Mary The First: ”Ett mäktigt vansinnespussel”

av | nov 11, 2020 | Artiklar, Framsida Startslider, Intervjuer

På fredag släpper Mary The First sitt första album som soloartist. En samling under titeln Digital Labour som berör den digitala integriteten och klimatkrisen i tonsatt av mörk elektronisk pop.

Med ett förflutet i darkwave-bandet Revl9n är det nu dags för Maria Eilersen att släppa sitt första album som soloartist under projektet Mary The First. Tre år har gått sedan releasen av EP:n You Must Be Strong och på fredag släpps skivan Digital Labour. Ett album som enligt Maria Eilersen har varit en utmaning.

– Det känns bra men också nervöst. Det föll sig så att släppet är på fredagen den 13:e, så jag utmanar ödet. Men hela skivan har varit en utmaning så jag kör på i samma stil. Jag har jobbat mycket med albumet så det vore såklart kul om musiken hittar fram till lyssnare. Jag föreställde mig att det skulle gå mycket snabbare än tre år att bli klar, men är enormt glad att skivan är i hamn.

Hon skapar sin musik på intuition och trots att albumet inkluderar flertalet teman var det aldrig en plan att den skulle bygga på en enhetlig tematik.

– Jag gör musik intuitivt och känslan jag haft i ögonblicket har fört låten i den ena eller andra riktningen. Sedan i efterhand har jag bearbetat text och form. Men jag har inte utgått ifrån en enhetlig tematik. Det har blivit så att några låtar råkar ha liknande tema som till exempel Melting, Say Goodbye och Dark Second.

Maria Eilersen tvekar inte på att ställa frågor till sina lyssnare och med låtar Stuck och Melting skildrar hon på ett exceptionellt sätt problematiken med vår existens och den digitala tidsåldern.

– Jag har utgått från mina egna tankar och känslor, vad jag ser runt omkring mig och i mig själv. I Melting, som är albumets första singel, skildrar jag en tung existentiell insikt, att jag och vi som fötts och lever i efterkrigstidens konsumtion, fullständigt har fuckat upp det för oss, och det på väldigt kort tid.

– Samtidigt är så många försjunkna i sina telefoner, medan det här pågår, vilket även gäller ju mig själv. Senaste tio minuterna har jag säkert kollat min telefon tre gånger, fast det bara är tomma distraktioner och nonsens. Tankebanorna blir kapade av den stora datainsamlingen, vilket jag sjunger om i öppningsspåret Stuck, och frågan där är då ifall mina tankar fortfarande helt kan räknas som mina egna.

”Affirmationer kommer inte
att lösa problemet.”

Ett annat ämne som återfinns på albumet är hotet mot klimatet. En tematik som ofta präglas av uppgivenhet. Men som Maria Eilersen ändå känner hopp inför. Trots att hennes känslor precis som för många andra, ofta pendlar mellan uppgivenhet och förhoppning.

– Mina känslor pendlar mellan att det kommer att fixa sig och att det nog är kört. Mestadels är jag hoppfull. Men jag fattar ju också att affirmationer inte kommer att lösa problemet utan det gäller att agera och kanske det svåraste av allt, att avstå från saker. Att några av mina låtar handlar om de här sakerna har kanske delvis att göra med min bakgrund, min uppväxt på en liten småländsk bondgård där kopplingen till maten var så tydlig till det som fanns runt omkring. Men också, att själv bli förälder påverkade nog mitt perspektiv från att mest handla om mig själv till att se längre och bortom mig själv.

Maria Eilersen beskriver sin tid i bandet Revl9n som en skola där hon lärde sig att aldrig ta den enkla vägen och det är något som hon tagit med sig i projektet Mary The First.

– Experimentandan och att nästan med flit krångla till det för sig själv, då jag fortfarande inte alltid väljer den lätta vägen. I Revl9n kunde vi till exempel hålla på att byta instrument med varandra mitt i låtar för att inte fastna i bekväma hjulspår. Inte alltid det mest produktiva sättet, men att pusha sig själv och försöka bli överraskad, det är då det ofta händer något intressant.

På albumet har Maria Eilersen samarbetat med producenten Jari Haapalainen som hon även arbetade med på EP:n You Must Be Strong. En process som hon själv beskriver som en slags korrespondens och ett mäktigt vansinnespussel.

– Vi har mailat fram och tillbaka en massa, han bor ju i Berlin. Den stora delen av arbetet har varit att vaska fram ett bra låtmaterial. Jag har fått göra om, kassera och göra bättre en massa gånger. Sedan när låten väl är färdigskriven och alla delar är på plats så har det gått rätt snabbt att slutföra. Vi har vi gjort klart en låt i taget. Ett mäktigt vansinnespussel.

Många musiker och artister upplever en problematik med vad som förväntas av dem i det digitala samhället. En narcissistisk kultur som på något vis också är nödvändig och som många andra har även Maria Eilersen en knepig relation till fenomenet.

– Jag bygger ju mitt ”varumärke” här nu, precis som så många andra, och jag tycker att det är rätt knepigt. Mycket för att det tar upp så mycket tid. Jag vill inte vara en sådan där förälder som sitter med sin telefon hela tiden, men just en sån har jag blivit senaste tiden för att jag ska hålla koll på min Instagram och så vidare. Nu när jag ägnat mig mer aktivt åt sociala medier inser jag hur uppslukande det är men samtidigt så viktigt för en. Knäppt.

Efter releasen av albumet blir det som väntat inte några konserter. Istället tänker Maria Eilersen påbörja arbetet med nästa album.

– Det är väl bara att fortsätta göra musik, men live får nog vänta. Ses om tre år igen, kanske. Nej, jag ska göra nästa skiva assnabbt.

Författare:
Elin Strömberg, Skribent & Chefredaktör

Fotografi:
Fredrik Skogkvist

Pin It on Pinterest

Share This