Moto Boy: ”För att inte fastna och bli helt uttråkad var det nödvändigt att göra något helt annorlunda”

av | Mar 4, 2017 | Framsida Startslider, Intervjuer

Den 3 mars släpptes Moto Boys fjärde album NEW MUSIC, som innehåller både ett nytt sound och nya samarbeten med bland annat Nina Persson. Popmani blev nyfiken på att höra mer om albumet, processen bakom och den musikaliska riktningen så vi mötte upp med Oskar Humlebo veckan innan releasen av nya albumet.

Det finns ett klassiskt citat som återgetts i många former men som lyder ungefär ’en kan inte göra samma sak om och om igen och förvänta sig nya resultat’. Av någon anledning dök detta upp i mina tankar efter att ha träffat Oskar Humlebo, också känd som Moto Boy. Inte för att han passar in på det citatet, utan snarare precis tvärtom. När jag sitter mitt emot Oskar Humlebo på ett café i ett regnigt Malmö, möts jag under samtalets gång av intrycket att han befinner sig i ett ständigt utforskande som verkar leda till innovativa former för skapande.

Efter att ha känt att det var dags att göra något nytt med sin musik begav han sig förra året till Berlin för att arbeta med producenten Niko Stoessl, som han även samarbetade på förra albumet Keep Your Darkness Secret från 2014. Resultatet blev nya albumet NEW MUSIC som släpptes den 3 mars och är precis som det låter – ny musik. Det är ett lekfullt album, där processen har fått ta sina egna vägar och där idén till en låt många gånger har slutat i något helt annat.

– Hela den här skivan har ju varit väldigt mycket att leka sig fram. Jag och Niko har suttit i hans studio i Berlin och bara lekt och improviserat det mesta. Allteftersom vi höll på kom jag med mindre och mindre förinspelat material.

Det är många elektroniska inslag på den här skivan som skapar ett nytt sound – hur kommer det sig att det blev den riktningen?

– Framförallt handlade det om att göra något nytt, det är ändå fjärde skivan och man börjar bli lite less på sig själv. För att inte fastna och bli helt uttråkad var det nödvändigt att göra något helt annorlunda. Men en rolig grej är att även om det är mest elektroniskt på skivan så är den faktiskt mer organisk än vad förra var. Nästan alla ljud en hör är väldigt organiska, vi har liksom tagit rösten och pitchat den och dragit ut den, gjort instrument av den, skrapat på gitarren och använt det som beats. Så det är väldigt få ljud som egentligen är digitala.

Moto Boy, som släppte sitt självbetitlade och hyllade debutalbum 2008 med låtar som Young Love och Blue Motorbike, gjorde sig i början känd för sin röst och sitt sakrala sound men efterhand som åren och albumen gått har lusten att utveckla musiken infunnit sig alltmer. Även om rösten och ett melodilandskap som klingar Moto Boy finns kvar, så innebar steget med NEW MUSIC att Oskar Humlebo fick ge sig in på något outforskad terräng. Men den starka tilliten till producenten Niko Stoessl och modet att våga släppa taget om processen medförde att arbetet med albumet mynnade ut i en känsla av nyvunnen glädje.

– Faktum är att jag egentligen inte har några förväntningar på den här skivan. Det känns lite som inför första skivan, vilket slog mig är nästan tio år sedan nu! Då var jag så glad att jag fick göra en skiva och visste inte om det skulle bli någonting efter det, och lite så känns det nu också. Jag är bara så nöjd, och så stolt över att jag fick den här skivan klar att jag inte har tänkt så mycket på vad som händer efter.

Utöver det nära samarbetet med Niko Stoessl bjöd Oskar Humlebo även för första gången in andra artister på albumet. Samarbetspartnern, tillika partnern, Petra Fors i polarelektroniska PIKKO gästar på Secret Loveletters, Berlin-baserade duon GRAU stämmer in på Hinter Meinen Augenlidern och på andrasingeln Dead For Seconds återfinns ingen mindre än Nina Persson.

Hur föddes duetten med Nina Persson?

– Vi har pratat om det ganska länge, egentligen sedan 2012 efter turnén (med Cardigans reds. anm.) då vi lärde känna varandra, att det hade varit kul att göra en duett ihop och inte bara en vanlig duett utan att göra det som en androgyn duett. Vi är båda intresserade av könsnormer och tycker det är kul att leka med dem och slänga ut dem. Så jag är glad att det blev just det, en androgyn låt där det är svårt att höra skillnad på när det är vem av oss som sjunger. Hon är den tuffa, coola och jag är, du vet, den lilla och emo (skratt).

Dead For Seconds handlar om hur överväldigande och drabbande kärlek och den en är kär i kan vara, och ramas in av det mjuka soundet och leken mellan Humlebos och Perssons röster. Just kärleken är ett återkommande tema i Moto Boys texter, om än inte alltid i dess mest klassiska form.

– Jag har aldrig varit speciellt narrativ utan är mer realistisk i vad jag sjunger om. Det är inte så mycket att jag berättar något utan målar mer upp ett collage som sätter fingret på en känsla. Och jag är ju en sucker för kärlek och romantik. Inte så här Paradis-chokladaskromantik utan ganska rå och kontrastfull romantik. Det är mer känslan av längtan. Det behöver inte vara till en person utan kan vara den allmänna kärleken, den allmänna längtan. Det är en djup brunn att ta ur.

Hur jobbade du med texterna till just NEW MUSIC?

– Vissa av dem jobbade jag på länge men många av dem kom rätt spontant, just för att man hör först hur det låter när man väl är i studion. Allting ändras och strukturen formades om och det i sig blev väldigt inspirerande. Medan Niko satt vid datorn och drog i reglarna kunde jag ligga på soffan och bara lyssna på det och skriva texter och fundera. Så de är skrivna ganska mycket i stunden.
Det är inte bara arbetet med nya albumet som sysselsatt Oscar Humlebo om dagarna. Under de senaste åren har han skrivit musik för och medverkat i teaterföreställningar och operor, haft konsert tillsammans med Malmö Symfoniorkester, uppträtt med Jennie Abrahamson och Magnus Carlsson i Bowie in Berlin och turnerat med The Cardigans världen över som gitarrist. Just nu förbereder han sig för sin egen kommande turné men lyckas parallellt med detta skriva musik till en teater i Småland och senare även medverka i omtalade och hyllade The Feeling Of Going tillsammans med Skånes Dansteater. Hur är det egentligen möjligt att hinna med allt?

– Man får ju offra en del och det är inte ett så bekvämt liv, det blir liksom inte så mycket soffhäng utan det blir jobb istället. Men det är ju så jäkla kul också, livet är för kort och jag vill hinna göra så mycket som möjligt. Om jag gör samma sak för länge blir det tråkigt, då vill jag göra något annat. I den här tillvaron blir man aldrig riktigt uttråkad. Alla de här grejerna tillsammans blir som en rolig familj.

Du nämnde ju innan att det nästan är tio år sedan du släppte din första skiva – hur ser du tillbaka på det decenniet och allt som det fört med sig?

– De här senaste tio åren har jag fått göra mer än vad jag någonsin trodde att jag skulle få vara med om. Det är nästan för exakt tio år sedan, i januari, som jag började spela in första skivan. Och nu i höst är det tio år sedan jag åkte på turné med The Ark, och det var nästan det som drog igång allting. Och med Cardigans har jag fått uppleva alla pojkdrömmar, åka privatplan och spela på stora arenor och så (skratt). Sedan har jag fått släppa skivor och producera och bo i ett annat land – jag har fått göra så mycket mer än vad jag trodde att jag skulle få göra, allt det jag drömde om.

Vad framtiden har in store för Oskar Humlebo är svårt att förutspå. Möjligheterna är till synes oändliga då nyfikenheten och viljan att utforska nya vägar och projekt verkar vara konstant, men det ser i alla fall ut som att vi inte har hört det sista från Moto Boy än.

– Vi har pratat om att göra en skiva till, för det här var så kul. Men då finns alltid risken att man förväntar sig att det kommer bli lika fantastiskt och så går det åt skogen istället. Vi får se vad som händer, men jag vill nog göra en skiva till i alla fall. Och det finns så många fina låtar kvar som jag inte spelat in än.

Författare:
Helena Paulson, Skribent

Pin It on Pinterest

Share This