LASH: ”Vårt område har påverkat oss mycket”

av | Jul 14, 2017 | Intervjuer, Månadens intervju

Popmanis Filip Lindström träffar syskonduon LASH och pratar om sportkläder och dess koder, familjesamhörighet, skillnaden mellan Stockholm och Borås samt den ojämna fördelningen av makt i vårt samhälle.

Systrarna Anfa och Sabina Lashari i LASH från Hulta utanför Borås är i Stockholm för att uppträda på sitt skivbolag Cosmos Music Groups vårfest. Som en duo som fått gro hemmavid innan genomslaget i tävlingen Nästa Nivå med Silvana Imam häromåret passar det LASH att få frihet från sitt bolag att vara just LASH, utan vidare krav eller begränsningar för vad som kan och ska göras. Under de dryga sex år som systrarna har gjort musik tillsammans har de vant sig vid att styra skutan själva och så fort man vant sig vid något är det svårt att bryta mönstret. Duon har hittat fram till något tillsammans, som nu sprids och uppskattas över hela Sverige. Det fungerande samarbetet mellan Sabina och Anfa har tagit tid att komma fram till, vilket väcker frågan om huruvida det har varit enklare eller svårare att göra det tack vare syskonskapet.

– Det är nog lättare, säger Anfa. Man kan nog se mellan fingrarna lite grann och prata som man vill. Det är öppet. Man skriver ofta om det man ser och vet. Det är nio år emellan oss, det hon ser och det hon vet, det vet inte jag. Jag vet från min barndom och då hade tiden förändrats så pass mycket så jag har svårt att ha förståelse för hennes saker, men det är det som är så bra – att vi kan få in båda två. Hennes syn på saker och min syn på saker. Det var också det som förde oss samman, att vi var så olika men ändå syskon och så lika.

Systrarna är två av sex syskon i familjen Lashari, en familj som spelat stor roll i värdegrunden som ligger i botten för LASH. På frågan om de haft några liknande samarbeten med andra utanför familjen svarar Anfa ”Inte än”, ett svar som jag personligen indikerar att möjligheten för något sådant finns. Syskonskaran är kreativ och tätt vävd, då till exempel den äldsta systern är duons manager, delaktig och närvarande trots att hon numera bor i New york. Uppväxten har präglat både Sabina och Anfa, om än på olika sätt. Med näst intill ett decennium dem emellan så har kulturella intryck och upplevelser under barndomen sett olika ut. Det gemensamma är värderingarna som tagits med hemifrån.

– Vi är en talangfull familj faktiskt, menar Sabina efter att hennes lillasyster berättat att alla familjemedlemmar på något sätt är delaktiga i kultur. Storasystern fortsätter: Det är mycket jämlikhet, vi strävar efter samma sak. Även om syrran [inte Anfa reds. anm] gör det genom reklam så kan den andra syrran [inte heller Anfa reds. anm] göra det genom teater och andra saker. Det har influerat väldigt mycket i vår familj.

Familjen Lashari kan alltså hjälpa och assistera varandra eftersom de flesta av syskonen är involverade i samma bransch på ett eller annat sätt. Där finns är inte bara ett kulturellt engagemang och gott om sådan talang, jag får även veta att det finns ett stort intresse för sport. Sabina och Anfa klär sig i sportkläder, en av hip hopens tydliga kännetecken. Rappare helt iklädda Adidas eller motsvarande statusmärke är snarare en regel än ett undantag och har varit det länge, troligtvis till Sport Couture-företagens sprudlande glädje och ökade vinst. Musikens estetik och trender är modebranschens guldgruva, på grund av att ett utseende skapar en känsla av sammanhållning inom en kultur, i det här fallet att fans av hip hop känner samhörighet med sina idoler genom att klä sig likadant som dem. Min fråga kretsar kring om inspirationen för LASH klädstil kommer ifrån familjen Lasharis intresse för idrotten i sig eller ifrån förebilderna inom hip hop-kulturen. Anfa svarar:

– Jag måste säga att vårt område har påverkat oss ganska mycket. De flesta ser ut så i området där vi bor.

– Det finns en sorts klädkod. Sedan är vi ju ifrån två olika generationer, i min generation hade vi inte så mycket sociala medier som det finns nu. Under Anfas tid hade de Bilddagboken och nu finns det Instagram och allt möjligt där man kan titta på klädkoder och mode och styling, säger Sabina.

Jag inleder en fråga om Sabinas förhållande till klädkoder men blir avbruten mitt i eftersom hon redan förstått vad det är jag vill fråga.

– Så för dig var det mer…

– …influenser ute på gatan, i området.

– Tycker ni att klädkoden där ni kommer ifrån har stagnerat, att den har stannat upp och bara är samma sak? undrar jag.

– Nej, faktiskt inte, tycker Anfa. Den förändras, den har blivit annorlunda. Folk tjänar lite mer pengar och har fått ett större intresse för kläder kanske.

Anfa bor kvar i det inflytelserika området men ska snart flytta till Stockholm för att studera musikproduktion. Hon tycker egentligen att Stockholm är för stressigt men ser ändå fördelaktiga olikheter från orten som hon ser som hemma.

– Med musiken är Stockholm bästa stället att vara på. Man hittar nya utmaningar, roliga människor, alla ser inte likadana ut på gatorna, det finns mer möjligheter. I orten är alla rappare nu, det är den nya trenden att man ska vara rappare. Så folk lyssnar på sina egna låtar och så ska de ha egen stil. Man vill vara speciell och sticka ut men alla ser ändå ut som varandra ändå. Nu tycker jag verkligen att alla kan få köra sin grej, alla är välkomna. Alla är rappare och kan lägga ut på Youtube och sociala medier och sprida sitt artistnamn. Det är mycket lättare, det är öppet, men jag tycker fortfarande att det är mansdominerat. Det är fortfarande det även om det är många tjejer som kommer fram så får de aldrig så mycket place som snubbarna.

Eftersom fler har möjlighet att visa upp sig och sin musik idag blir också kvinnorna som syns fler. Dock är de troligtvis procentuellt sett lika få som tidigare, i och med att även fler män kan synas tack vare online-kulturen och dess enorma inverkan på musikens roll i samhället. Sabina svarar på sin systers yttring om den dokumenterat mansdominerade musikbranschen.

– Jag tycker att det finns olika positioner av makt i vårt samhälle och vissa av dem sitter ju fortfarande män på, som styr vad som ska släppas eller vad som ska göras. Man måste ta sig igenom de där spärrarna, det är inte kvinnorna som sitter vid spakarna om man säger så. Det finns ju inte så många kvinnliga producenter till exempel, så det är fortfarande en kamp.

Systrarna tror båda att deras musik kommer kännas mer äkta när det är de själva som sitter bakom spakarna, när Anfa har börjat plugga produktion i Stockholm. När allt, texten och produktionen, kommer direkt ifrån LASH är Sabina och Anfa övertygade om att deras olika erfarenheter av livet kommer komma fram helt och hållet.

Författare:
Filip Lindström, Skribent

Fotograf:
Beata Cervin

Pin It on Pinterest

Share This