RECENSION: Alice Boman – Dream On

av | jan 17, 2020 | Läsvärt, Ny musik, Recensioner

Tröstesånger om att förlora och drömma vidare.

Alice Boman blev hyllad för sin karaktäristiska röst och sina intima hemmainspelningar när EP:n Skisser gavs ut 2013. Nu är hon, inte en dag för tidigt, aktuell med sitt debutalbum. Dream On består av tio spår. Hälften av dem har vi redan fått höra i form av utgivna singlar under det senaste året. De låtarna har varit som små men explosiva karameller och samtliga har åkt direkt in i min spellista. Förväntningarna är alltså skyhöga när jag lyssnar igenom hela skivan.

Det här är musik som låter stark och skör samtidigt. Boman önskar, hoppas och ber om att få tillbaka något förlorat i Don’t Forget About Me och The More I Cry. Samtidigt intygar hon sig själv och lyssnaren att allting kommer att bli bra oavsett som i It’s OK, It’s Alright, och Everybody Hurts. Vi får höra en persons inre dialog under en sorgprocess men lika mycket får vi också höra en tröstande vän.

Patrik Berger, som tidigare jobbat med artister som Robyn och Icona Pop, har producerat albumet. Visst är produktionen mer komplex med fler lager och mer trummor i jämförelse med Bomans tidigare släpp. Synthar tar också större plats i produktionen. Det är välkommet och jag får en Twin Peaks-känsla av framförallt låten Hold On. I övrigt är arrangemangen fortfarande avskalade med Bomans klara röst i centrum, precis som det ska vara. Den som skriker högst hörs inte alltid bäst och teman som sorg och saknad smälter fint ihop med denna lågmälda produktion.

Dream On porträtterar det vackra och smärtsamma i att vi aldrig kan kontrollera hur våra liv förändras. Människor och drömmar kommer och går precis som de vill. Förändring är läskigt eftersom krossade drömmar gör ont. Ändå uppmanar titeln hoppfullt till att försätta drömma och det är talande för innehållet. Det finns en styrka i att acceptera sin förlust och förlita sig på att nya blommor snart växer upp ur samma jord.

Josefin Östby, Skribent