Milano Sun: ”Vi är inspirerade av gamla barnprogram såsom Fem myror är fler än fyra elefanter”

av | Apr 3, 2017 | Framsida Startslider, Intervjuer

Milano Sun är tillbaka med singeln Boomerang som är såväl innovativ som familjär, där retrotoner och psykedeliska utsvävningar blandas med nyare sound. Popmanis Amanda Båmstedt ringde upp Johan Jonasson som sjunger och spelar gitarr i bandet för att prata om återkomsten, estetik och passade även på att göra en liten tidsresa.

Vad jag har förstått så har hela bandet haft andra jobb inom musikvärlden under tiden som bandet har legat på is, hur är det att arbeta för andra jämfört med att skapa för sitt egna projekt?

– Det är något speciellt när en släpper med sitt egna projekt. Alla arbetar med andras också som inte är sina egna och det känns ju inte lika mycket som när man släpper med sitt egna. Det var så längesedan. Jag tycker att det är svårare att arbeta med sitt egna projekt eller sin egna musik för man blir mer kritisk. Man tänker; vad ska alla andra tycka om det här. När man skriver åt någon annan så kanske man går in i  en påhittad roll och låtsas att man är någon annan. Men med Milano Sun blir det något eget, det handlar mycket om att vara sig själv. Samtidigt så är det ju kul att hitta på lite också, men det är lättare att göra det för någon annan. Skillnaden med att producera och skriva till sig själv ligger också i att man hela tiden vill göra något annorlunda med Milano Sun. Det är så vi har hittat varandra. Först var det jag, Love och David och det var hela tiden så att vi ville göra något annorlunda. Vi började precis samtidigt som den alternativa indievågen kom, vi ville ha något nytt och göra någonting som ingen annan gör, så kanske alla andra band också tänker, säger Johan och skrattar till.

Hur kom det sig att ni tog upp Milano Sun igen?

– Vi delade studio ihop och då gjorde jag och Love, basisten, någon låt ihop, vi visste väl inte riktigt vad det var för projekt. Vi hade en ny studio och var tvungna att testa alla våra instrument. Sedan var jag och David, den andra sångaren, i studion och gjorde en låt och då kände vi tillslut att detta kanske är nya låtar till Milano Sun. Det är lite retrosound, men ändå något alternativt och nytt på samma gång. Grunden kommer med Boomerang, vi hade hittat ett ljud som var Strawberry Fields Forever melotroncirkusljudet och det blev väl grunden för någon slags trollerikänsla. Vi är väl inspirerade av gamla barnprogram såsom Fem myror är fler än fyra elefanter, så är det är det kanske med vårt omslag också. Så det var inte så att vi sa nu sätter vi igång igen, men när vi hade fyra låtar så började vi jobba på ett album.

Hur känns det då att vara tillbaka som Milano Sun efter att ha arbetat med andra under några år?

– Vi började spela tillsammans igen för att vi saknade att skriva ihop och spela ihop. När vi spelar live så hittar man någonting som man inte heller gör när man spelar med andra. Det är något alldeles speciellt att spela med Milano Sun, speciellt med de nya låtarna, de är lite sådana som man kan flumma ut till och jamma.

”Ingenting är bestämt”

När ni släppte EP:n Scandinavia skrev ni en låt i varje stad men nu har ni skapat de flesta låtarna på samma plats, tror du det har påverkat soundet?

– Det tror jag. Vi hyr ju av skivbolaget Ingrid så jag kan tänka mig att de har påverkat oss lite. Allt som man hör genom väggarna, vad Miike Snow gör och så vidare, så då kanske man omedvetet lyssnar på sådana grejer. Man blir lite så som man umgås, säger Johan och skrattar.

I en intervju nämnde du att era låtar oftast handlar om en saknad till någon eller något, en plats, person eller tid. Om Milano Sun skulle få sätta sig i en tidsmaskin och resa fritt till en tid eller plats, var skulle ni åka och varför?  

– Jag tycker ändå att det hade varit coolt att åka tillbaka till 60-talet och den här hippietiden, vi har ju lyssnat mycket på Pink Floyd och de banden från 60- och 70 talet. Det verkar så coolt med Joni Mitchell på Woodstock, det hade varit häftigt att uppleva det. Det var ju sjukt mycket folk och mitt i allt det så står hon med sin akustiska gitarr och spelar Yellow Taxi. Sedan hade det varit cool att åka ännu längre tillbaka i tiden för en kan ändå föreställa sig hur det var på 60- och 70-talet. Medeltiden hade ju varit fräckt. Jag och David, den andra sångaren som sjunger mycket stämmor brukar skoja och säga att jag sjunger medeltidsstämmor. Det finns faktiskt några medeltidsstämmor på albumet. Fleet Foxes är också ett band som har medeltidsstämmor till exempel. 

Nu har jag redan haft turen att se er live, men för all de som inte hunnit se er spela ännu, hur ser ett typiskt Milano Sun gig ut?

– Vi har kommit på att jag gillar att spela gitarrsolo och det kanske inte är något man ser så ofta i popmusik nu, där kanske det skiljer sig lite från ett vanligt gig. Det kan vara en av våra pop eller rocklåtar och sedan så mynnar det ut i ett långt gitarrsolo och det är nog lite typiskt för oss live, att man gör om mycket. Om en låt är fyra minuter så kanske den blir tio minuter live, ingenting är bestämt. Det är stor skillnad mot hur vi spelat innan med backing tracks och varit låsta efter en form, men det är vi inte nu med det nya soundet. Vi kanske börjar på en låt och känner att det inte riktigt var feeling för den nu och sedan så börjar vi på en annan låt och kör den låten senare i setet. 

Vad händer framöver för Milano Sun, får vi se er på landets scener i vår och sommar?

– Vi får se om vi får spelningar nu när vi släppt den grymma låten. Den enda bestämda spelningen vi har nu är att vi ska spela med vår kompis Christian Ohlsson som ska spela på Nefertiti i Göteborg den 20 maj. Men vi borde ju spela innan dess också, men det är ingenting bestämt. David är i Puerto Rico, så nu går det ju inte att spela i alla fall.

Författare: Amanda Båmstedt.

Relaterade artiklar

Pin It on Pinterest

Share This