RECENSION: Angel Olsen – Whole New Mess

av | aug 30, 2020 | Artiklar, Ny musik, Recensioner

Sårbart och intimt på Angel Olsens nya album, Whole New Mess, som till stor del bygger på demoversioner av hennes senaste album All Mirrors.

Förra året släppte Angel Olsen albumet All Mirrors. Det var en djärvare Angel Olsen som hördes, med storslagen ljudbild där bombastiska stråkar ackompanjerade Olsens texter som behandlade djupgående hjärtesorg. Nu är hon tillbaka. Vanligtvis brukar demos gömmas och glömmas, men på Whole New Mess hör vi de nedskalade originalversionerna av flera låtar från All Mirrors.

All Mirrors gav känslan av att Olsen öppnade upp sin bröstkorg, och alla dess inneboende känslor låg vidöppna och blottade för omvärlden. Whole New Mess är till stor del dess motsats. Det skapas en rörande närhet och intimitet när musiken skalas ned och det i princip enbart är Angel Olsens röst och en gitarr albumet igenom.

Hjärtesorgen blir mer drabbade och sårbar på Whole New Mess där det känns som att hon sitter på ens sängkant och sjunger direkt till lyssnaren. Allra vackrast är det på Chance (Forever Love), där Olsen låter som en modern Patsy Cline, och där det är lika delar drypande sorgligt som slående vackert.

Likväl saknar jag stundtals de arrangemang som fanns på förra albumet. Som på (We Are All Mirrors) och (New Love) Cassette, där det liksom blir ett vakuum när stråkarna faller bort och ljudbilden skalas ned. Albumet blir då snarare en trevlig bonus till fansen, mer än en platta som står på egna ben.

Trots vissa svackor är Whole New Mess sammantaget ett oerhört fint album, som gjort för alla krossade hjärtan och kärlekssorger. De två nya låtarna, titelspåret Whole New Mess och Waving, Smiling, är inget undantag. Olsen går tillbaka till sina rötter och låtmaterialet kunde ha platsat på hennes album från 2013, Burn Your Fire For No Witness, med sitt folkliga och intima anslag. Efter några lyssningar känner sig också lyssnaren som en “whole new mess”– melankolisk, förstörd och hänförd – när Olsen spelar på ens hjärtesträngar.

Författare:
Saskia Rubensson, Redaktör

Pin It on Pinterest

Share This