LYSSNAT – VECKA 15

av | Apr 13, 2018 | Lyssnat, Ny musik

Popmanis redaktion lyssnar dagligen igenom mängder med ny musik. Varje fredag tipsar vi läsarna om den senaste veckans upptäckter.

Lolina

Då det begav sig runt 2010 var jag frälst av Dean Blunts och Inga Copelands briljanta samarbete under namnet Hype Williams. Copeland gör musik solo numera, och jag är fortfarande frälst. När hennes nya alter ego Lolina (det tredje sedan tiden med Hype Williams) släppte albumet The Smoke är det mindre eteriskt än tidigare material, skarpare i konturerna. Copeland blandar sång/prat med experimentella slingor, resultatet blir lika mångbottnat och gåtfullt som hennes artistpersona.

Kamasi Washington

LA-baserade saxofonisten Kamasi Washington visar sin fallenhet för instrumentella arrangemang på nya singeln Fists of Fury. Orkester, bossa nova-trummor och en nästan filmisk bakgrundskör turas om att spela huvudrollen under låtens knappa tio minuter. För att inte tala om de långa piano- och saxofonsolona som får till och med denna ovana jazzlyssnare att bli såld.

Kali Uchis

Vad som tidigare varit en soulartist med potential har tagit steget och blivit ett fullfjädrat pophopp. På debutalbumet Isolation navigerar colombiansk-amerikanska Kali Uchis elegant mellan olika stilar och lyckas med konststycket att berätta historier i enbart klockrena rim. Det är helt utan abstraktioner, rakt upp och ner – Uchis har viktiga saker att säga, så varför krångla till det?

Girls Names

Irländska Girls Names har gått och bytt musikstil igen. Förutom den lo-fi-surf som dominerade debuten Dead to Me från 2011 har bandet på senare år utforskat hårdare postpunk – för att nu, på nya singeln 25 övergå till ett mer dystert, melodiskt sound. Gitarrslingorna är nedtonade och ersatta av orkester, men det är fortfarande Girls Names: Cathal Cullys släpiga röst går inte att ta miste på.

 

Cold Cave

Wesley Eisolds projekt Cold Cave har släppt singel nummer två, You & Me & Infinity, inför den kommande EP:n med samma namn. Själva låten är lika cheesy som sin titel, vilket självklart bara är en fördel inom den gothiga syntpop-tradition Eisold företräder.

 

Författare:
Daniela Lillhannus, Skribent

Pin It on Pinterest

Share This