RECENSION: Angel Olsen – Vasateatern

av | feb 5, 2020 | Artiklar, Framsida Startslider, Recensioner

Vackert och begåvat när Angel Olsen intar Vasateatern.

Förväntningarna är höga när Angel Olsen kliver på scen. Med sitt retroklingande sound som tangerar både folk och indierock har hennes senaste album All Mirrors (2019) toppat nästan samtliga årsbästa-listor. När Angel Olsen inleder med det fina titelspåret All Mirrors är hon en aning introvert och står som fastnaglad vid sin synth. Men det blir bättre. Utefter varje låt verkar Angel Olsen bli mer bekväm och hennes fenomenala röst erövrar så småningom hela Vasateatern. Hennes närvaro blir märkbart förbättrad i samma stund som hon får en gitarr i sina händer.

Även om albumet All Mirrors har beskrivits som hennes mörkaste hittills, med dramatiska stråkarrangemang och texter om olycklig kärlek, så är stämningen varm.

Estetiken är visserligen gotisk med hennes sjumannaband som samtliga är svartklädda, och en backdrop med en snirklig trappa som leder till ett enda stort mörker. Men musikaliskt är Angel Olsen inte helt hemma i det becksvarta mörkret, även om texterna handlar om ett sorgdrabbat hjärta känns de gotiska associationerna en aning förvirrande.

Angel Olsen spelar en hel del material från sitt nya album, men varvar också med äldre material och allra starkast är det när hon öppnar upp för spontanitet. Plötsligt uppmuntrar Olsen sitt band att hänga med när de ska spela en låt som de inte har övat in, varav bandet är märkbart nervösa. Efter att Olsen utropar vilka ackord bandet ska spela utvecklar sig låten som visar sig vara hennes hit Shut Up Kiss Me från albumet MY WOMAN (2016). Responsen är otrolig, och bandet får en välförtjänt eloge när de kämpat sig igenom improvisationen.

Angel Olsen verkar inte vara helt rotad i sitt sound än, utan hon verkar pröva sig fram. Inte för att det gör så mycket. När hon i ett crescendo på Lark sjunger ut raderna “Dream On/Dream On” är det så vackert att jag får rysningar, och det känns som att hennes röst tar sig in i varje hjärta på Vasateatern.

Saskia Rubensson, Redaktör
Emil Daniel