Xavier Dolan – som 20 år gammal regidebuterade med Jag dödade min mamma och följde upp med triangeldramat Hjärtslag – kommer nu med sin tredje film, ännu ett intressant, omtumlande bidrag till HBT-genren. Här utforskas könsbyte men Dolan, som agerat i sina tidigare alster, har överlåtit huvudrollen till Melvil Poupaud (Tiden som finns kvar).

Poupaud spelar titelkaraktären, en framgångsrik och på ytan lycklig franskprofessor med en härlig flickvän, Fred (Suzanne Clément) och en diktsamling på väg att publiceras. Men Laurence avslöjar på sin 30-årsdag att han vill bli kvinna, något som minst sagt komplicerar relationen med både Fred och hans egen mamma (Nathalie Baye).

Dolan vägrar ge efter för billiga poänger i sin svarta humor eller melankoliska snyftarscener i dramat. Istället dränker han effektivt filmen i stora känslor, vackra färger och pulserande musik. Vi följer inte karaktärerna utan känner med dem. När den frustrerade Fred uppklädd och uppsminkad gör entré på en fest fullkomligt väller den efterlängtade bekräftelsen över oss.

Det är för övrigt det stormiga förhållandet mellan Laurence och Fred som är filmens kärna. Dolan utforskar med både respekt och likt ett barns nyfikenhet de könsroller som sätts på prov när mannen i en heterorelation plötsligt blir kvinna.

Poupaud är bra men det är främst kvinnorna i hans liv som förgyller filmen. Dolan skriver kvinnoroller i samma anda som Pedro Almodovar och Woody Allen och det finns ingen plats för trötta stereotyper. Den förtjusande Clément äger hela filmen i en järnstark, sprakande prestation som en förvirrad, sökande själ. Baye är ett riktigt rivjärn som mamman och Hjärtslag-stjärnan Monia Chokri har en minnesvärd biroll som Freds syster.

Betygsfemman är nära men det blir till slut den överlånga speltiden (2,40) som gör att filmen inte blir den klockrena fullträff man önskar att den var. Dolans personliga stil och läckra bilder räcker långt och det blir aldrig tråkigt men den lite handlingsfattiga storyn håller inte hela vägen. Däremot är det fortfarande en gripande, intressant och toksnygg film av en av vår tids mest spännande filmskapare.

Pin It on Pinterest

Share This