Här följer du kontinuerligt Popmanis bevakning av modeveckans tredje dag. Du kan också se vilka visningar som vi bevakar under dagen.

mbfw3

_____________________________________________________________

12.00Reschia, Isabell Yalda Hellysaz, Alice Fine
Bukowskis

Text: Ellen Pan

Reschias starkaste kort var dessa höga sandaler.

Reschias starkaste kort var dessa höga sandaler.

Neutrala färger var genomgående på visningen.

Neutrala färger var genomgående på visningen.

Alice Fines levande skyltdockor.

Alice Fines levande skyltdockor.

I dag visade Reschia, Alice Fine och Isabell Yalda Hellysaz sina kommande kollektioner under samma tak.

Svenska skomärket Reschia levererar klassiska klackskor i högkvalitativt läder men utelämnar de utmanande formerna som märket säger sig stå för. De klumpiga svarta sandalerna med höga skaft är ljuset i tunneln för skomärket som bör överväga att ta fler risker i framtiden.

Vi följer ljudet av den dunkande musiken och hamnar framför Alice Fines uppseendeväckande konstellation av levande skyltdockor. Hon presenterar geometriska former, lågmälda färger och intressanta skärningar. Material med spännande struktur väcker kollektionen till liv. Efter att ha fått stå stilla en längre tid märks det dock att modellerna mår dåligt vilket kläderna tyvärr får lida för. Uppsättningen var en bra idé som inte fungerade i praktiken.

Nykomlingen Isabell Yalda Hellysaz, som visade sin första kollektion i London förra året, har valt att tona ner sina kläder och lägga ännu större vikt vid detaljerat hantverk. Kollektionen känns välanpassad till den lite kyligare svenska sommaren med återkommande stickade material och längre kappor i olika färger. Den lugna färgskalan kompenseras med mer utmanande krokodilmönstrad sammet på ärmar och byxben. Styrkan ligger i designerns förmåga att blanda material och skapa en enhetlig ensemble av användbara plagg.

BÄST: Att alla tre kollektioner går i en gemensam färgskala
SÄMST: När Alice Fines modeller nästan svimmar drar det uppmärksamhet från kläderna

_____________________________________________________________

14.00 – ALTEWAISAOME
Mercedes-Benz Fashion Pavilion, Kungsträdgården

Text: Ellen Pan

[slideshow id=18]
Klicka för nästa bild.
Foto: Kristian Löveborg/ASFB

ALTEWAI SAOME, min personliga favorit på den svenska marknaden, visar idag upp felfritt konstruerade skapelser och förvaltar därmed sin distinkta estetik.

Kläderna är inspirerade av en exemplarisk gentleman, något som syns i de dressade, oklanderliga kostymerna med uppdaterat pinstripe-liknande mönster. Man gör rätt i att satsa på vitt, svart och grått, det är då plaggen gör sig som bäst.

Märket fortsätter med sina välkända överdimensionella siluetter och skapar kreationer som får liv och rörelse av flängiga remsor i olika utformanden. Detta koncept dyker upp i olika format och utgör en intressant illusion, som wrap arounds runt midjan, höfterna och axlarna men också löst hängande över nacken. Mina favoriter är en urringad byxdress med remsor knytna runt midjan och en helt flawless vit kostym. En vit skjorta kombinerad med en lång flygande läderkjol uppbyggt i olika sektioner imponerar också.

För att inte riskera att tråka ut publiken placerar man ut skimrande pärlor och glansiga läderliknande partier här och var.

Jag kan inte annat än hylla ALTEWAISAOMES nya kollektion, även om jag kanske är en aning partisk. För det är helt fantastiska verk som designerduon jobbat fram.

 

BÄST:Konceptet med wrap arounds

SÄMST:Skorna.

_____________________________________________________________

15.00 – Mayla
Bukowskis

Text: Emilia Eliasson

[slideshow id=19]
Klicka för nästa bild.
Foto: Kristian Löveborg/ASFB

För tre år sedan startade designern Marlene Abraham det egna märket Mayla. Plaggen är klassiska och tidlösa och Abraham inspireras av tidigare epoker snarare än nutida trender, något som genomsyrar hela visningen. Gästerna välkomnas med en drink och visningen är intim och avskalad.

Kollektionen refererar tydligt till den parisiska kvinnans chica och oansträngda stil. Till franska toner kliver modellerna ut på catwalken. Snitten är enkla, materialen tunna och plaggen faller naturligt längs med kroppen. Många av plaggen är art deco-mönstrade eller randiga och går i jordnära färger som vitt, beige, brunt och rosa. Publiken fick se allt från slappa kostymer med raka eller vida kostymbyxor och v-ringade klänningar med knyt i midjan till stora solhattar eller runda, 20-tals inspirerade hattar.

Trots att Marlene Abraham hämtat sin inspiration från historien känns plaggen ändå moderna. Det är tydligt att kollektionen vänder sig till den lite mognare kvinnan, samtidigt tror jag att flera av hennes kreationer kan gå hem hos olika åldersklasser. Några plagg har en tråk-varning men de allra flesta är eleganta och chica och visningen är över förväntan.

BÄST: Den tydliga kopplingen till Paris.
SÄMST: De långa och smala modellerna. Eftersom plaggen satt så bra på dem undrar jag om de är lika smickrande på en normalstor person.

_____________________________________________________________

16.00 – MENCKEL
Stora salongen, Berns

Text: Alexander Letic

[slideshow id=20]
Klicka för nästa bild.

Foto: Kristian Löveborg/ASFB

Menckel, som utgörs av designerduon Annika Menckel och Sanna Kvist, är fortfarande en aningen färska inom modevärlden, men gav under eftermiddagens visning ett starkt intryck av självförtroende. Enligt designerna själva var denna kollektion inspirerad av cirkus-estetik och regissören Federico Fellinis ”8½”, något som tog uttryck genom prickiga och randiga mönster. Enligt mig ett mycket förenklat sätt att sammanfatta deras kollektion på.

Jag blev mycket glatt överraskad av Menckels vida kostymbyxor och små västar. Trots alla prickar och ränder var plaggen mycket subtila, eleganta och feminina. Ännu en gång fick vi se diskreta färger, men det blev aldrig uttjatat – tvärtom. De glansiga beige- och olivgröna plaggen var stora lyft för kollektionen trots de dova nyanserna. Själv blev jag totalförälskad i den svartvit-prickiga kappan med ljus krage, och den olivbeige-blandade långkjolen.

BÄST: De för långa, vida byxorna.
SÄMST: De pösiga hattarna som framstod som ett hastigt sista-minuten-tillskott i kollektionen.

_____________________________________________________________

18.00 – Minna Palmqvist
Bukowskis

Text: Dunja Horvatovic

[slideshow id=21]
Klicka för nästa bild.

Foto: Kristian Löveborg/ASFB

Minna Palmqvist gjorde visningsdebut på catwalken med kollektionen hon själv beskriver som ett ”nervöst sammanbrott”. Modeveckans kanske mest konceptuella designer gav nya infallsvinklar på hjärtefrågorna kroppsuppfattning och ideal. Kollektionen bygger på besatthet av kvinnokroppen. Den som inte passar in men vågar ta plats. I centrum stod kroppen som spricker upp och väller ut i sömmarna. En bokstavlig tolkning visades genom utskurna kristallformade partier över axlar, bröst och rygg. Minna Palmqvists val att göra en streetcasting med amatörmodeller uppmärksammade kvinnor som normalt inte finns representerade i modeindustrin.

Feminina kroppsdelar som höfter, midja och lår var dekorativt betonade. Liksom under S/S 13-kollektionen lät Minna Palmqvist kvilt liknande inälvor representera ett synliggörande av den köttsliga kroppen. Kollektionen höll sig traditionsenligt till en minimal färgpalett, denna gång i pärlemor och brunlila, med inslag av beige.

Transparenta och asymmetriska inslag gick igen från tidigare säsonger medan läderkjolarna lyfte kollektionen. Silhuetten varierade från löst sittande tröjor och byxor som dolde kroppsformerna till figurnära och nude miniklänningar. Stylat med sneakers gick kollektionen genomgående mellan att vara avslappnad och helspänd.

I en balansgång mellan mode och konst gav Minna Palmqvist en engagerande och relevant kollektion som ifrågasatte kvinnokroppens roll. Trots att det utarbetade konceptet vi kommit att förknippa med Minna Palmqvist har förenklats och kommersialiserats något hoppas jag på en ännu mer subtil tolkning inför nästa säsong.

BÄST: Skickligt skulpterade kviltdetaljer i skinn och jersey.
SÄMST: Gestaltningen av inre organ i kollektionen är effektiv som statement, frågan är hur bärbart det faktiskt är.

_____________________________________________________________

20.00
– Tiger of Sweden
Mercedes-Benz Fashion Pavilion, Kungsträdgården

Text: Irena Pozar

[slideshow id=22]
Klicka för nästa bild.
Foto: Kristian Löveborg/ASFB

Tiger har länge varit ett av våra mest framstående svenska modemärken. De har gång på gång levererat stilsäkra, välskräddade och vackra plagg. I år tar de det steget längre och ser till att Mercedez Benz Fashion Week Stockholm S/S 14 får en makalös avslutning!

När lamporna släcks, musiken drar igång och den första modellen går nedför catwalken säger min magkänsla redan då att det här kommer att bli så sjukt bra. Allt från styling till val av modeller är felfritt. Modellerna har håret uppsatt i slarviga inbakade flätor som passar perfekt till den typ av kollektionen som visas. Det är en visning där punk möter brittiska internatskolor. Där välskräddade kostymer matchas med nitprydda skor och rutmönster. Till och med en och annan kilt presenteras och jag kan inte annat än hoppas att de annars så moderiktiga svenska männen snart kan ta till sig denna trend.

Kollektionen är modern och klassisk på samma gång, men blir aldrig tråkig. Designteamet bakom kollektionen har tagit ut svängarna och kollektionen är allt annat än säker. Därför är det än mer imponerande att den blir så pass bra. Framförallt är det läderkreationerna som imponerar. De visar upp byxor och jackor i skinn som skulle få vem som helst att pantsätta sina tillgångar och springa till butiken. Tiger visar också upp en bred kollektion väskor, där ryggsäckar får ta stor plats. Allt detta värvas med plagg som vi klassiskt förknippar med märket: benvita enkla blusar, svarta klänningar och kostymer. Jag hade höga förväntningar på Tigers S/S 14-kollektion och de fylldes till bredden och rann över.

BÄST: Damjackorna!
SÄMST: De vita byxorna.

Pin It on Pinterest

Share This