Majken: “Jag kommer aldrig vara sådär ung och ledsen igen”

av | mar 14, 2019 | Framsida Startslider, Intervjuer

Med sitt debutalbum Young Believer i ryggen har Majken nått stora framgångar både på hemmaplan och utomlands. Popmanis Emma Isberg har pratat med Majken om processen bakom albumet och varför det är viktigt att lyfta svåra ämnen i sin musik.

Du släppte ditt debutalbum i december, hur var det?  
Det var mega. Så otroligt skönt att äntligen få släppa det ifrån mig. Jag brukar tänka att det har varit som att vagga omkring helt skendräktig och dann. De här låtarna har varit djupt sammansvetsade med mig och min person och mina minnen under många år så det är verkligen bra för mig att kunna gå vidare och skapa ny musik. För mig handlar såklart låtarna om en viss sak, person, tid, tanke.. men nu kan vem som helst lyssna på dem och de kan äntligen få betyda något helt annat. Det är rätt helande.

Jag upplever skivan som väldigt experimentell, håller du med om den beskrivningen? Har du lekt mycket med olika typer av ljud och ord under processen?
Ja, jag kan nog hålla med dig. Skivan rymmer många olika uttryck. Dock är det nog Damon (Damon Tutunjian, producent reds anm.) som har gjort sig skyldig till det mesta av ljudlekandet i processen. Själv är jag en rätt akustiskt lagd låtskrivare som jobbar med melodier, körer, ackordfärgningar och harmonier, och skriver sångerna på antingen harpa, piano eller gitarr. Men visst älskar jag att experimentera. Oak Bench Birch Grave skrev jag till exempel när jag höll på med fonologi i skolan. Blev väldigt intresserad av konsonanter som rytmiska element där ett tag. Sen är ju smygiga tonartsbyten bland det bästa jag vet, så jag leker mycket med sånt.

På tal om ljudbild, jag älskar din ljudbild! Hur har du arbetat fram den?  
Så roligt att höra! Det var först under inspelningen av skivan som jag fattade grejen med syntar. Speciellt gamla och analoga. Jag hade aldrig tidigare vetat att en ljudbild är viktig utan alltid bara fokuserat på text, melodi, harmonier, känsla. Det var där Damon Tutunjian (Mew, Swirlies) kom in. Han har haft en idé om vilka syntar eller effekter som skulle kunna passa in vart, varpå jag spelar på dem, lyssnar och lär, han mixar natten lång och jag säger till när jag är nöjd. Ungefär så gick det till. Så all eloge till honom.

”Låtarna har varit djupt sammansvetsade med mig och min person och mina minnen under många år”

Jag läste att du är självlärd gitarrist och det känns som att du har ett stort intresse för den instrumentala biten av musik. Vart kommer ditt musikintresse ifrån?
Det var alltid musik på hemma när jag växte upp. Jag är uppfödd med VHS-konserter med Portishead och PJ Harvey, Late Night with Jools Holland på DVD, osv. Sen har jag sjungit mycket i kör. Jag var definitivt en musiklyssnare innan jag blev en musiker, vilket jag tror har påverkat hur jag spelar och skriver. Men fine, jag är inte 100 procent självlärd på gitarr. Mamma lärde mig D, G, Em och Am. Allt man behöver egentligen.                                                    

När jag var tretton-fjorton gick jag på kommunala musikskolan i Karlskrona, hos gitarrläraren Jan Banan som alltid hade en väldigt lång tumnagel. Men vi spelade inte så mycket gitarr utan satt mest och pratade om Beatles och Kinks. Nu när jag ser tillbaka på det så var nog där pratet om musik viktigare än alla gitarrläxor i världen. Jag lärde mig Greensleeves dock! Men sen upptäckte jag Blur och Graham Coxons gitarrspel och då kändes det onödigt att traggla skalor.                

Du har arbetat med Damon Tutunjian på skivan, hur var det? Är det ett samarbete som kommer att fortsätta?
Det var så bra. Skivan hade aldrig blivit klar utan honom. Jag har alltid haft sjuk beslutsångest och blir dessutom aldrig nöjd, vilket resulterade i att jag aldrig hade släppt en enda liten låt då Carlo Emme (eldsjäl i Malmö som gett oss Plan B och Kollektivet Records) introducerade mig för Damon. Damon tvingade processen framåt och lärde mig så otroligt mycket utan att mansplaina en enda gång. Och ja, vi kommer definitivt jobba tillsammans igen. Om inte annat så kommer jag för alltid skicka mina nya låtar till honom för att höra vad han tycker.

Du skriver texter om bland annat psykisk ohälsa, ett superviktigt ämne att lyfta! Var det självklart att lyfta ämnen som andra kan anse vara svåra att prata om?
Det var först när jag valde låtar till Young Believer som jag insåg att psykisk ohälsa var det övergripande temat. Och då fanns självcensur inte på kartan, för det är som du säger otroligt viktigt att lyfta frågan. När jag skrev låtarna var det däremot inte något medvetet val.                  

– Många av låtarna på Young Believer skrevs i stundens hetta – inte från det säkra avstånd som växt fram med tiden. Jag kommer aldrig vara sådär ung och ledsen igen och kommer därför inte att kunna göra såna låtar igen. Vilket känns helt ok. Men det gör att jag uppskattar Young Believer så mycket – allt det där mörka var inte förgäves. Förhoppningsvis kan skivan fylla någon funktion för någon annan som befinner sig i en liknande situation som jag var i då. Det blir bättre.

Du har uppmärksammats och fått enormt mycket fin kritik från utländska medier, vad tänker du kring det?  
Det är sjukt roligt såklart. En stor bonus.

Vad har du på gång i år? Kommer du att satsa internationellt eller stannar du på hemmaplan?
Först och främst vill jag ut och spela låtarna från ’Young Believer’ live. Jag har precis börjat jobba med Luger, vilket känns mycket spännande. På fredag är det releasefest för skivan på Plan B i Malmö och jag har den stora äran att få spela med ett sjukt bra liveband bestående av medlemmar från bland annat Hey Elbow och Mary Anne’s Polar Rig. Sen så har BBC 6 Music spelat mina låtar en del så tänker att jag borde ta mig över till England och flörta lite.

– När det gäller ny musik så är låtarna till nästa skiva färdigskrivna så det är bara att börja jobba igen. Denna gången kommer det förhoppningsvis inte ta tre år. Jag har hört att den andra förlossningen ska vara lättare än den första. Vi får hoppas att det gäller album också.

Författare:
Emma Isberg, Skribent & redaktör

Foto:
Gianluca La Bruna

Pin It on Pinterest

Share This