RECENSION: Annika Norlin – Jag ser allt du gör

av | mar 18, 2020 | Artiklar, Läsvärt, Recensioner

Annika Norlin har absolut gehör för sina karaktärer i hennes skönlitterära debut med novellsamlingen Jag ser allt du gör.

Annika Norlin debuterar som författare med Jag ser allt du gör. Efter att ha släppt ett flertal album genom pseudonymer som Hello Saferide och Säkert! har hon nu funnit sin “”skönlitterära röst”, berättar hon i en presstext. Jag ser allt du gör är en samling berättelser om de allra mänskligaste av känslor, om det vardagliga som sett genom en lupp. Som alltid med Annika Norlin har hon en otrolig skarpsynt blick för de ofta översedda känslorna och berättelserna.

Novellerna skiljer sig åt i tematik, men visst finns här en röd tråd. För det första utspelar sig samtliga berättelser i Norrland. Detta är visserligen inte är ett avgörande faktum för själva dramaturgin, men likväl något av ett ställningstagande i ett annars så storstadsfixerat litteratur-Sverige. För det andra finns här också ett återkommande kvinnligt perspektiv som är både nyanserat och uppfriskande.

Annika Norlins stora behållning är i min mening faktumet att alla karaktärer är otroligt älskvärda, trots att de i själva verket är varken särskilt sympatiska eller fantastiska. Kanske är det just därför de fastnar hos mig, eftersom de känns genuina. Hos dem alla finns allmänmänskliga drag eftersom de till stor del beskrivs utifrån sina relationer, som är själva kärnan i novellerna.

Som i Aliens vid Piteälven som är fin skildring av ett kompisgäng som är på jakt efter att hitta en avdankad och sedermera deprimerad filmskapare. Eller i min personliga favorit, Bekräftaren, som sätter fingret på det ofta så skamliga men mänskliga behovet av bekräftelse och dess funktion oss människor i emellan.

För oss som redan är Annika Norlin-frälsta är språket och tonaliteten bekant, eftersom hennes styrka som låtskrivare just också är den betraktande blicken som “ser allt du gör”. Annika Norlins låtskatt bygger ju ofta på denna typ av betraktande och karaktärsbundna-berättelser; jag tänker på låtar som Fredrik, om svårigheten i att vilja väl i en cynisk värld, eller Isarna, om hur det känns att vara från en mindre ort och folk som flyttar därifrån.

Jag ser allt du gör är en fin samling berättelser, och när jag läst färdigt novellsamlingen känns det som om ens blick är skärpt. Annika Norlin har sagt i en intervju i SvD att “jag sitter ofta och glor på folk, så det är nog de som är intresserad av människor som kommer att gilla mina noveller”. Hon har en poäng. I Jag ser allt du gör visar Annika Norlin att hon har ett absolut gehör gentemot omgivningen, och det en rörande – och stundtals även oväntat humoristisk – upplevelse att ta del av.

Saskia Rubensson, Skribent & Redaktör