KRÖNIKA: Artister tvingas vända ut och in på sig för att upplevas relevanta

av | sep 27, 2020 | Artiklar, Framsida Startslider, Krönikor

– Jag hoppas att Taylor Swifts skapande kan bana vägen för andra artister som inte har vågat visa upp sin fulla repertoar i rädsla för hur det ska tas emot. Emma Isberg i sin krönika om att artister tvingas vända ut och in på sig för att fortsätta anses relevanta.

Det är mitten av september och dags för Country Music Awards. Under den livestreamade showen sätter sig Taylor Swift ner i mitten av scenen för att framföra låten Betty från sitt senaste album Folklore. Publiksiffrorna på den annars rätt tråkiga musikgalan stiger när det närmar sig Swifts uppträdande och med bara en gitarr framför hon sin ballad för countryfantaster, Swiftfans eller båda delarna.

Uppträdandet är hennes första på en countrygala på över sju år och flera musiktidningar menar på att Taylor Swift lämnat genren för länge sedan och att hon enkelt inte har haft där att göra efter att hon bytt spår och börjat skriva popmusik. Men efter releasen av hennes senaste album Folklore var det många som blev förundrade. Hade Taylor Swift valt att återgå till sina rötter? Skulle hon börja med country igen? Det enkla svaret på frågan är ja.

Det går helt klart att säga att Taylor Swift har valt att gå en väg som hon tidigare banat för sig själv. Folklore är en samling låtar där popmusiken inte har samma tydliga plats samtidigt som indie- och countryinfluenserna har fått lysa tydligare. Något som var utmärkande när skivan släpptes var att hon omskrevs för att ha bytt bana och genast upplevdes som mer seriös. Känslan som lyste igenom recensionerna var “att det var skönt hon har lämnat tuggummipopen bakom sig och börjat att göra bra musik igen”. Många nämnde även hennes mognad som låtskrivare och berömde henne för att hon vågade utmana sig själv.

”Det är skrattretande att hon fortfarande inte får uppmärksamhet för sitt skapande och ständiga nyfikenhet.”

Men det fanns också en problematik i att hon kändes svår att placera. Vilken genre gör hon nu igen? Att inte kunna placera en kvinnlig artist i ett fack har varit svårt för många musikjournalister. En artist som Taylor Swift som har gjort sig känd hos kritikerna för att bara skriva musik om sina ex och känslor kan väl inte mitt i allt gå över till att göra musik med kreddiga Bon Iver? Men det handlar inte om att Taylor Swift har gjort en 360-vändning i textförfattande utan snarare presenterat texterna i genres som tas emot bättre av den respekterade publiken som inte uppskattar popmusik där kvinnor sjunger om känslor.

Att vara kvinna i dagens musikbransch handlar allt mer ofta om att hålla sig till ett spår som såväl lyssnare som recensenter förstår. Så fort en kvinna byter spår och vill utveckla sin musik känns det som att det blir kortslutning. Men samtidigt går det heller inte stanna upp och fortsätta på samma spår. Det går inte att som kvinna ställa sig på en scen i T-shirt och jeans med en gitarr och tro att man ska kunna sälja ut stora turnéer. Nej, det handlar snarare om genomgå en ständig utveckling för att fortfarande kännas relevant och spännande. Men inte för spännande och mystisk för publiken måste få veta saker om dig. Du måste vara känslig, men inte för känslig för då uppfattas du som töntig och överdriven. Du måste klä dig tilltalade, men inte alltför tilltalade för du vill inte uppfattas som att du säljer ut dig. I Taylor Swifts dokumentär Miss Americana sätter hon fingret på det som många kvinnliga artister dras med under i sina karriärer och frågan hon ställer sig är; hur många gånger ska hon behöva förnya sig själv för att kännas relevant? Det är inte för inte som populära artisters karriärer nu delas in i “eror” där varje album bör ha en egen paketering med allt från ljudbilden på musiken och texterna till färgteman till genomtänkta poster på Instagram.

Samtidigt känns det som att artister hamnar i en återvändsgränd som det inte går att ta sig ur. Att hoppa mellan genres och utveckla sitt artisteri har visat sig vara svårt och blir ofta ifrågasatt vilket Taylor Swift är ett bra exempel på. Med Folklore visade hon att hon har en räckvidd som artist som hon aldrig fått credd för. Med åtta otroliga album i ryggen där hon utforskat fler genres än många andra och samtidigt haft en röd tråd i sitt textförfattande känns det nästintill skrattretande att hon fortfarande inte får uppmärksamhet för sitt skapande och ständiga nyfikenhet.

Musikbranschen bör ta snabbare steg framåt för att ge kvinnor möjligheten att utveckla sig själva istället för att känna sig tvingade in i ett fack som de anses passa i. Det är inte utvecklade för varken artisten och framför allt inte för oss lyssnare som får fortsätta att hålla tillgodo med topplistemusik om ingenting medan det finns artister som står och stampar för att visa sin fulla potential. Jag hoppas att Taylor Swifts skapande kan bana vägen för andra artister som inte har vågat visa upp sin fulla repertoar i rädsla för hur det ska tas emot. Medan jag väntar på det ska jag fortsätta att lyssna på Taylor Swifts samlade verk, min mest genreöverskridande lista.

Författare:
Emma Isberg, Redaktör

Pin It on Pinterest

Share This