Melby: “En palett av olika former av ångest och ältande”

av | apr 14, 2019 | Intervjuer

Melby är aktuella med sitt debutalbum None of this makes me worry som släpptes för bara några dagar sedan. Vi har pratat med bandet om processen bakom albumet, hur en hittar den röda tråden i musiken och att landa i ett sound som en känner sig bekväm i.

Ert debutalbum är väldigt efterlängtat, hur känns det?
– Kul och så känner vi så klart pressen lite också. Men det är smickrande. Vi har jobbat inför det här länge nu, så det är något av en befrielse att det äntligen blir av.

Hur har albumprocessen varit?
– Trots att vi höll på med albumet i mer än ett år så känns det som att vi snabbat på hur vi har jobbat. Men vi har varit tvungna. Alla har sina jobb eller utbildningar, och det här har blivit av på kvällar och helger. I slutänden har det kanske ändå varit bra för oss, tagga ned lite på perfektionismen och våga köra lite mer på känsla och intuition. Vi har stött och blött det mesta, bara inte i det oändliga denna gång.

Det känns som att det finns en väldigt tydlig röd tråd genom skivan, hur har ni arbetat med den?
Vad skönt, för det har verkligen inte varit helt självklart för oss längs vägen. Skivan består av en från början ganska spretig radda låtar. Den röda tråden uppstår kanske i hur vi tolkar dessa tillsammans, men det är inget vi har tänkt så mycket på. Vi la däremot ned mycket kärlek i att hitta rätt ordning och binda samman låtarnas början och slut. I texterna var den röda tråden kanske tydligare hela tiden, med en palett av olika former av ångest och ältande.

Finns det någon låt som sticker ut lite extra eller som är favorit hos er?
Always är en låt som gjorde sig riktigt bra som just inspelad låt. Det är singeln som aldrig blev singel, vi gjorde den för lång för att den skulle kunna spelas någonstans.

”Varje låt har en inneboende känsla eller uttryck som vi velat ta så långt vi bara kunnat.”

Ni har utgått mycket från låtarnas sinnesstämningar, berätta! Hur har det arbetet varit?
Det har handlat mycket om att se varje låt som en egen enhet med en egen agenda. Att jobba motsatt från hur vi kanske borde jobba med ett album. Varje låt har en inneboende känsla eller uttryck som vi velat ta så långt vi bara kunnat. Det har medfört att vi hämtat intryck från genrer där vi aldrig trodde att vi skulle röra oss, som till exempel country.

Detta handlar om hur vi spelar/sjunger låtarnas grund, men nästan ännu mer om vad vi lägger till för extra instrumentering och effekter. Innan albumet hade vi hittat en handfull arrangeringstricks som vi använde på nästan alla låtar. På albumet har vi i större grad gjort olika grejer från låt till låt, valt instrument och ljud efter låtarnas specifika uttryck.

Er stil är väldigt blandad, hur skulle ni beskriva ert sound?
I början kallade vi det psych-pop. Men frågan är om det stämmer. I grunden är det indie, särskilt om man ser oss live. Men vi hämtar influenser från psych, folk och pop. Egentligen är det nog så att vi bara spelar det vi känner för, och inte tänker så väldigt mycket på vilken etikett som passar.

Vilka har ni inspirerats av under processen?
Vissa av låtarna på skivan har vi spelat i flera år nu, medan andra är nyare. Vi har alla hunnit byta musiksmak flera gånger om, och internt gillar vi också rätt olika grejer. Ibland känns det nästan som ett mirakel att vi är så överens när vi väl börjar repa in nya låtar. Vi har hittat en slags gemensam smak när vi spelar tillsammans, men det är svårt att säga exakt vart den kommer ifrån.

”Vi kommer nog alltid att sträva efter att utveckla vårt sound.”

Skulle ni säga att ni har landat i ett sound som ni är bekväma med?
Vi kommer nog alltid att sträva efter att utveckla vårt sound. Något annat skulle kännas som att stå och stampa på samma ställe. Men skivans sound representerar ändå det vi gör och vi känner oss sjukt stolta över hur det blev till slut.

Jag förstår det som att ni har försökt att göra låtar i samma stil som de ska låta live, varför har det varit viktigt?
Ibland känns det skönt att kunna leva upp till hur det låter inspelat när en spelar live. Det är ju så klart två helt olika saker. Men det är kul att kunna erbjuda något lite mer enhetligt. Tidigare har vi kunnat ha 50 påläggsspår med ljud på en låt i studion och då kan det kännas så himla fattigt sen när vi bara är fyra personer som ska spela det live. Sen har det också bidragit med att det känns lite råare och mer energiskt, vilket är en kul inriktning att utforska.

Ni kommer att spela live både i Sverige och runt om i Europa under året, hur känns det?
Det känns stort. Det är ju mycket därför vi gör det här, för att det är så kul att spela live och träffa en massa fina personer längs vägen.

Vad kan vi förvänta oss av era liveshower?
Ett tightare, säkrare och mer energiskt Melby än tidigare

 

Författare:
Emma Isberg, Skribent & redaktör

Fotografi:
Sara Björkegren

Pin It on Pinterest

Share This