Junodef: ”Det enda sättet att bli av med känslor är att skriva musik”

av | Nov 6, 2017 | Intervjuer

Ikväll spelar Junodef på Obaren i Stockholm, en av deras få spelningar i Sverige för i år. Vi har pratat med bandet om varför musiken måste vara genuin, vilken roll naturen spelar i deras skapande och succén i England.  

Er musik beskrivs som nice och mörk domedagspop, stämmer det och hur skulle ni själv beskriva er musik?
– Det är ett bra sätt att beskriva vår musik, och vi känner igen oss mycket i domedagsdelen! Vi tror att ens egna referensramar avgör vad man hör i vår musik, vi själva känner att det finns allt från postrock och sludge till triphop i våra låtar. Vi hoppas att det finns något alla kan relatera till i vår musik.

Era texter känns väldigt personliga, hur tänker ni kring det? Är det viktigt att ni ska kunna relatera till de låtar som ni sjunger?
– För oss är musiken och texten en enhet, ett samlat verk, där både delarna och helheten är väldigt personliga. Varje låt är för oss ett sätt att ge uttryck för något, en händelse eller känsla, och den känslan förenar texten och musiken. Alla får utlopp för sina känslor och sinnesstämningar på olika sätt, och för oss kan det vara att skriva en låt. Vissa känslor hänger liksom kvar, och byggs upp rent fysiskt, tills man känner att det enda sättet att bli av med känslan är att skriva musik. Junodefs musik är ofta mörk, eftersom det är mer mörka känslor vi får utlopp för i låtskrivandet. Vi upplever att de flesta som hör oss, oavsett vad de har för musiksmak i övrigt, kan känna igen sig i vår musik, och vi tror det beror på att vår musik kommer ur känslor som de flesta har varit med om.

Hur känns det att vara personlig i sina låtar? Kan det kännas som att en lämnar ut mycket av sig själv?
– För oss känns det viktigt att vara genuina, både när vi skapar musiken och när vi framför den live. Det vore liksom meningslöst för oss att skapa musik om det inte vore på något sätt utelämnande eller personligt. Våra låtar kommer ur känslor, och att spela live är att återuppleva de känslorna inför en publik, självklart är det utelämnande. När vi upplever känslan som starkast kan vi också förmedla den till publiken, och det är de allra bästa livespelningarna. Samtidigt är våra texter mer abstrakta, och kan tolkas på olika sätt. Vi tror att alla kommer förstå våra texter och vår musik utifrån var de själva är i sina egna liv. Våra texter är inte utelämnande på det sättet att någon kommer veta mer om våra liv efter att ha läst dem, men våra låtar är utelämnande eftersom de handlar om verkliga upplevelser.

Vad inspireras ni av när ni skriver er musik?
– Varje låt kommer från en särskild känsla, och det kan vara olika saker som triggar låtskrivarnerven. Det är sällan annan musik som inspirerar, det är vanligare att det är andra konstformer med en tydlig känsla, eller en dramatisk miljö. Att vara i naturen är en viktig inspirationskälla. Det finns en mytomspunnen bild av kreativt skapande som är att inspiration kommer som en blixt från klar himmel och rinner ur dina fingrar, och att du inte själv kan styra över det. Så fungerar det väldigt sällan för oss. Det är viktigt att arbeta med låtskrivande, både för att utvecklas och för att låtarna överhuvudtaget ska komma till. Vi jobbar också med att förstå vad det är som ger oss inspiration, så att vi kan inspireras och hamna i rätt sinnesstämning när vi skapar.

Ert senaste album Ocean som kom i maj har ett väldigt häftigt omslag! Vad kan ni berätta om det? 
– Vi samarbetade med fotografen Carl Oliver Ander och den grafiska designern Gustaf Normark och utgick från människor i natur. Vi ville matcha bilden med sinnesstämningen i låtarna på skivan, och ville ha fotografier i vatten. Därför åkte vi ut i naturen en dag och fotade. Vi hade en rätt bestämd idé till hur omslaget skulle bli, men den bilden användes istället som omslag till vår singel Music. Det slutade med att vi kastade Karin i sjön och fick till den magiska känslan vi ville ha. Vi har nyligen spelat in en musikvideo till skivans titelspår vid samma sjö, som vi kommer premiärvisa under turnén.

Ni har spelat och kommer att spela en hel del i England, hur har mottagandet sett ut där?
– Det är en annan livekultur i England. Det finns fler venues, fler tar sig ut och tittar på livemusik, men det är också större konkurrens. I London finns det oerhört många band, och det är väldigt viktigt att ha något eget att komma med. Många band i London nu spelar snabbare musik med ett 90-talssound, och vår musik skiljer sig mycket från det. Vi spelar långsam musik som kräver ganska koncentrerad lyssning, vilket kan vara både en tillgång och en utmaning. Generellt har mottagandet varit väldigt fint!

Går det att jämföra den karriär som ni har i Sverige med den som ni har i England?
– Det finns både skillnader och likheter! Vi har varit verksamma musiker i Sverige längre, och det ger ett försprång, men vi är också mer målmedvetna nu när vi är i England. Eftersom vår syntare bor i Sverige och vi släppte vår förra skiva på ett svenskt skivbolag har vi en naturlig koppling till båda länderna. Nu när vi turnerar kommer vi spela en vecka i Sverige och en vecka i Storbritannien. Vissa av våra låtar har texter på svenska, och det har varit en spännande utmaning att spela dem i Storbritannien, men vi upplever att det funkar lika bra.

Det kommer nya låtar nästa år med bolaget Vibe/Antivibe i London, hur kommer det sig att ni släpper låtar via just det bolaget?
– När vi flyttade till London var Vibe/Antivibe-gänget de första som bokade oss till en spelning, och vi har blivit goda vänner. Släppet är del av en serie kassetter de gör med sina undergroundfavoriter i London, och när dom frågade oss om vi ville göra en kassettrelease så var det självklart för oss att tacka ja!

Ni ska spela in en musikvideo med den svenska skådespelerskan Amalia Holm Bjelke, vad kan ni berätta om den videon? 
– Det här är det största projektet vi gjort sen albumet, och väldigt viktigt för oss. Filmen, som är en musikvideo till låten Gold, kommer spelas in i England. Videon kommer handla om att hantera ilska och motgångar, både gamla och nutida, och att ta itu med människor som försöker dra ner en. Videon kommer produceras av ett helt kvinnligt team med regissören Olive Angelique i spetsen. Det är väldigt roligt att få arbeta tillsammans med Amalia, och vi tror att hon kommer fånga känslan i låten så som vi känner den.

Kommer vi att få se mer av er i Sverige framöver?
– Såklart! Nästa år kommer vara fyllt med många roliga projekt, och utan att avslöja för mycket så har vi redan planerat att komma tillbaka till Sverige. Det är alltid kul att komma hem igen!

Författare:
Emma Isberg, Skribent

Fotograf:
Caoimhe Hahn

 

Pin It on Pinterest

Share This