Klara Keller: ”Jag ska vara själv i mitt imperium och göra musik”

av | aug 30, 2020 | Artiklar, Intervjuer, Månadens intervju

Klara Keller gör poetiskt vacker pop på svenska och släpper i höst sin första EP Hjärtansfröjd. I månadens intervju har vi pratat med artisten om svenskt vemod, multikonstnärskap och samarbetet med Jocke Åhlund.

Klara Keller sitter och väntar på en stängd uteservering en tidig måndagskväll. En av de sista riktiga sommarkvällarna ligger i luften och jag föreslår att vi gör intervjun över en öl ute. Klara får välja ställe eftersom hon är infödd Stockholmare och har säkerligen bättre koll på Gamla Stans utbud. Hon föreslår Pastis där vi slår oss ned i solen.

Det finns en del att prata om. Klara har hunnit släppa två singlar i år, i september släpper hon en tredje och i oktober kommer EP:n Hjärtansfröjd. Klara berättar att vissa av låtarna är helt färska. Hon jobbade med produktionerna in i det sista och det känns stort att den ska komma ut, särskilt fysiskt på vinyl. Men hon tänker också på nästa steg och har redan skisser inför ett kommande album.

Musiken har varit ständigt närvarande i Klaras liv. Som barn gjorde hon om läxor till egna sånger och tonsatte dagboksanteckningar. Kompositionerna visade hon dock aldrig för någon och skapandet var en ensamlek på rummet.

– Jag skruvade fast en hasp på min dörr och tänkte att jag ska vara själv i mitt imperium och göra musik.

Artisten pratar även som vuxen mycket och med ivriga handgester om att göra saker på egen hand. Utöver rollen som textförfattare och producent har hon skrivit manus och skådespelat i musikvideos till låtarna Mohabbat och Hellre Ingen Alls Än Misslyckad. Andra kvinnliga multikonstnärer som Patti Smith, Marie-Louise Ekman och Yoko Ono är förebilder:

– Jag är inte uppväxt med så många kvinnliga konstnärer. Det var mycket gubbar. Alla kvinnorna fick jag upptäcka själv som tonåring och just därför betyder de jättemycket för mig. De gör sin egen grej och skiter i normer och krav. Sedan är de lekfulla konstnärer. Det ser jag upp till.

Gubbarna som Klara växte upp med har även de präglat hennes konstnärskap. Hon nämner Thåström som sitt kanske första möte med det svenska vemodet, ett arv som hon gärna vill förvalta i sin egen musik.

– Jag vill behålla det vemodiga även om jag gör upptempolåtar. Det finns ett vemod hos många svenska låtskrivare som jag också strävar efter i min musik. Jag går upp i känslor och bryr mig om det emotionella, romantiska och sentimentala.

”Mitt mål med livet är att
vara i kreativa sammanhang.”

Att det är viktigt för Klara att ha kontroll över sin konst är tydligt. Men hon gillar också att samarbeta. Hon hörs på Jonas Lundqvists senaste singel Dubbla fantasier och har en egen refräng på Håkan Hellströms Vita små moln.

– Mitt mål med livet är att vara i kreativa sammanhang. Jag mår dåligt om jag inte får vara i ett. Att få vara med i andras projekt tycker jag är hur kul som helst, när jag bara får följa, förklarar hon.

Den kommande EP:n berättar om trassliga, snåriga känslor och kärlek med personliga ord. Ljudbilden kallar hon ”skruttig” och berättar lite skämtsamt att hon blivit utskrattad för sina produktioner av andra, petigare, musikproducenter:

– Jag gillar sådant som är trasigt och låter dåligt. Produktion för mig är inte att titta på olika knobbar och leta frekvenser utan känslan och vad jag vill berätta. Då kan det få låta hur kasst som helst rent tekniskt.

Någon som visade sig gilla hennes stil är musikern och producenten Joakim ”Jocke” Åhlund som är medproducent på albumet. Han kontaktade henne efter att hon skickat några låtar till honom för feedback och sedan påbörjade de sitt hittills två år långa samarbete. Hjärtansfröjd blir nu det första släppet på hans skivbolag Gibbon. Klara påpekar att de har en väldigt liknande smak och vi kommer återigen in på de ständigt närvarande gubbmusikerna i Klaras liv.

– Jag har en liten gubbe i mig. Vadå, jag jobbar ju med Jocke. Den jag passar bäst ihop med musikaliskt är en gubbe och det säger något om mig.

Med de orden skiljs vi åt. Jag tänker på väg hem att hon säkert kan vara brådmogen, men den egensinniga och lekfulla barnsligheten är för mig ännu tydligare i hennes skapande. Det är bara att lyssna på de senaste två singlarna för att förstå att Klara Keller och hennes Hjärtansfröjd är något alldeles sällsynt.

Författare:
Josefin Östby, Skribent

Fotografi:
Alma Bengtsson

Pin It on Pinterest

Share This