Melody’s Echo Chamber: ”Det här albumet är ett löfte till mitt hjärta”

av | Jun 19, 2018 | Framsida Startslider, Intervjuer

Efter en lång tystnad på över fem år är Melody’s Echo Chamber äntligen tillbaka med ett nytt efterlängtat album: Bon Voyage. Väntan har varit väl värd, det här albumet kommer att förtrolla dig in i en magisk värld av psykedelisk pop och ta med dig på en spektakulär musikalisk utflykt. 
Albumet bjuder oss på sju nya spår från en förnyad Melody Prochet, och med på resan finns även välkända namn som Dungen och Reine Fiske från The Amazing. Vi fick chansen att få ytterligare en inblick i skapandet av albumet från den förtrollande Melody Prochet själv.

Albumtiteln betyder ju ”lycklig resa”, jag förstår att det varit en riktigt omtumlande resa och tid fram till Bon Voyage, både kreativt och fysiskt. Hur känns det att vara tillbaka?
– “Lycklig resa” är namnet på ett fantastiskt album av den svenska jazzmusikern Jan Johansson. Jag lyssnade på albumet när jag hade den mest svenska upplevelsen någonsin; drack hemgjord glögg i ett litet rött trähus mitt ute i ingenstans, det var massor av snö och 20 minusgrader. Det var ett sådant där unikt behagligt tillfälle i livet. Det var dagen innan jag träffade Fredrik Swahn och såg studion där vi sedan skapade albumet. Det känns surrealistiskt och så vackert att skivan äntligen ska släppas.

När jag lyssnar på albumet så känner jag att det musikaliskt tar med även mig på en helt ny resa. Ett äventyr som bjuder på spännande nya ljudsammansättningar, som ett potpurri av experimentella inslag på ett betydligt mer framträdande sätt än vad vi hört tidigare från Melody’s Echo Chamber. Vad för resa är det du vill berätta med det här albumet?
– Det här albumet är ett löfte till mitt hjärta, möjligen mitt vuxna jags hjärta till mitt inre barns. Att behålla och skydda fantasin, uppriktigheten, lättheten och poesin som är kvar i mig för alltid och förvandla det till det bästa som jag kan. Och att försöka hålla bort all fåfänga. En resa till en värld av ömhet, fromhet och välvilja, min egen familj.

Skapandet av Bon Voyage innebar även en flytt till Sverige. Kan du berätta mer om vad omlokaliseringen till Sverige inneburit för din kreativitet?
– Rörelse och landskap som andas.
Vänliga miljöer och att ha sympatiska personer omkring mig är essentiellt för att jag ska kunna släppa fram kreativiteten. I Paris så kände jag inte jorden, jag var bokstavligen inte rotad.
 Att i Sverige bo tre minuter från majestätisk skog och sjö var en välsignelse för min själ. Det blev en källa till frihet och lättnad, så att jag kunde andas frisk luft och tänka klart. Nu bor jag i södra Frankrike igen, omringad av vingårdar, kullar och åsnor.

Vad har varit den största utmaningen under utvecklingen för Bon Voyage?
– Väntan på att Reine Fiske skulle få ledig tid var den svåraste delen. Jag valde honom som en del av kärnan i musiken. Under ett och ett halvt år så kom han bara förbi studion ett dussin gånger vilket gjorde varje stund tillsammans väldigt intensiv och magisk. Men samtidigt ansträngande och det gav mig och Swahn en miljon fantastiska tagningar för oss att organisera och redigera när han var lämnade studion.

Denna begränsning gav mig tid att smälta idéer och genomföra the Voyage, vilket också formade den skulpturala väg vi tog för att arbeta fram skivan.

Medverkande i processen för albumet finns svenska Dungen och The Amazing. Vad har samarbetet betytt för er gemensamt?
– Reine Fiske är ett monster av virtuositet med ett hjärta av guld, det var en riktig fröjd att bara få vara omkring hans aura, samma för alla i Dungen och Fredrik Swahn. Vi känner igen oss i varandra, som att våra själar vore sammanvävda. De är troligen de personer jag kommer att göra musik med resten av mitt liv, om jag fortsätter att göra musik det vill säga. Det har varit som en typ av kärlekshistoria, att hitta dem var som att hitta de vackraste regnbågsskimrande fiskarna i havet.

”Jag hade aldrig tillåtit mig själv att plocka upp fiol igen efter tio år”

Du har nämnt att samarbetet gav dig nytt självförtroende som musiker. Har din definition av dig själv som artist förändrats av det?
– Det mest givande var att, tillsammans med Reine Fiske, uppfinna, spela och spela in alla våra stråkarrangemang på ett rent och kompletterande sätt samtidigt. Det var en gemensam dröm tror jag. Jag hade aldrig tillåtit mig själv att plocka upp fiol igen efter tio år och i Dungen är det dessutom oftast Gustav som spelar fiol. Resultatet blev elegant. Det är definitivt något som jag gärna skulle vilja utveckla mer med honom.

Den första singeln som släpptes från albumet var Breathe In, Breathe Out. Jag uppfattar titeln som en påminnelse till sig själv till att andas och att texten beskriver en personlig kamp att fortsätta framåt. Hur känns den tolkningen?
– Ja, det är den låtens berättelse och det är även den berättelsen som genomsyrar hela albumet!

Jag läste att du plockat upp både violin och trummor nu de senaste åren, vilket kommer bli nästa instrument att ta dig an?
– Jag spelade fiol under tolv år som barn. Det bästa av de här senaste åren var att gå tillbaka till samma konservatorium där jag lärde mig fiol, för att lära mig trummor i deras nya avdelning för rockmusik. Jag har aldrig varit lyckligare än när jag får lära mig något som jag verkligen älskar, som 30-åring! Jag lyssnar på mycket musik av Alice Coltrane och skulle gärna vilja lära mig att spela harpa så småningom, när jag är en gammal dam.

Hur ser planerna ut, nu efter albumsläppet? Blir det någon turné?
– Planerna är: ingen plan.

Författare:
Lili Gustafsson

Fotografi:
Press

Pin It on Pinterest

Share This