Sedan en tid tillbaka har en rättegång mellan Bredbandsbolaget och media-konglomeraterna Universal, Warner, Sony och Nordisk Film, pågått där en försökt få IT-operatören att blockera sidor som The Pirate Bay och Swefilmer. Förra veckan föll domen i Bredbandsbolagets förmån – de behöver inte blockera piratsidorna. Så bevaras även den grundläggande principen vilken IT-erans största fenomen, internet, vilar på: yttrandefriheten. 

piratebay

Men den här nyheten är föga förvånande. Istället kan en väl säga att en känsla av déjà vu infinner sig och bara i år har sex personer dömts och krävts på totalt 49 miljoner kronor i skadestånd efter att ha delat filer på nätet. Debatten om fildelning och om olovlig streaming tenderar att vara problematisk och något av ett etiskt dilemma för många. Likt mig själv så anser säkerligen många människor att de gärna stödjer en filmskapare eller distributörer vars filmer de gillar. Men skulle de dra sig för att betala för en film de sett men inte gillade? Här ligger ett etiskt problem: är det okej att konsumera något och sedan bestämma sig för om det var värt priset? Tänk hur det skulle se ut om vi följde samma principer när vi besökte en restaurang?

Sedan kan en även argumentera för att fildelning inte spelar någon större roll då det knappast skadar de stora jättarna borta i Hollywood. The London School of Economics and Political Science menar dock att fildelning snarare haft en motsatt effekt på filmindustrin. Men vad denna rättegång, likt många andra rättsfall där mediekonglomerat stämt skiten ur individer och företag för fildelning, representerar är det förlegade distributionssystemet som bedrivs idag. Och med tiden är jag säker på att det kommer att rasa samman.

Vi kan redan idag se fröna till vad som komma skall. Företag som Netflix och HBO har uppfunnit en affärsmodell som tycks locka fler och fler. Istället för biobiljetter och blu-ray-skivor är det nu prenumerationer och oändlig streaming som gäller. Utbudet av filmer är inte alltid det bästa, men det är inte det största problemet med streamingtjänsterna. Mycket av kritiken denna strategi får, är att streamingföretagen stjäl möjliga intäkter från lokala och nationella biografer och distributörer. Kanske är det inte så konstigt att de mest populära streamingtjänsterna är amerikanska?

I slutändan är det inte Hollywood som bedrivit denna häxjakt, utan de mindre som blir skadade. Nordisk Film har väl all rätt att vilja hålla kvar i den traditionella strategin – men det är lika lönt som att försöka stoppa internet.

Pin It on Pinterest

Share This