RECENSION: Astrid S – Popaganda

av | Sep 3, 2017 | Ny musik, Recensioner

Högaktuella Astrid. S. gör ett mediokert intryck på Popagandas lilla scen.

Astrid S. har blivit ett namn som är svårt att missa. Hennes låtar spelas frekvent och exempelvis Think Before I Talk har streamats miljontals gånger. Det är rätt många gånger. Hon är ung, hon är norsk, hon är lovande. Förutom streaming-succén kan Astrid även skryta med att ha kommit långt i Norges Idol, befunnit sig på Amerikanska billboard-listan med artisten Shawn Mendes och naturligtvis även medverkat i shower som Skavlan. CV:t är späckat, men publikhopen under spelningen är rätt gles. Inte för att det verkar tynga ner Astrid S. som är på strålande humör och det visar hon.

Låtarna som Breath o ch Hurts So Good låter bra, faktiskt precis som vanligt och det är kanske där skon klämmer. Hon står på scen och levererar dugligt och det går att checka i boxarna: bra ljud, välproducerade låtar, bra röst, entusiastiska bemötande. Men det är också här det stannar. Framträdandet är slätstruket, eller till och med tråkigt, och det lyfter aldrig riktigt. Det blir mjäkig radiopop även om publiken längst fram ändå börjar att dansa försiktigt efter några låtar.

I år släppte Astrid S. plattan Party’s Over och utöver det har hon en diger lista singlar och on plockar fritt från dem under spelningen. De mest lättlyssnade låtarna som ändå får en att stampa med foten är nog Running Ou t och Breath. Jag lämnar spelningen rätt likgiltig, men med det sagt är Astrid S. tjugo år, har feta meriter, och vem vet, kanske potential att skaka av sig SKAM-konnotationerna och växa till sig som en artist av rang.

Saskia Rubensson

Timothy Gottlieb