Tyra Banks, Heidi Klum och Caroline Winberg. Alla tre har i flera år varit framgångsrika modeller men är i dag kända för något helt annat – de är alla ansiktet utåt för ett modeprogram. 

Mode och tv är två forum som länge gått hand i hand då de båda är starkt beroende av det visuella. Det är ingen hemlighet att bakom ett framgångsrikt tv-program som Mad Men, Downton Abbey och Sex And The City ligger hårt arbete med kostym och scenkläder. Men på senare år har program som cirkulerar helt och hållet kring mode vuxit enormt. Själv minns jag från min barndom hur jag drömskt iakttog modevisningar på E! och Star! men också när jag upptäckte Project Runway och förundrades över tjejerna i Top Model. Och kanske är det just Top Model som blivit allra störst inom mode-tv med 20 säsonger och internationella framgångar i 170 länder.

En svensk version av Top Model lanserades redan 2005 och återuppstod

En svensk version av Top Model lanserades redan 2005 och återuppstod

Något som började med en inblick i arbetet som modell har successivt utvecklats till ett fenomen där nästan allt är tillåtet. I dag finns tv-program om designers, stylister, frisörer, makeup-artister, bloggare, tatuerare och så vidare. Det är ingen tvekan om att tv-branschen gått så långt som möjligt och försökt med alla tänkbara kategorier inom modegenren.

Sverige har först på senare år kommit ikapp omvärlden med egna versioner av de stora modeprogrammen. Efter några års paus sedan första försöket 2005 har svenska Top Model kommit tillbaka med ett fräscht koncept som Tv3:s nya storsatsning. Även Project Runway rullade förra året igång med en första säsong på svenska.

Att serier numera kan sändas begränsat online har blivit en växande trend då det underlättar för tv-bolagen att bredda sitt utbud och lägga krut även på mindre produktioner. Ett populärt exempel är Kanal5:s Stylisterna med Sofi och Frida Fahrman i spetsen. Det är även Kanal5 som lanserat realityserien Fanny och Alexander som uppmärksammar modebloggaren Fanny Lyckman och artisten Alexander Ferrer.

Den 18 april har det svenska modeprogrammet Fashion nypremiär.

Den 18 april har det svenska modeprogrammet Fashion nypremiär.

Men mode på tv är långt ifrån begränsat till lättsamma realityserier. Den 18 april har Svt:s modemagasin Fashion säsongspremiär där första avsnittet kommer handla om relationen mellan mode och musik med fokus på Berlin. Med inspirerande likväl som informativa reportage tar Fashion med tittaren på moderesor över hela världen och träffar kända som okända modeprofiler. Fashion är svenskproducerat men visas faktiskt i över 150 olika länder, världen över.

Direkt efter premiäravsnittet av Fashion sänds första delen i Svt:s nya dokumentärserie Modellpojkar som porträtterar fem svenska manliga modeller, inte bara genom deras karriär utan även i deras vardag. Läs Popmanis intervju med deltagaren Oscar Spendrup här.

Direkt efter Fashion visas premiäravsnittet av Modellpojkar.

Direkt efter Fashion visas premiäravsnittet av Modellpojkar.

Att mode-tv blivit en kvinnodominerad genre är svårt att förneka. Även om programmen haft en relativt bred variation bland deltagare består publiken till stor del av tjejer. Detta är dock något som håller på att förändras, inte minst med Svt:s nya serie Modellpojkar men även hos det mer etablerade Top Model som under kommande säsong tar in hälften killar för första gången i programmets historia. Förhoppningsvis kan uppmärksammandet av män bidra till en ökad jämställdhet såväl inom mode-tv som i övriga modebranschen. Även om mode inte längre är ett lika tabu intresse för killar som det varit tidigare finns fortfarande rum för utveckling. En annan problematik som uppstått kring mode-tv är skapandet av ohälsosamma kroppsideal. Serier som Top Model har länge porträtterat supermodellen som lång och slank men har också satsat på modeller som inte är supersmala och på kortare tjejer vilket förhoppningsvis är ett gott tecken på utveckling även här.

Nästa säsong av amerikanska Top Model kommer ha hälften manliga deltagare.

Nästa säsong av amerikanska Top Model kommer ha hälften manliga deltagare.

Man kan fråga sig varför mode på Tv blivit en sådan stor framgång. Kanske handlar det om att ge allmänheten möjlighet att ta del av den glamorösa modevärlden som för många bara kommer förbli en fantasi. Problemet uppstår när serier som Top Model romantiserar yrket alltför mycket och målar upp en skenbild av en bransch där allt är lyx och flärd. Då är det tacksamt med informativa program som kan bidra med en mer verklighetstrogen bild av modebranschen.

Ett annat faktum som inte går att bortse från är att yngre kvinnor som gillar att handla alltid varit en exklusiv målgrupp nå, främst för företag som vill sälja produkter. Därför är det konstaterat att tv-program som har just de här kvinnorna som målgrupp är en populär tv-tid för företag att annonsera. Med anledning av det här känns det också extra roligt att Svt och public service även de satsar på mode-tv.

Som tidigare nämnt så ligger engelskspråkiga länder oftast före oss på området mode-tv. Redan 1997 lanserades Fashion TV,  en tv-kanal som sänder mode-tv på engelska från Frankrike. Några år senare lanserades Fashion Television i Kanada, ytterligare några år senare World Fashion Channel och 2010 Fashion One, även de engelskspråkiga.
Kanske är det nu dags för Sverige att lansera en hel tv-kanal, helt dedikerad till mode-tv?

Pin It on Pinterest

Share This