RECENSION: Anna von Hausswolff – All Thoughts Fly

av | sep 28, 2020 | Artiklar, Framsida Startslider, Ny musik, Recensioner

Storartat och vackert på Anna von Hausswolffs instrumentala album All Thoughts Fly.

Anna von Hausswolffs sjätte album kretsar helt och fullt kring ett enda instrument – orgeln. Genom sju instrumentala stycken skapar von Hausswolff ljudlandskap som ter sig ömsom böljande och vidsträckta, ömsom oroliga och motstridiga. Olika sinnesstämningar gestaltas vackert på albumet vars röda tråd är det melankoliska anslaget med inspiration från parken Sacro Bosco i Italien.

Albumet börjar som i en stillsam dvala med stycket Theatre of Nature, för att därefter liksom sjunka längre och längre in i tankarna när lugnet byts ut mot simultana orgelspår vilket byggs upp till ett slags klimax i stycket All Thoughts Fly. Stycket ter sig likt en vacker men eskalerande ångestattack som tillsist utmynnar i ett andningsrum på Outside the Gate (for Bruna). Det är experimentellt och andaktsfullt, och soundet påminner stundtals om Steve Reichs meditativa kompositioner på Different Trains/Electric Counterpoint.

Även om Anna von Hausswolffs röst saknas, som vi hörde senast i formidabel form på albumet Dead Magic 2018, verkar All Thoughts Fly vara en naturlig utveckling i von Hausswolffs musicerande där det storslagna och melankoliska ofta ligger nära till hands.

Albumet förlitar sig helt och hållet på orgelns förmåga, och genom von Hausswolffs otroliga orgelspel och komposition skapas ett ljudrum som är både mäktigt och förtrollande. Orgelns multipla karaktär, där både bombastiskt mörker och lätthet gestaltas, blir uppmärksammat på bästa sätt genom albumet. Allra bäst blir det när lyssnaren tillåter sig själv att göra som i albumtiteln, All Thoughts Fly; låta sina tankar flyga och associationerna flöda med musiken som frö för fantasin.

Författare: Saskia Rubensson, Redaktör