RECENSION: Anna of the North – Bar Brooklyn

av | nov 26, 2019 | Läsvärt, Ny musik, Recensioner

Medryckande och opretentiöst när Anna of the North bjuder in till fest i den omöjliga kärlekens tecken.

Den norska popsensationen Anna of the North går på scenen i vad som liknar en grön Hockeytröja och jeans. Hon kunde inte se mer avslappnad ut om hon så vore i sitt eget vardagsrum. När spelningen inleds med tekniskt strul skakar Anna av sig det hela enkelt genom att bestämma sig för att spela låten akustiskt. Att scenen är liten bidrar också till att stämningen känns intim.

Både klädval och scenspråk utstrålar en avspändhet. Det är charmigt skämtsamt i mellansnacken och det dansas, mycket! Anna dansar som om hon vore ensam hemma i pyjamas, lyssnandes till en favoritlåt på för hög volym. Det är medryckande och publiken stämmer in i ungefär samma dansstil.

Anna of the North kallar sin fanbase för ”lovers” och jag upplever något slags kollektivt syskonskap i publikhavet när vi sjunger med till de melankoliska texterna. Tematiken i låtarna behandlar kärlek av krångligare natur, men även en önskan om att bryta sig loss från det svåra och vara sin egen igen. Kombinationen mellan dessa teman, artistens avväpnande framtoning och de allsångsvänliga hitmelodierna gör sig bra live. Det skulle däremot vara intressant att få se en allvarligare sida, en med mindre dans och mer nerv få lysa fram oftare.

Det råder nämligen inget tvivel på att finns ett större djup att upptäcka hos den här stjärnan. Samtidigt gillar en att hon är totalt opretentiös. När giget är slut stannar Anna kvar på scenen en stund. Hon dansar och sjunger med till Cher’s Believe som kickar igång i högtalarna. Publiken hakar på direkt. Det blir ett fint avslut på en fest i den omöjliga kärlekens och frigörelsens tecken.

Författare och fotograf:
Josefin Östby, Skribent