Nicklas Kihlbergs sammanfattning av året

Det känns som att 2014 på något sätt blev tillbakablickarnas år. Särskilt på det svenska modescenen har retroperspektivet stått i fokus under året. Vi fick uppleva den stora utställningen Svenskt mode som sammanfattade det svenska modeundret från år 2000 och fram till i dag. Märket Cheap Monday fyllde 10 år och firade med att ställa till med stor fest samt att ge bort 10 000 par jeans. Carin Wester fyllde också 10 år och lanserade en jubileumskollektion. Ann-Sofie Back tilldelades ett pris och ställde till med en stor utställning i Göteborg som innehöll produkter med koppling till tidigare kollektioner. Dessutom fyllde Whyred 15 år och kammade hem Guldknappen. Mycket sammanfattning under hela året har det varit. Nu hoppas jag att vi kan lämna det förgångna under nästa år och blicka framåt.


Årets avskedOscar-De-La-Renta

Den 21 oktober vaknade vi upp till nyheten om att modeskaparen Oscar de la Renta gått ur tiden. De la Renta var en av modevärldens allra största som skapade romantiska kreationer och alltid höll fast vid sin vision om att skapa exklusiva, glamourösa men också smakfulla plagg. Han var både klassisk och tidlös på samma gång, en egenskap som många av hans kolleger i branschen saknar.


Årets rekrytering

Foto: Patrick Demarchelier

Foto: Patrick Demarchelier

Under lång tid hade vi på redaktionen diskuterat om den omstridde John Galliano någonsin skulle göra comeback på modescenen. I början av oktober kom bomben vi innerst inne ändå räknat med skulle komma. Det avslöjades att Galliano blir ny creative director på Maison Martin Margiela.  Då hade jag svårt att riktigt sätta ord på vad jag tyckte om rekryteringen och det har jag fortfarande. Nu är det klart att debuten sker i London den 12 januari. Vi får helt enkelt återkomma då. Men vi kommer inte glömma hans antisemitiska och rasistiska uttalanden, räkna med det.


Årets konkursvavesh

I början av april meddelade grundarna av V Ave Shoe Repair, Astrid Olsson och Lee Cotter, att de beslutat att lämna sitt märke. Anledningen var enligt grundarna själva meningsskiljaktigheter mellan de båda och företagets styrelse och investerare.
Vi kan inte längre stå bredvid och se vårt vackra varumärke förstöras, sa Lee Cotter.
Några dagar senare gick hela bolaget i konkurs. Det var dock inte speciellt oväntat. Företaget blödde ekonomiskt, precis som många andra svenska modemärken. Att något märke under året skulle falla omkull hade jag nästan räknat med. Ett hyllat varumärke i modebranschen garanterar inte ett hållbart företag. Det har vi fått bevisat i år.


Årets comebackPorträttAL

Inte oväntat står Olsson och Cotter även för årets comeback. Bara drygt sju månader efter att deras bolag gått i konken avslöjade de att de lanserar ett nytt, By the Number. Den första kollektionen visas dessutom redan på modeveckan nu i januari. Modeskaparna lovar att konsumenterna kommer känna igen deras stil i det nya märket. Men denna comeback gick inte obemärkt förbi. Madelaine Levy på Bon röt ifrån och skrev en text om att ”journalister slickar sin favoritdesigner i rumpan”. Anledningen till texten var främst att den samlade modepressen stämde upp i ett gemensamt ”Grattis!” när nyheten avslöjades istället för att ställa frågan ”Ni lyckades inte få ekonomin att fungera i förra märket, vad säger att ni kommer lyckas den här gången?”. Kanske får vi se en mer kritiskt granskande modejournalistik under 2015.


Läs också:

Modeåret 2014 – del 1
Modeåret 2014 – del 3

Pin It on Pinterest

Share This