RECENSION: alt-J – RELAXER

av | Jun 2, 2017 | Ny musik, Recensioner

Tre år sedan har gått sedan senaste albumet och nu är alt-J tillbaka med RELAXER, lika utforskande som det är vackert.

Brittiska folkindietrion alt-J har bjudit oss på tre singlar från nya albumet RELAXER under våren, en fin försmak på den nu åttaspåriga fullängdaren. Första singeln 3WW släpptes i mars och bandet själva menar att “it could be the best thing we’ve done to date”. Och även om jag erkänner att jag fortfarande håller Dissolve Me från debuten An Awesome Wave (2012) som personlig favorit måste jag erkänna att 3WW kommer väldigt nära medaljplats.

RELAXER är bandets tredje album, inspelat i London tillsammans med producenten Charlie Andrew som även medverkade i de tidigare två kritikerrosade albumen, ovan nämnda debutskiva och This Is All Yours från 2014. Återkomsten RELAXER är en intressant invit till ett skapande som tycks bygga på spontanitet och lust – att forma låtarna utifrån vad som faller dem in i stunden och inte nödvändigtvis ha en röd tråd i musiken.

Trion utforskar och överraskar och trots endast åtta låtar ligger bandets karaktäristiska förmåga till innovation och detaljrikedom som ett njutningsfullt hölje över albumet. Det händer mycket på RELAXER, och gör att öronen upptäcker nya element för varje lyssning. Allt når tyvärr dock inte hela vägen fram och även om låtar som In Cold Blood och Hit Me Like That Snare är uppfriskande nyanser är det när alt-J låter det ta tid som det blir som bäst. Som när Adeline böljande rör sig framåt för att senare bryta ut i ett stegrande crescendo. Eller sistalåten Pleader, en lika delar kraftfull som nyckfull avslutning. Men en av de största behållningarna på RELAXER är ändå den magnifika versionen av House of the Rising Sun, där alt-J skapar en helt egen ljudbild och tolkning av den så välkända folksången. En lyckad, och vågad, bedrift.

Helena Paulsson

Relaterade artiklar