Musikåret 2017: Från förtryck till förändring

av | Dec 30, 2017 | Framsida Startslider

När 2017 snart har gått till ända kan vi se tillbaka på ett riktigt dåligt år, fullt av förtryck, terrordåd och nazism. Popmanis Clara Kron listar här vad bra som trots allt hänt under året i musikvärlden, och blickar framåt.

När jag skriver denna årskrönika har samtliga män friats från alla anklagelser i målet för vad som kallats den värsta gruppvåldtäkten i Sveriges historia. Detta bara någon dag efter att regeringen äntligen öppnat upp för att skaffa en samtyckeslagstiftning. Detta också efter en höst som kantrats av uppropet #metoo.

Överlag har året kantats av en djävla massa skit, terrordåd så gott som överallt, klimatförstörelse, nazister i finrummen och nazister marscherandes på våra gator (men eftersom marschen inte upplevdes som i tillräckligt raka leder kunde polisen inte göra något åt tillståndet), flyktvägar som stängs och en ständigt hårdare asylpolitik, folkmord av rohingyas och den ena kvinnan efter den andre som mördas av mäns händer, en förlossningsvård som antingen inte är värdig namnet vård eller som hotas nedmonteras – trots en ständigt pågående ockupation av demonstranter. Och dessutom dog legender som Fats Domino, Tom Petty, Chuck Berry, Janne Loffe Carlsson, Malcolm Young och Richard Wolf.

Men så kom #metoo, och en förhoppning om en revolution. #Metoo är en rörelse som startades redan 2006 av kvinnorättsaktivisten Tanara Burk i en uppmaning att då få främst färgade kvinnor att känna stöd i att vad de utsatts för hade Tanara Burk utsatts för, hon också. Rörelsen fick spridning under hösten och en efter en har män på höga positioner fått avgå från sina uppdrag. Vad de gjort i åratal eller decennier kom upp till ytan.

Kvinnor, transpersoner och icke-binära skriver yrkesgruppsmässigt under upprop efter upprop för att belysa hur det ser ut i just deras bransch. Nyligen gjorde personer verksamma i hårdrocksbranschen sig hörda under hashtaggen #killtheking. Men tidigare har andra musikgenres har sagt sitt, opera- och konsertsångare under taggen #visjungerut, musiker som Zara Larsson och Lill-Babs skrev under #närmusikentystnar, och nattklubbsbranschen samlades under #listanärstängd.

Trots allt har inte allting bara varit piss detta år. Här kommer därför exempel på några av de fina saker som trots allt har hänt i musiksverige.

I kölvattnet av #metoo-revolutionen har också låtar släppts, till exempel släppte Kajsa Grytt i slutet av november den fina Mina girls.

Emma Knyckares mansfria festival, som kom till som en idé förra året, efter de många våldtäkter som skett på till exempel Bråvalla, kommer att bli av. Genom gräsrotsfinansiering samlade Emma Knyckare in 500 000 kronor och bekräftade att festivalen blir av. Festivalen kommer gå under namnet Statement och hålla till på Bananpiren i Göteborg. På elva minuter sålde de första biljetterna slut.

Musikhjälpen slog åter igen rekord med sin insamling. 2016 samlade Musikhjälpen in otroliga 49 miljoner kronor under den huvudsakliga veckan, i år slogs detta dock med råge och resultatet landade på närmare 75 miljoner kronor.

En av de större sakerna en kunde buda på i Musikhjälpens Traderaauktioner var en exklusiv öppning av Gröna Lund under två timmar. Trots många budgivare var det artisten Markoolio som, tillsammans med Tobbe Trollkarl, kammade hem vinsten. De kommer dock inte spendera de två timmarna själva, utan väljer istället att öppna upp nöjesparken för barnfamiljer som inte annars har råd att besöka Gröna Lund.

För tredje året i rad stod en kvinna bakom årets svenska album när TT sammanställde nyhetsmediers recensioner. 2015 var Seinabo Sey skyldig med albumet Pretend föregående år Frida Hyvönen med Kvinnor och barn. I år var upphovspersonen Annika Norlin, som under artistnamnet Säkert! fick bäst betyg av Sveriges musikkritiker. Skivan Däggdjur blev också nominerad till inte mindre än fyra Grammis och P3 Gulds Guldmicken.

Rapparen Chance the rapper visar att det går att vara indiependet och ändå få den uppskattning en förtjänar. När det amerikanska Grammispriset gjorde det möjligt för skivor som bara kan streamas att nomineras så nominerades och vann den skivbolagslöse rapparen inte mindre än tre priser – Bästa nya artist, Bästa rapalbum och Bästa rapframträdande.

På samma vis visade svenska Avantgardet att det är möjligt, utan ett skivbolag i ryggen nominerades bandet för sin skiva På östkusten intet nytt till Årets rock. Huruvida det räcker hela vägen till pris får vi dock inte veta förrän 8 februari.

Och äntligen, nästan 45 år efter sin död, blev Sister Rosetta Tharpe, även kallas rock’n’rollens mormor, invald i Rock’n’roll hall of fame. Sister Rosetta Tharpe var till exempel en stor inspirationskälla för såväl Jimi Hendrix som Elvis Presley, vilka blev invanda i Rock’n’roll hall of fame redan 1992 respektive 1986. Decennier innan Sister Rosetta Tharpe alltså.

När vi nu lämnar 2017 bakom oss, ett år fyllt av djävulskap men med en revolutionär glöd tänd, hoppas jag att vi går i det kommande valåret med förändring som mål. Förhoppningen är såklart också att musikåret blir starkt, att politiska texter tar mer plats, att festivaler, arenor och topplistor blir mer såväl jämlika som jämställda och intersektionella. Om ingenting annat så synliggjorde 2017 så pass många förtryck och orättvisor att den också belyste vad som skulle behövas för att skapa en bättre värld. Låt oss hoppas att den kommer redan 2018.

Författare:
Clara Kron, Redaktör

Fotograf:
Timothy Gottlieb
Elin Strömberg

Pin It on Pinterest

Share This