Dunja Horvatovics sammanfattning av året

dunjaI år snappades feminismen upp på allvar av modevärlden. Ikoner som Beyoncé och Taylor Swift kom ut som feminister, ämnet blev lite mindre kontroversiellt och lite mer trendigt. På hemmaplan visade Ida Sjöstedt och Ida Klamborn sina tolkningar i form av olika kvinnotyper och frigörande kläder, internationellt skapade Karl Lagerfeld en fejkad demonstration. ELLE UK drog sitt strå med ett temanummer tillägnat frågan samtidigt som världens modeföretag fortsatte objektifiera kvinnor i skrik på uppmärksamhet. Modevärlden har en chans att bli en drivande kraft i debatten, men om dess engagemang tas på allvar eller försvinner om några säsonger återstår att se.


Årets modevisning

Foto: Fashionwirepress

Foto: Fashionwirepress

Chanel förvandlade catwalken till en feministisk demonstration, kittade modellerna med plakat och lät dem kräva kvinnors rättigheter. Visningen både hyllades för sitt samhällsengagemang och sågades för att använda feminism som säljargument. Oavsett hur seriös idén var för Karl Lagerfeld, som tidigare kritiserat kurviga kvinnor, så var visningen representativ för ett år då flera designer valde att uppmärksamma just feminism.


Årets reklamkampanjnaomiprov

Underklädesmärket Agent Provocateur valde supermodellen Naomi Campbell att fronta sin nya kampanj, med Ellen von Unwerth som fotograf. Inspirerad av tv-serien Twin Peaks poserar Campbell belåtet med spade, piska och handbojor i mörka och mystiska miljöer. Morbid men snygg reklamkampanj som bevisade att mode kommer och går men ikoner som Naomi består.


Årets utställningsvenskt mode 2

Utställningar med fokus på mode fortsätter att dyka upp i olika sammanhang. Årets viktigaste och mest omfattade var ”Svenskt mode 2000-2015” på Sven-Harrys konstmuseum. Utställningen, som fokuserade på de milstolpar som format det svenska modets identitet, visade både bredd och påminde oss om hur ungt modesverige faktiskt är.


Årets nykomling

Foto: Kristian Löveborg/ASFB

Foto: Kristian Löveborg/ASFB

Isabell Yalda Hellysaz var namnet på allas läppar redan innan hon debuterade på Stockholms modevecka i höstas. Då hade hon både en Rookie-nominering och kunder som Lady Gaga och Laleh på sin meritlista. Vi trodde på hajpen och hoppas få se mer av hennes kännetecknande futuristiska design i framtiden.


Årets samarbetewwang

Det finns få saker modevärlden älskar så mycket som samarbeten. Mest hajpat var det mellan H&M och Alexander Wang. Den efterlängtade kollektionen bjöd på sportiga influenser, unisexplagg och träningsredskap som låg rätt i höstens träningstider. Inte minst kändisar passade på att fynda Wang till budgetpris och ett matchande set sportades inom kort av Rihanna.


Läs också:

Modeåret 2014 – del 2
Modeåret 2014 – del 3

 

Pin It on Pinterest

Share This