Odeur har vuxit från ett experimentellt projekt till ett uppmärksammat klädmärke.
Idag är Odeur ett märke som fått betydligt mer uppmärksamhet i utlandet än här hemma i Sverige. 

Det började som ett experimentellt avslutningsprojekt där Petter Hollström hade en idé om att skapa ett varumärke som inte var traditionellt kopplat till en ordlogotyp. Istället skulle märket utmärka sig av en specifik doft som skulle integreras med plaggen.
– Jag gjorde det som en del av mitt examensarbete från Berghs Scool of Communication i Grafisk Design. Det var aldrig riktigt tanken att det skulle växa till mer än ett utställningsprojekt, berättar Petter Hollström.
Den första kollektionen inkluderade en antal designade t-shirtar som genast satte fart intresset hos utländska distributörer.
– Jag satte ganska tidigt målsättningen högt. Därför kändes det naturligt att satsa och utveckla det vidare sedan en japansk distributör hörde av sig och ville introducera märket på den japanska marknaden. Sedan dess har det vuxit ganska organiskt med nya butiker, agenter och distributörer som själva hört av sig för att de vill köpa in.
Sedan 2009 är det Petter Hollström och Gorjan Lauseger som står för designen. Odeur som klädesmärke har växt från t-shirt lådan till ett mer utpräglad märke som idag erbjuder avancerat mode av god kvalité.

Odeur: Plain. Photo: Christofer Zagal

 

Hur kom det sig att du valde att arbeta med Gorjan Lauseger och inte fortsatte ensam som designer?
-Vi träffades första gången på mässan +46 i Stockholm där Gorjan jobbade vid tillfället. Därefter kände vi att vi ville jobba tillsammans. Så vi har designat i cirka tre år tillsammans. Vårt samarbete har alltid känts naturligt. Vi har naturligtvis olika åsikter om en del saker, men i vårt arbete så väver vi ihop dessa och kommer fram till något nytt.
På vilket sätt kompletterar ni varandra?
– Det är så klart lite svårt att säga. Vi kompletterar varandra i olika faser av designarbetet. Vi tycker om samma saker i grunden, men inspireras av lite olika saker och lyckas väva ihop det bra i vårt samarbete. I designutvecklingen arbetar vi med olika koncept och bygger upp historier och teorier som vi sedan inspireras av till kollektionerna. På något sätt brukar allt sitta när vi har diskuterat igenom vad vi inspireras av för tillfället och vad vi vill berätta i vår kollektion. Jag tror att vi också konstant utmanar varandra i våra idéer. Det gör att vi aldrig stannar upp utan alltid blickar framåt.
Vad är visionen med Odeur?
– Visionen är att se framåt. Vi är inte intresserade av nostalgi i mode. Vi vill få personer att vilja uttrycka sig på sitt eget sätt. Vi försöker alltid göra den typ av androgyn, avantgardistiskt mode som vi gärna skapar tillgängligt för fler personer.
Vad finner ni er inspiration från?
– Vi inspireras mycket av arkitektur i våra siluetter. Sedan arbetar vi vanligtvis också med en kollektionsstory för varje säsong. Det handlar egentligen mer om samarbetet mellan mig och Gorjan. Vi kan låta oss själva bygga upp världar av något vi inspireras av och kan på så sätt arbeta på ett bra och inspirerande sätt tillsammans. Vi har generellt en rätt klar idé om vad Odeur är. Vi håller oss gärna till grafiska skärningar med en hel del mörka toner och mycket svart.

Odeur. Photo: Christofer Zagal

Hur skiljer sig säsongens plagg från tidigare säsonger?
– I den kollektion som finns i butik nu, AW12, så har vi arbetat mycket med ull och kashmir-kvaliteter som vi inte haft så mycket av i kollektionerna tidigare. Det är alltid roligt att lyfta in nya material och se nya plagg växa fram med vår designidé som grund. Det är en mer dressad kollektion än tidigare. När det gäller nästa kollektion, SS13, som vi visade i Köpenhamn i augusti, så är den lite mer sportig än vanligt när det gäller Odeur.
Varför doftsätter ni kläderna?
– Den grundläggande tanken med Odeur är att skapa ett icke-visuellt varumärke, där doften är signaturen. Så bäraren av Odeur vet vad han/hon har på sig men inte omgivningen på grund av att någon tryckt logotyp eller så. Det grundar sig lite i tanken om att vi helst ser att personer som bär Odeur vill veta varför de gör det själva, och att det inte är viktigt att visa det för andra. Dock ska det sägas att det handlar om en mycket vag doft, som i vissa fall kan vara svår att uppfatta.
Ni har inte blivit jätteuppmärksammade som ni borde här i Sverige och vad jag förstått så har ni funnit en bred publik utomlands som gillar era kläder. Hur kommer det sig att ni blivit större utomlands än hemma?
– Svårt att säga. Kanske är det lättare som japan, engelsman eller italienare att tycka om Odeur för att det är från Sverige. Vi har väl också ett rätt internationellt uttryck i våra plagg. Då är det lite konstigt att begränsa sig till Sverige. Men det är klart att det vore kul om vi kunde växa mer i Sverige också. Vi vet att vi har ganska många kunder i Sverige också. Många av de köper plaggen när de reser till andra länder eller via någon av våra återförsäljare online. En annan anledning kan vara att det finns väldigt få alternativ till de stora kedjorna i Sverige. Det finns liksom inte hur många ”independent-butiker” som helst där ute. De vi arbetar med är vi riktigt stolta över att samarbeta med, då vi vet hur mycket jobb och slit de lägger ner på sina butiker i konkurrens med alla kedjor.

 

Pressfoto: Odeur / Petter Hollström, Gorjan Lauseger
ModeFoto: Christofer Zagal
Styling/smink/hår: Camilla Lindholm
Styling assistent: Adele Kosman
Modell: Andreas K och Rebecca W @Elite

Psst! Se och inspireras av vårt modejobb med Odeur.

Pin It on Pinterest

Share This