RECENSION: Amason – Galaxy I

av | aug 16, 2019 | Framsida Startslider, Ny musik, Recensioner

Amasons senaste fullängdare Galaxy I ger lyssnaren flera överraskningar utan att en för den delen saknar Amasons klassiska sound. En tydlig lekfullhet ringar in albumet från första till sista ton.

Skivan inleds med den tidigare släppta låten Marry Me Just For Fun. Ett lite nytt grepp på Amasons patenterade sound. Fastän det finns mer elektroniska inslag så finns fortfarande den välbekanta melankolin i bakgrunden. En tillräckligt stor utveckling för att man ska känna att bandet förnyar sig utan att helt tappa sitt ursprungliga sound. Detta följer sedan som en röd tråd genom plattan. Att känslan är att bandet har varit lite mer lekfulla i sitt musikskapande den här gången än vad de varit tidigare. Efter att ha lyssnat igenom albumet ett antal gånger märker jag fortfarande nya detaljer och nyanser i låtarna, dock utan att det framstår som rörigt och spretigt utan skapar snarare ett djup i ljudbilden.

Det ovanstående framgår tydligt i låten Tre Karameller. En låt med drömska saxofonslingor, kusliga syntar och en otroligt suggestiv text. Sista två minuterna av låten utgörs av kontemporär poesi som tar sitt avstamp i tinder och följer sedan en persons inre monolog om värderingar, ambitioner och målbilder. Överlag framstår Tre Karameller som en konstinstallation snarare än en Spotifydänga, men det är också det som gör den intressant, att verket sätts i den sistnämnda kontexten.

Det finns dock mer klassiska låtar i form av den yacht rock-inspirerade It’s Getting Harder där Amanda Bergman briljerar med sitt fantastiska röstspektra, vilket även framgår tydligt i Hit The Bottom. Ett intressant inslag i skivan är dock att Gustav Ejstes sjunger istället för Amanda Bergman på två av skivans åtta spår, Tre Karameller och Samlaren. Ejstes mer framträdande sång skapar också en ny dimension av Amasons musik som en inte hört lika mycket tidigare. Kanske för att Ejstes hämtar en del inspiration från sitt andra band, Dungen.

Allt sammantaget markerar Galaxy I ett avstamp för Amasons nygamla sound. Från att ha börjat som ett musikaliskt superprojekt, ihopsatt av musiker från olika band och separata karriärer, så börjar helheten av Amason bli större än delarna. Liknande projekt har tidigare tenderat att rinna ut i sanden, men Amason visar tydligt att de är här för att stanna. För den som vill höra mer ny musik behöver man inte vänta särskilt länge. Det står nämligen klart att Amason släpper uppföljaren Galaxy II under våren 2020.

Maximilian Haglund Holst