RECENSION: Avicii Tribute Concert – Friends arena

av | dec 6, 2019 | Ny musik, Recensioner

Hyllningen till Avicii blir ett storslaget och emotionellt avskedshurra för en av Sveriges största musiker.

Det är svårt att i ord beskriva känslan som rymmer sig i en arena med en publik på över 58 000 personer. Kontrasten av den sorglösa musiken och anledningen till varför vi är här är överväldigande på alla tänkbara sätt. Men som Guetta säger: “we’re here to celebrate a friend, but we are still here to celebrate” och alla medverkande verkar överens om att det är precis såhär Tim själv hade velat ha det.

Konserten är gjord på finast tänkbara sätt med stor eftertanke och respekt. Alla medverkande artister har avstått ersättning och pengarna går därmed oavkortat till stiftelsen Tim Bergling foundation som jobbar för att motverka psykisk ohälsa hos unga, berättar Tims pappa Klas Bergling i ett inledande tal. “Vi saknar Tim men han lever vidare här ikväll i sin musik”, avslutar han.

Tims dröm var att få sin musik spelad live, och denna sista önskan har hedrats över förväntan. Efter inledande timmar med dj-sets från vännerna och kollegorna Laidback Luke, Nicky Romero, Dimitri Vegas & Like Mike, Kygo och David Guetta, tar en orkester i form av ett 30-mannaband plats på scenen tillsammans med en kör.

Det är även en enorm mängd medverkande artister, bland annat Rita Ora, Johanna Söderberg, Adam Lambert, Gavin Degraw, Vargas och Lagola, Aloe Blacc, Sandro Cavazza och Agnes. Det är dock tråkigt att Chris Martin inte dök upp och behövde ersättas med en blek kopia.

Stämningen under den fem timmar långa kvällen är verkligen inte dyster utan tvärtom. Men det är såklart en melankolisk eftersmak i allt. Många gråter konserten igenom, finare hyllning hade inte gått att få till. Samtidigt som det blir ett avsked sätter den också punkt för årtiondet av house som Tim byggde upp. Och inte bara när det gäller house. Tim är tveklöst en av de svenska producenter som haft störst påverkan och varit vägledande med sina melodier och texter, inte bara på musikproduktionen i Sverige, utan även i världen.

Den mastiga konserten visar verkligen upp alla nyanser och sidor av Tims skapande. Att det ikväll är publikrekord för arenan och att biljetterna sålde slut på en halvtimme är bara det tillräckligt bevis för hans enorma påverkan. Att se hur Tims familj och vänner förvaltat och hedrat hans arv är oerhört rörande, det hade inte kunnat göras bättre.

Press