RECENSION: Anna von Hausswolff – Katalin

av | feb 17, 2019 | Ny musik, Recensioner

Anna von Hausswolff förtrollar när hon spelar på Katalin i Uppsala.

Katalin är fullsatt och publiken står förväntansfulla och inväntar Anna von Hausswolff. Innan Hausswolff går upp spelas ljud av en vinande vind, en vind som målar upp sceneriet för den värld Anna von Hausswolff ska komma att dra oss in i.

När Anna von Hausswolff går upp på scenen, tillsammans med sitt femmannaband, är det en krafturladdning utan dess like. Hausswolff trollbinder publiken, och det går inte att slita blicken från henne och bandet som spelar i total synkronisering. Hennes sång är överjordisk ren och går från att låta fint sakral, till ett väsande och en öronbedövande besatthet. Under kvällen framför hon framförallt låtar ur hennes senaste album Dead Magic. Spelningen är allt annat än död, magin är levande och kännbar under hela kvällen.

Hausswolff rör sig mellan olika genrer, å ena sidan blackmetal och drone, å andra sidan närmar sig Hausswolff det psykedeliska i sitt fläckfria orgelspelande. Spelningen är i hög grad fysisk, särskilt när ljussättningen blixtrar i takt med bandet och musiken spelas så högt att den skulle kunna spräcka glas. På grund av just ljudstyrkan och kraftfullheten hade spelningen passat bättre i en större lokal, eller om man fick önska – en kyrka. Men lokalens storlek ger en intimitet som enar publiken när Hausswolff förtrollar publiken.

Starkast är Ugly and Vengeful och The Mysterious Vanishing of Electra där Hausswolff bjuder in till en mörkrets värld, och tar alla närvarande med sig in i en spelning som känns närmast renande i sin totala hängivelse åt musiken och den värld som bandet bygger upp. En eloge måste även ges till bandet, inte minst trummisen, som i spelar som om domedagen var här och ingenting fanns att förlora.

Anna von Hausswolff och bandet nickar i hög grad åt experimentella rockband som Sun 0))), vilket kan vara svårlyssnat. Trots det drar Hausswolff in publiken med spelglädje och närvaro, som är allra starkast i extranumret då hon går ut bland publiken likt en mörkrets messias. Anna von Hausswolff står i en korridor av ljus, sida vid sida med publiken, och tar oss in i ett musikaliskt universum kopplat till magi och natur. Hausswolff genererar den kraft som finns inne i hos alla och som nu får utlopp, ett rum, och det är en upplevelse som är minst sagt omtumlande.

Författare: Saskia Rubensson, Redaktör.

Fotograf: Elin Strömberg (bild från Stockholm Music & Arts)