I vintras kom seriealbumet Kvartetten som sprängdes Del 1 ut på Kolik Förlag. Albumet är en uppdaterad version av 20-talsklassikern med samma titel skriven av Birger Sjöberg. Popmanis Emilie Wahlström har träffat serieskaparen Malin Biller och pratat om arbetet med seriealbumet och hennes väg till serietecknandet. 

Malin Biller. Foto: Emilie Wahlström.

Malin Biller. Foto: Emilie Wahlström.

Malin Biller är utbildad på serieskolan i Malmö, där hon gick under åren 2002-2004. Hon berättar att hon innan det studerade måleri på Östra Grevie folkhögskola, men att det inte riktigt var hennes grej.

– Jag fick höra att det jag gjorde inte var riktig konst, utan lite mer som serier. Det var en lite annan syn på serier då. Det var en ren slump att jag sökte in till serieskolan, mamma hade sett en artikel om den. Jag fattade efter bara några veckor där att det var det jag skulle hålla på med.

Malin Biller. Foto: Emelie Wahlström.

Malin Biller. Foto: Emelie Wahlström.

Idéerna till sina serier får hon ifrån människor hon möter i vardagen, folk hon möter på gatan eller på bussen, men även från egna erfarenheter. Hon berättar att serieskapandet är hennes sätt att hantera omvärlden.

– Jag är rätt introvert. Att folk invaderar mitt revir är något jag kan få ut i serieform. Men även vilka ideal som finns i samhället, som konstig reklam tillexempel. Just det att man som kvinna förväntas vara lite dum i huvudet, att man bara har skor på hjärnan eller liknande.

Relationen till Birger Sjöbergs klassiker är nära, och den har funnits med henne länge.

– Jag har tyckt mycket om boken sen jag var tonåring och har alltid sett tydliga bilder när jag har läst den. Det är en bok som man kan försvinna in i, säger hon.

Malin Biller i sin atelje. Foto: Emilie Wahlström.

Malin Biller i sin atelje. Foto: Emilie Wahlström.

Att hon gjorde ett seriealbum av Kvartetten som sprängdes handlade väldigt mycket om timing. Hon berättar att hon ritat bilder ur boken för sig själv under många år. Efter att ha gjort ett samarbete med Gustav Fröding-sällskapet pitchade hon idén om ett seriealbum för Birger Sjöberg-sällskapet. De behövde nytt material till en årsbok och tyckte om idén att göra ett seriealbum. Malin berättar att arbetet med albumet varit ganska tungt, särskilt när det gäller att korta ner romanen som är på hela 508 sidor.

– Vilket mastodontarbete det var, jag insåg inte riktigt det i början. Det gick inte att få tag på boken, och jag ville inte använda mitt egna exemplar, så jag satt och skrev av hela boken i word. Jag redigerade samtidigt och fick stryka jättemycket text. Jag fick hela tiden tänka på vad som gick att ta bort utan att göra det oförståeligt.

Själva hantverksdelen, att rita bilderna, har egentligen inte skiljt sig från det vanliga arbetet som serieskapare. Det som varit annorlunda är arbetet med manuset. Hon berättar vidare att hon gör särskilda spellistor till varje projekt, för att hamna i rätt stämning. Till det här projektet har det varit enbart 20-talsmusik i hörlurarna. Romanen som albumet baseras på gavs ut i två delar, och det samma gäller för seriealbumet. Arbetet med den andra delen pågår för fullt.

– Nu är det bara rent hantverk kvar, eftersom manusdelen är klar. Jag har bilderna i huvudet och nu ska de bara ner på pappret.

Pin It on Pinterest

Share This