Kasino: ”Jag har alltid gillat det fina i det fula”

av | okt 20, 2020 | Artiklar, Framsida Startslider, Intervjuer

Att se det fina i det fula är något som genomsyrar Kasinos estetik. Bakom aliaset hittar vi låtskrivaren och musikern Johannes Runemark som är aktuell med sin första EP under eget namn och vi har pratat med honom om skillnaden mellan att skapa till sig själv gentemot andra.

Efter många år som låtskrivare och musiker bakom storheter som Miriam Bryant, Veronica Maggio och First Aid Kit bara för att nämna några få, satsar Johannes Runemark nu på en karriär som soloartist under aliaset Kasino. Ett projekt som han drömt om att starta länge, men som visade sig inte vara så enkelt som han trott.

– Jag har typ alltid haft en dröm om att släppa egen musik och låtar har jag skrivit så länge jag kan minnas, men att ta steget ut och göra det fullt ut har kanske inte riktigt varit som jag tänkt mig. Det gjorde mer ont och var jobbigare än jag trodde. Från att vara ganska självsäker och veta precis vad jag vill till att börja tveka och känna ganska mycket ångest kring det. Så mycket kring musik har ändrat form både positivt och negativt men förhoppningsvis gör det lite mindre ont nästa gång.

Intresset för musik började redan som barn och när han väl fick en egen elgitarr vid nio års ålder, fanns det inga tvivel om att musiken hade en självklar del av hans liv.

– Intresset började tidigt för att pappa spelade och sjöng alltid med mig och mina syskon. Sen fick jag en elgitarr när jag var typ nio år och då var det kört. Jag har hållit på sen dess och har nog aldrig haft en tanke på att sluta.

Under lika lång tid som Johannes Runemark har kunnat spela gitarr, har viljan att skriva musik funnits där. Men processen i att ta fram material till sig själv kontra andra, är något som skiljer låtskrivandet åt.

– Jag har alltid skrivit musik så länge jag kunnat spela gitarr typ. Och processen skiljer sig ganska mycket från när jag skriver åt andra. Min kreativa process kommer och går och är väldigt känslostyrd medans när jag skriver åt andra så är det mer koncentrerat. Det finns ofta en tid, plats och kanske en tydlig tanke om vad som ska skrivas medans åt mig själv så är det alltid lite av en tombola. Ibland kommer det massor och ibland kommer det inget alls och då får det bara vara så.

”Allt ändrade form när det helt plötsligt
gick upp för mig att nu kan folk tycka och tänka saker om mig och min musik.”

Att släppa musik under eget namn var något som visade sig vara mer sårbart än vad Johannes Runemark hade förväntat sig och detta ledde till en hel del ångest och sömnlösa nätter.

– Det är en sak som jag nog inte var beredd på. Allt ändrade form när det helt plötsligt gick upp för mig att nu kan folk tycka och tänka saker om mig och min musik. Det var för jävligt haha. Så det finns en hel del ångest och sömnlösa nätter bakom den här EP:n tack vare den sårbarheten.

Samlingen som Johannes Runemark talar om är den nyligen släppta EP:n Du, som är en spegling av livets både vackra och svåra stunder som har fått växa fram under en längre tid.

– Det har aldrig funnits en tanke egentligen. De fyra låtarna på EP:n är skrivna under en ganska lång period i mitt liv när allt var både underbart och jobbigt på samma gång så låtarna är egentligen bara en avspegling av en tid i livet. Sen att det skulle bli en EP bestämde jag ganska långt efteråt när jag insåg att jag hade skrivit fyra låtar om en och samma person och att jag nog var klar med det.

Johannes Runemark beskriver själv projektet Kasino som cowboyhattar, heltäckningsmattor med ciggfimpar och halvfulla gin & tonics. Men det finns också något sårbart och mänskligt i projektet som bottnar i honom själv.

– Jag tror att jag alltid har gillat det fina i det ”fula” och att jag ofta väljer att se det i saker. Allt det där jag beskriver kan jag relatera till på något sätt. Alla låtar har en tydlig bild i mitt huvud och heltäckningsmattor, cigaretter och gin & tonics är några utav dem. Sårbarheten kommer nog både ifrån att jag inte vill gömma mig bakom klyschor och plattityder men även att jag inte heller är så bra på att skriva om påhittade saker.

– Allt kommer från mig, både estetik och texter. Så inget är egentligen genomtänkt utan både bilder och musik grundar sig från en känsla eller tanke jag ville förmedla just då i stunden.

På EP:n hittar vi också ett samarbete med Panda da Panda. En kollaboration som resulterade i att låten Ok (2bchanged) fick en ännu större betydelse än vad den hade till en början.

– Jag hade vad jag trodde skrivit klart en låt som jag ville att han skulle gästa på så jag skickade låten till honom lite på chans för att se om han ville vara med på den. Men när jag fick tillbaka låten från honom så hade han skrivit en egen refräng och den var helt magisk. Jag skrev den till en person som mådde väldigt dåligt under en period och när Thibo fick låten kände han att det var som att jag hade skrivit den om honom. Låten betydde väldigt mycket innan jag skickade den till honom men nu betyder den ännu lite mer.

Johannes Runemark har inga direkta planer för hur resten av året kommer att se ut, men han hoppas på skrivlust och inspiration till både sig själv och andra.

– Jag har nästan inga planer för resten av året förutom att jag önskar skriver lite mer musik både till mig själv och andra. Det var så jävla längesedan jag kände lust att skriva och inspiration så jag hoppas få lite av det nu när man typ inte kan göra något annat än sitta i studion i kylan och mörkret.

Författare:
Elin Strömberg, Skribent & Chefredaktör

Fotografi:
Jesper Smeding

Pin It on Pinterest

Share This