Mew: “Jag känner inte många som gör sådana kreativa grejer som inte blir osäkra på något sätt”

av | Jul 3, 2017 | Framsida Startslider, Intervjuer

I våras släppte Mew albumet Visuals och förra veckan var de förband till Coldplay på Ullevi. Popmanis Amanda Båmstedt träffade Johan Wohlert från bandet för att prata om hur Mew lyckats hålla ihop sedan 90-talet och om en annorlunda albumprocess som resulterade i det helt egenproducerade Visuals.

Ni har spelat länge tillsammans, hur är det att ha varit ett band under en sådan lång tid med samma personer?
–  Ja, först och främst är det en liten triumf att det går att hålla ihop något så länge. Ett band är ju en känslig storlek och det faktum att vi fortfarande är här och har kul medan vi gör det tycker jag är helt fantastiskt faktiskt. Du vet, om det har gått fem år eller femton år spelar väl ingen roll på något sätt, det känns bara som varje gång som man gör en ny skiva så är det fresh och då känns det som att vi gör något nytt. Jag tycker att det är coolt att vi har hållit samman så länge, det tycker jag är ganska bra gjort.

Jag håller med, det känns ju som att den kreativa processen kan vara en ganska så känslig och personlig process, hur går det till när ni arbetar tillsammans?
–  När vi var yngre fanns det lite mer ego men när man blir äldre och har spelat tillsammans länge känner man varandra bättre och man blir mer förtrolig med sin egen roll i bandet men också med att det inte är en konkurrens. Alla vill bara försöka göra den bästa möjliga musiken och hur man gör det eller hur man kommer fram till det spelar ingen roll så länge som den färdiga produkten blir så bra som möjligt.

Kommer du ihåg det allra första giget ni gjorde tillsammans som MEW?
–  Ja, såklart! Kanske att vi hade gjort en testspelning eller så innan men den första stora riktiga spelningen vi gjorde var på ett ställe som fortfarande finns i Köpenhamn som heter Stengade 30, det är en ganska cool, lite snuskig rockklubb och jag kommer ihåg det för jag var i Stockholm innan med min mamma, min syster och hennes man. Jag kommer ihåg att när jag var där och nästan inte kunde fokusera för att jag var så nervös över att vi skulle spela det där första giget. När folk frågar vad det är som har betytt mest genom åren då säger jag ibland det, det känns nästan viktigare när man gör det där första giget än när man står här på Ullevi. Det tar man med sig, det är då något blir på riktigt, just i det ögonblicket.

Kan du fortfarande känna den där första giggetnervositeten ibland?
–  Nej, jag blir inte nervös längre men jag kan känna mig glad eller taggad över att man ska spela, som ikväll när vi ska spela för 65 000. Det är ju bara schyst att man får pröva det tycker jag, vi gör det ibland när vi spelar med stora band. Jag tycker det är roligt, musiken känns bra i en sådan miljö. Det som inte känns så behagligt är ju om man står på en stor scen med musik som inte funkar i en sådan setting men jag tycker att vår musik fungerar bra.

”Det känns som att vi hade mer tvekan denna gången”

Har ni haft någon favoritscen som ni har spelat på genom åren? Roskilde måste ju vara speciellt!
–  Ja, Roskilde är alltid speciellt men det är ju för att vi är danskar. För ett danskt band så är det ju något speciellt att man headlinear den Orangea scenen liksom, det är ett sådant måste på bucketlistan. Jag gjorde det för första gången 2015 och det var ju självklart ganska så speciellt, jag har ju sett många av mina hjältar spela där och det var något alldeles särskilt. Annars vet jag inte riktigt, jag tänker inte att en scen har varit bättre än den andra.

Jag läste om det nya albumet ni har släppt, Visuals, sättet ni har skapat det på och själva processen känns intressant, lite tvärtemot hur det vanligtvis brukar gå till. Ni hade ju en helt annan take på det, berätta.
– Ja, vi försökte i alla fall. Du vet när man har spelat tillsammans länge är utmaningen att komma på nya sätt att hitta inspiration. På ett sätt har vi alltid jobbat mycket med visuella element, speciellt på spelningarna och denna gången tänkte vi – vad händer om vi gör en portion visualmaterial innan vi gör musiken? Så man försöker få bilderna att influera musiken och inte att musiken influerar bilderna, jag vet inte om man känner det på skivan? Jag tror inte att man gör det, men det var i alla fall ett intressant experiment. Det är bra om man kan testa olika tillvägagångssätt att göra sin musik på och man vet ju aldrig vad som funkar bra och vad som inte funkar så bra.

Jag tycker ändå att det märks i era musikvideos, de känns sammanhängande och enhetliga på ett fint sätt, andra album kan ju ibland kännas spretiga men Visuals känns som att det rör sig inom samma värld.
– Ja, det var ju det som vi var ganska säkra på. Vi ville att allt det visuella skulle passa jättebra ihop, vi ville att artwork, video och våra livevisuals skulle ha samma vibe. Det är något vi aldrig har gjort förut, vilket är lite konstigt men det har alltid varit andra som har gjort våra musikvideos och Jonas som gjorde visuals och en tredje person som gjorde artwork för skivorna och då blir det ganska så annorlunda och det kan ju fungera också. Men jag gillar när grejer hänger samman och känns konceptualiserat.

Var det svårt att veta vart ni skulle sluta och känna er nöjda nu när det enbart var ni som låg bakom allt arbete på skivan?
–  Ja, vi producerade ju skivan helt själv också och det var första gången vi gjorde det. Det är tufft och jobbigt, man får jättemycket tvekan och det får man i alla kreativa processer men normalt så har vi ju haft en producent som vi kan fråga. Men när man inte har det så har man bara sig själv och de andra i bandet som kan säga var lugn, det kommer att gå bra. Det känns som att vi hade mer tvekan denna gången, fast processen var mer självständig. Men det känns som mottagandet av skivan har varit jättebra och de som gillar vårt band har varit nöjda med ljudet och riktningen som skivan och musiken har tagit, så det var ju okej, men det är lätt att man blir osäker. Jag känner inte många som gör sådana kreativa grejer som inte blir osäkra på något sätt. Det är väl ganska så naturligt om man har sysslat med något så länge, plötsligt kan man inte se om det är bra eller inte.

Vad har ni för sommarplaner?
– Nästa gig är i Hyde Park med The Killers, det ska bli kul!

Författare:
Amanda Båmstedt, skribent

Pin It on Pinterest

Share This