Här följer du kontinuerligt Popmanis bevakning av modeveckans första dag. Du kan också se vilka visningar som vi bevakar under dagen.

mbfw1

_____________________________________________________________

12.30 – J. Lindeberg
Stora salongen, Berns

Text: Emilia Eliasson

[slideshow id=3]
Klicka för nästa bild.
Foto: Kristian Löveborg/ASFB

J.Lindeberg fick kicka i gång Stockholms modevecka för vår/sommar 2014 – och vilken start det blev. Från högtalarna ljöd kaxig musik och hela kollektionen utstrålade tydlig självsäkerhet. Plaggen var som vanligt välskräddade och oklanderliga – men med en twist. Chefsdesignern Jessy Heuvelink inspirerades nämligen av natur och insekter när han skapade kollektionen, och lyckades charma publiken med sina mossgröna ryggsäckar och skalbaggsmönstrade jackor.

Även under denna kollektion står passform och funktionalitet i centrum, två av märkets ledord. Samtidigt visar kollektionen också mycket attityd med raka snitt och klara färger som rött, grönt och blått. Både på dam- och herrsidan syntes stilrena kostymer med breda kavajslag och dubbelknäppning, men också sportiga trenchcoats och vändbara nylonjackor.

Både bomberjackan och bikerjackan lever vidare en säsong till och kollektionen bjöd på flera bikermodeller i mocka och skinn. Mest uppseendeväckande var kanske de metallicfärgade accessoarerna i form av högklackade skor, kuvertväskor och hattar.

BÄST: De snygga smokingkavajerna.
SÄMST: De metallicfärgade hattarna.

_____________________________________________________________

13.00 – Cornelia Webb, Maria Nilsdotter, Sophie By Sophie
Bukowskis

Text: Ellen Pan

Sophie by Sohpie visar upp sina smycken genom dans.

Sophie by Sohpie visar upp sina smycken genom dans.

Akvarium hos Cornelia Webb.

Akvarium hos Cornelia Webb.

juvel3

Lyxigt av Maria Nilsdotter.

Accessoarer är självklart en viktig del av modeindustrin och gränserna mellan kläder och smycken suddas ut allt mer.
Cornelia Webb, en av tre svenska smyckesdesigners som visar upp sina vårkollektioner på Bukowskis i dag, har experimenterat mycket med definitionen av smycken. I dag ger hon en kärleksförklaring till havet och visar vackra smycken inspirerade av en magisk undervattensvärld. Musslor, koraller och snäckor i skimrande nyanser samsas med levande fiskar i akvarium som står på display.

Sophie by Sophie bjuder på modern dans för att demonstrera sina smycken i rörelse. Naturligt färgstarka stenar gör varje exemplar unikt. Designerns influenser från konstnären Gustav Klimts verk ger oss en livlig kollektion för den som vågar synas.

Hos Maria Nilsdotter får vi i vår se en kollektion där vasst möter mjukt. Huggtänder, taggar och nitar kontra blommor, pärlor och ädelstenar. Inspirationen är huvudstadens gamla arkitektur, något som landar i en stilren och dyrbar kollektion med en magisk dimension.

Gemensamma ledord inför våren är natur och anatomi, smycken som kan fungera i symbios med kroppen. Resultatet blir eleganta accessoarer med kvalitet som håller livet ut.

BÄST: Cornelia Webbs alldeles förtrollande akvarier.
SÄMST: Jag får en aningen magstark färgchock hos Sophie by Sophie.

_____________________________________________________________

14.00 – BACK
Hamngatan 31

Text: Alexander Letic

[slideshow id=4]
Klicka för nästa bild.
Foto:  Kristian Löveborg/ASFB

Ann-Sofie Back höll sitt löfte när hon uttryckte att eftermiddagens kollektion inte skulle bli lika ”skrikig” som den förra. Dock var den inte mindre tuff för det. Visningen tog plats på Hamngatan 31, i en gråmålad lokal med vita golv. Det var ett smart drag av Back som lyckades framhäva sin kollektion ytterligare tack vare den råa miljön.

Den förväntansfulla publiken tystnade omedelbart när den hårda hiphopblandade reggaeton-musiken började pumpa ut ur högtalarna. Mannekängerna gjorde entré från en rulltrappa och marscherade längs gången i takt till musiken med sina smala stilettklackar. Kollektionen öppnade med en denimkappa tillsammans med en strimlad, knälång denimkjol. Det blev extra effektfullt i kombination med de nätta, propra klackskorna.

Back fortsatte presentera kontraster som exempelvis långa kostymbyxor tillsammans med kortärmade jumprar, grova skinnjackor med turkosa tyllinslag och visuellt vassa orangefärgade plagg. Spännande kombinationer som skulle nekats i teorin, men fungerade felfritt i praktiken. Till sist kom alla modellerna och Ann-Sofie Back själv ner för rulltrappan till Beyoncé Knowles Crazy in love. Applåderna ljöd.

BÄST: Den hårda musiken i kombination med kollektionen, som förde tankarna till det amerikanska ghettot på 1980-talet.
SÄMST: Skorna.
_____________________________________________________________

15.00 – Hunkydory
Stora salongen, Berns.

Text: Emilia Eliasson

[slideshow id=6]
Klicka för nästa bild.
Foto: Kristian Löveborg/ASFB

Förväntningarna på Hunkydorys vår- och sommarkollektion var minst sagt skyhöga inför måndagens visning. I fjol vann märket guldknappen och i vintras visade de en bejublad kollektion på modeveckan – som många i publiken valde att bära.

Designerduon bakom märket, Ulrika och Christopher Bjerckes, hade hämtat mycket inspiration från tidigare kollektioner och både mockaklänningar och fransar visades på catwalken. Kläderna var både bohemiska och rockiga och gav ett avslappnat intryck som förstärktes av de platta sandalerna.

På överkroppen syntes skinnvästar, transparenta blusar med djupa, pärlbeströdda v-ringningar och fjäder- och pälsjackor. På benen satt främst svarta eller vita stuprörsbyxor med kontrasterande revärer. Hela kollektionen gick i svart och vitt, men bjöd också på enstaka färgklickar som puderrosa, rött och cerise. Modellerna visade dessutom upp hellånga klänningar med höga slitsar och långa ärmar, något som gick hem hos publiken.

Visningen lämnade ingen besviken, och Tiaan Williams livemusik var pricken över i:et.

BÄST: De djupa V-ringningarna.
SÄMST: Byxorna.

_____________________________________________________________

16.30 – House of Dagmar
Mercedes-Benz Fashion Pavilion, Kungsträdgården

Text: Alexander Letic

[slideshow id=5]
Klicka för nästa bild.
Foto: Kristian Löveborg/ASFB

Välkända ansikten strömmade in i Kungsträdgården och ibland fick man känslan av att smattret från fotografernas blixtar överröstade den högljudda pausmusiken. När de svarta draperierna drogs för lyste istället en stor skärm med tredimensionella, abstrakta mönster upp visningssalen. I bakgrunden kunde man höra sporadiska toner med en svag röst som sjöng.

Den första uppsättningen av kläder som visades var vita från topp till tå. Textilerna i sig var oerhört avslappnade men satt mycket strikt åt på modellernas kroppar. Den första som var att bryta det vita mönstret var ingen mindre än Tova Wåhlin, modellen som jag träffade i början av sommaren (läs intervjun med henne här). Kollektionen övergick från vitt till svart, och vissa plagg började påminna om de tredimensionella mönster man såg på monitorn i bakgrunden.

Under visningens sista hälft valde Dagmar att blanda in färg, men behöll sitt psykedeliska, tredimensionella koncept. Ett plagg som etsade sig fast på näthinnan var en maxiklänning i otydliga mönster med ett brett läderbälte i midjan.

BÄST: En tunn rock med tillhörande byxor som ståtligt bars upp av den prisbelönta modellen Frida Gustavsson.
SÄMST: Läderdetaljerna som Dagmar envisades med att kasta in här och var i kollektionen.

_____________________________________________________________

19.00 – Carin Wester
Mercedes-Benz Fashion Pavilion, Kungsträdgården

Text: Ellen Pan

[slideshow id=7]
Klicka för nästa bild.
Foto: Kristian Löveborg/ASFB

Pressen är stor på Carin Wester efter hennes frånvaro under förra modeveckan. Med tio år av framgångar på nacken är det inte så konstigt att förväntningarna är höga, och överlag tycker jag att hon lyckas leva upp till dem.

Man skulle nästan kunna tro att Wester lägger fram både en damkollektion och en herrkollektion, tack vare de tydligt maskulina elementen i form av tyngre kavajer och raka skjortklänningar. Skorna är platta och enkla, ibland utsmyckade med kedjor. Bekvämligheten går först när mjuka stickade kjolar och sportiga plagg får ta plats. Den manliga undertonen konkurreras sedan ut av feminint böljande kjolar, romantiska spetsdetaljer och kantiga väskor fyllda med blommor. Här och var dyker ett par farligt snygga kimonoliknande kavajer upp på catwalken som jag definitivt tänker lägga vantarna på i vår. Wester avslutar genom att subtilt visa hud med två klänningar i vackra jordtoner som svävar lättsamt över golvet.

Efter att ha blivit utlovad en visning inspirerad av den latinamerikanska kvinnans starka personlighet blir jag tämligen förvånad av den lågmälda färgskalan som råder konsekvent genom plaggen. Samtidigt förstår jag tolkningen av temat och anpassningen till den avskalade skandinaviska stilen. Wester lever inte nödvändigtvis upp till den ursprungliga beskrivningen av kollektionen men levererar ändå en fantastisk kavalkad av kläder som gör dig redo för vårens ljumma kvällar.

BÄST: Westers förmåga att diskret visa hud.
SÄMST: De entoniga färgerna.

_____________________________________________________________

20.00 – Erik Bjerkesjö
Stora salongen, Berns

Text: Lova Henrikson

[slideshow id=8]
Klicka för nästa bild.
Foto: Kristian Löveborg/ASFB

Erik Bjerkesjö är en ung designer, med en master degree i advanced footwear design. Numera designar han även herrkläder och i kväll debuterade han på Stockholms modevecka.

Han beskriver att han i årets kollektion inspireras mycket av science fiction men även Ingmar Bergman, en inspirationskälla som även sågs i förra kollektionen.

Visningen hålls i stora salongen på Berns och väl inne i lokalen möts man av beats och trummor som skapar en förväntansfull stämning. Ljusen dämpas, röda och blåa spotlights riktas mot en scen i hörnet där en trumslagare sätter igång att trumma i takt med musiken. Både ljud- och ljussättningen är utomordentlig. Den skapar en känsla av makt. Modellerna gör entré i strama vattenkammade frisyrer och visar upp plaggen som är mycket välskräddade och främst i raka linjer.

Kollektionen inleds med flera varianter av förkläden, skurna i olika snitt. De för tanken till Erik Bjerkesjös samarbete med italienska skomakare i Toscana. Hans intresse i traditionsenligt skrädderi och skomakeri märks tydligt. Och att Bergman är en av hans inspirationskällor framgår också tydligt genom den hårda ytan hos modellerna, deras skarpa drag i kontrast till de symmetriska plaggen. Precis som hos Bergman märks det att det lagts ner mycket tid åt skapandet, inga små finesser eller detaljer har lämnats åt ödet. Jag är riktigt imponerad av visningen och när han kommer ut på catwalken får han ta emot välförtjänta applåder.

BÄST: Kapporna och jackorna var de absolut snyggaste och hade stor variation.
SÄMST: Sci-fi-plaggen imponerade minst.

 

Pin It on Pinterest

Share This