KRÖNIKA: Betala dig till framgång – indievärldens undergång

av | nov 1, 2020 | Artiklar, Framsida Startslider, Krönikor

Vi lever i en värld som kan manipuleras allt lättare. Nuförtiden kan du köpa dig till framgång. Vad kommer det göra med den genuina atmosfär som präglat indievärlden fram till idag?

De digitala plattformarna är numer de viktigaste musikscenerna för många artister – syns man på de stora spellistorna etablerar man sig snabbt som ett stort namn och når snabbt en stor publik. Detta är därför många artisters våta dröm. Det kan innebära ett viktigt första steg mot att kunna leva på musiken istället för att bara leva för den.

Hur hamnar man då på en av dessa listor? Enligt Spotify själva gör de alla spellistor med lyssnaren i första rummet, aldrig med något ekonomiskt incitament från skivbolag eller liknande. Så kan det mycket väl vara, men det hindrar inte andra aktörer från att ta betalt för streams på streamingtjänster. Om spelningarna inte kommer från lyssnaren, vem sätter egentligen agendan då? Jag återkommer till det.

Att betala för att nå ut med sin musik är ett gammalt fenomen som funnits genom hela pophistorien. Faktum är att det är så vida utbrett och allmänt vedertaget att det till och med blivit ett begrepp: payola.

Historiskt sett har payola rört sig om stora skivbolag som betalat radiostationer för att bolagens artister ska få utrymme i etern. Det har varit de stora elefanternas dans. Den med mest pengar har kunnat köpa sig flest spelningar och på så sätt manipulerat, förlåt, jag menar såklart influerat, lyssnarna till att köpa deras skivor.

I skuggan av detta har indievärlden fått agera under andra premisser. Det har varit den bästa musiken som premierats och alla har varit med på de enkla och rättvisa villkoren. Samarbeten har uppstått där det egentligen borde funnits konkurrens. Öppna famnar har varit standard, inte vassa armbågar. Frågan är dock om den tiden snart är ett minne blott.

”Min stora rädsla är att detta ska spilla över på vår fina indiescen.”

I takt med att allt fler privata aktörer har lyckats skapa sig större följarskaror på streamingtjänster så har de fått allt större inflytande över lyssnarna. Idag är privata spellistor i många fall mer populära än exempelvis Spotifys egna dito. Med tanke på hur mycket musik som produceras är det en omöjlighet för Spotifys redaktörer att lyssna och bedöma alla nya låtar som släpps för att göra ett objektivt urval till sina listor. En betydligt lättare variabel att ta fasta på är antalet streams. Det är också detta som flera privata aktörer kapitaliserar på.

En snabb sökning på ämnet leder mig direkt till ett företag som säljer spelningar på Spotify, och andra streamingtjänster. För en nätt summa kan vem som helst få sin musik inkluderad i flera populära spellistor. Ju mer du betalar, desto fler och större spellistor läggs musiken till i, vilket ökar chanserna till fler spelningar. Ju fler spelningar du får, desto större chans att bli inkluderad på Spotifys listor. Ett indirekt sätt att betala sig till framgång. Det här företaget är på intet sätt unikt. Flera aktörer erbjuder samma typ av tjänst – tragiskt nog.

Spotify själva hävdar som sagt att de aldrig tar emot pengar för att ta med artister i deras spellistor. De säger däremot att ju fler personer som hör en viss låt, desto större chanser har den låten att bli presenterad i en av deras egna listor. Givetvis gör Spotify kontroller för att se om det finns onormala mönster för hur en låt konsumeras.

En hög pik med 50 000 spelningar på en dag för en artist som vanligtvis har ett tiotal spelningar gör att det lyser varningslampor hos streamingtjänsten, då det kan vara en indikation på köpta streams. Risken att bli bortplockad från plattformen är då överhängande. Det är dock ingen definitiv risk och det är uppenbarligen en chansning många artister är villiga att ta. Annars hade dessa manipulativa tjänster inte funnits.

Min stora rädsla är att detta ska spilla över på vår fina indiescen. Att folk ska börja göra musik för att få så bra statistik som möjligt. Skapa musik primärt för att maximera antalet streams, inte med publiken i centrum.

Om så är fallet vill jag inte vara med längre – som privatperson.
Samtidigt vill jag det mer än något annat – som musikjournalist.

Behovet av musikjournalister kommer bli större än någonsin för att belysa den kvalitetsmusik som faller i skuggan av de köpta spelningarna. Om detta blir ett utbrett problem i framtiden hade jag – och utan tvekan flera med mig – stått längst fram på barrikaderna med en granskande blick riktad mot den allt mer kommersialiserade indiescenen, för att förhindra undergången av den riktiga, äkta musiken.

Författare:
Maximilian Haglund Holst

Fotografi:
Pexels, Cottonbro

Pin It on Pinterest

Share This