RECENSION: Arca – KiCk i

av | jun 29, 2020 | Artiklar, Läsvärt, Ny musik, Recensioner

Arca kliver fram i strålkastarljuset med sitt fjärde album KiCk i, där hon utmanar kategoriseringar och könsnormer med sitt genreöverskridande sound.

Arca har tidigare kanske främst varit känd som producent då hon samarbetat med artister som Björk, FKA Twigs och Kanye West. Med sitt fjärde album, KiCk i, stiger Arca fram som fullfjädrad artist med en samling som är otvivelaktigt egensinnigt och väldigt mycket “Arca” i sin ljudbild, samtidigt som hon flirtar mer med en bredare lyssnarskara än tidigare.

KiCk i utmanar Arca föreställningar om identitet och könsidentitet vilket märks redan i titeln där gemener och versaler blandas, vilket kan ses som en antydan att identitet är flytande, att en kan vara ett “både och” istället för ett “antingen eller”. Tematiken är särskilt tydlig också i albumets första låt, Nonbinary, där Arca lekfullt deklarerar: “I can be sexy or I could be sad/Act bad just to be sweet/What a treat/It is to be/Nonbinary/My chérie/Tee hee hee/Bitch”.

Arcas flytande identitet genomsyrar inte bara texterna utan även musiken när albumet när rör sig mellan genrer och vägrar låta sig kategoriseras. Trots att en mängd av genrer är inkorporerade – här finns bland annat noise, elektronisk musik, pop och reggaeton – finns en tydlig röd tråd genom albumet med Arcas karaktäristiska ljudbild. Även Arcas rötter i hemlandet Venezuela ger avtryck i albumet där de flesta av låtarna sjungs på spanska och där influenser av latinomusik och reggaeton återkommer.

Här finns också ett gäng samarbeten: gamla polaren Björk sjunger med brytning på spanska i låten Afterwards, ROSALIA bidrar med några spanska fraser på reggaeton-osande KLK, Shygirl osar attityd på Watch och SOPHIE är med i låten La Chiqui, som är en hyperaktiv och experimentell pärla.

Produktionen är otvivelaktig remarkabel – och väldigt mycket Arca. Samtidigt har Arca blivit mer radiovänlig och som helhet är det sällan som det verkligen bränner till. Arcas musik beskrivs ofta som en typ av framtidsmusik, men jag vill inte dra så stora växlar i beskrivningen av albumet. KiCk i är inte helt nyskapande, men det är likväl ett album som visar vägen för en ny typ av pop och är betydelsefullt i sin ambition.

Saskia Rubensson, Skribent & Redaktör.