RECENSION: Arab Strap – As Days Get Dark

av | mar 6, 2021 | Artiklar, Läsvärt, Ny musik, Recensioner

Arab Strap lyckas nå nya konstnärliga höjder utan att kompromissa sin säregna ljudbild.

Under andra halvan av 90-talet hade skotska duon Arab Strap en betydande roll när det kom till Glasgows spirande musikscen. Nu är Aidan Moffat och Malcolm Middleton tillbaka med ett sjunde studioalbum efter en sexton år lång paus.

Redan efter första spåret, Another Clockwork Day, känns det som att återse en kär gammal vän. Aidan Moffat pratsjunger oss in i en värld där sorgen vägs upp av hedonism till tonerna av ett typiskt Arab Strap-ljudande riff. Albumets namn, As Days Get Dark, lever minst upp till innehållet; mörkret omfamnar lyssnaren i en värld av kraftfulla trummaskiner och knivskarpa textrader.

Moffat växlar mellan rollen som allvetande berättare och huvudperson i texterna, men misslyckas sällan med att ge lyssnaren ilande gåshud när han spottar ur sig den ena dräpande raden efter den andra, med huvudtemana sex och död. Bara det att Aidan Moffat i ett pressuttalande beskrev andra låten på albumet, The Turning Of Our Bones, som följande: ”It’s all about resurrection and shagging”. Som alltid hos duon finns där en underton av vrickad ironi.

Arab Strap slog igenom ordentligt med låten The First Big Weekend (1996) och deras tidiga verk har ofta setts som en hommage till helgen med stort H. Men på As Days Get Dark känns det som att hela veckan får ta plats.

Emellanåt stagnerar energin på albumet. På Bluebird får det mer försynta, akustiska ta plats och det känns som en andningspaus från det annars medryckande albumet. Låten Kebabylon börjar som ett sömnpiller, men kommer ikapp igen under andra halvan, när ett gäng ostyriga saxofoner ljuder genom stråkar och post-rock gitarrer.

Albumet når sitt klimax vid den dansvänliga låten Here Comes Comus! där Middletons gothiga gitarriff mullrar genom trummaskinens ihärdiga pickande och resulterar i en 80-talsklingande ljudbild. I låten porträtteras den grekiska guden Comus som huvudpersonens mystiska följeslagare, ivrig att leda en till ett moraliskt förfall. Arab Straps förmåga att skildra de mest dunkla delarna av mänskligt liv med ett vackert utfall är intakt, om inte – bättre än någonsin.

As Days Get Dark avslutas storstilat med låten Just Enough. En eftertänksam historia som skildrar en skärande känsla av hopplöshet som kommer med att bara existera, inte minst just nu: ”It’s just enough to know that we can feel”.  Välkomna inslag av akustiska pianoslingor och skarpa växlingar i intensitet hänför mig som lyssnare. Även om slutklämmen lyder ”Just enough” är albumet mer än så: det är ett kvitto på att Arab Straps fallenhet för musiken och berättandet bara blev bättre med åren.

Alva Bergland, Skribent