Med romansuccéer som Alltings början och Den vita staden har Karolina Ramqvist visat att hon är en författare som vet hur en text skall skrivas. I höst släpptes Det är natten: författaren och den som skriver (Norstedts), hennes essä om att just skriva. Popmanis Josefin Ahlenius har pratat med Karolina Ramqvist om arbetet som författare, inspiration och läsarens betydelse för litteraturen. 

ramqvist_karolina_5

Fotograf: Jasmin Storch

Hej Karolina! Din essä, Det är natten: författaren och den som skriver, handlar om att arbeta som författare och främst den delen av arbetet som är att ge ut en ny bok. Du skriver om vad du tycker om att intervjuas och vilka frågor du helst inte vill få. Vad utgör en bra fråga respektive en dålig fråga?

-Jag vet inte. Jag får ofta höra att det är så svårt att intervjua mig om den här boken där jag resonerar en del utifrån vissa supervanliga frågor man får som författare. Men min avsikt är inte att recensera journalisters och andra intervjuares frågor, de får fråga vad de vill och har givetvis sina skäl. Detsamma gäller läsarna, jag menar inte att det finns frågor som är fel eller som man inte får eller ska ställa. Jag har velat ge min bild av det här arbetet men också av de förväntningar som finns på en författare och det tycks göra att folk drabbas av en sorts instinktiv lust att ställa tillrätta och att inte fråga fel eller säga fel.

Essän inleds med att du beskriver en mening ur Marguerite Duras bok ”Att skriva” som dröjer sig kvar hos dig: ”Det är omöjligt att tala med någon om en bok man har skrivit.” Vari ligger den omöjligheten tror du?

-Duras skriver också att ”en bok är det okända, det är natten, det är slutet, just det”. Min bok är i vissa stunder lika okänd för mig som för någon annan. När den kommer från tryckeriet är den ett främmande objekt, det som under skrivandet legat alldeles nära mig blir främmande. Jag kan inte förklara det på något bättre sätt. Och det vi gör när vi skriver och läser en bok är att ta reda på vad den är, att bitvis lysa upp det där mörkret och se vad det är som finns där för var och en av oss. Dessutom vill jag gärna göra det möjligt för läsaren att lägga till något. Läsaren är den som fulländar boken. Jag är alltid rädd att säga något som skall förstöra det.

Drömmen eller snarare målet att bli författare beskriver du som någonting som funnits hos dig sedan du var ung. Vad var det som fick dig att vilja skriva? Hade du planer på att ägna dig åt något annat yrke?

-Jag var djupt uttråkad av att vara barn och längtade så mycket efter att slippa det. Mitt skrivande växte ur den längtan, längtan efter att göra något, att förvandla något. Att slippa livet och tillvaron som den tedde sig för mig. Antagligen var det också en önskan om att förstå.

13075761_o_1

Du berättar om tankarna och processerna kring dina tidigare böcker, bland dessa den varmt mottagna ”Alltings början”. Ska ”Det är natten” läsas som en summering av ditt författarskap?

-Inte en summering, det tycker jag inte riktigt att det är, men det är helt sant att den ger några nycklar in. Eller åtminstone ett nyckelhål!

Margaret Atwood, Bodil Malmsten och Virginia Woolf är namn som tas upp i essän. Vilka personer hämtar du inspiration ifrån? Vad är det hos dem som inspirerar till ditt eget skrivande?

-Jag får bekräftelse och tröst hos dem. Deras böcker ger mig perspektiv. Det handlar ju också ”Det är natten” om, hur böckerna vi läser skapar ett samtal som löper över generationerna och genom tiden.

Vad vill du att läsaren skall ha med sig efter att ha läst din essä?

-Jag vet inte. Jag har nog aldrig några sådana önskemål. Läsaren handskas som den vill med boken. Men det jag tycker bäst om att få höra är att någon läsare genast läst boken en gång till.

Karolina Ramqvist, född 1976, är journalist och författare. Hon debuterade 1997 med essäboken ’När svenska pojkar började dansa’ och har sedan dess bland annat skrivit romaner som ”Flickvännen” och ”Alltings början”. Hon har varit chefredaktör för tidskriften Arena och medarbetare på Dagens Nyheter. ’Det är natten: författaren och den som skriver’ utkom i september på Norstedts.

Relaterade artiklar

Pin It on Pinterest

Share This