Junior Brielle: ”Vi har lidit för vår konst”

av | nov 6, 2020 | Artiklar, Framsida Startslider, Intervjuer

Bröderna Gabriel och David Röhdin har under det senaste året lidit för sin konst och i dag släpper de resultatet i form av EP:n Dyrt & Heligt. En träffsäker samling låtar där det analoga har fått stå i ett välförtjänt fokus.

Två år har gått sedan Gabriel och David Röhdin släppte debutalbumet TAMPA. Ett album som delade Sveriges kritikerkår i två läger och som ledde till en Grammisnominering i kategorin Årets nykomling. En tid som bröderna beskriver som underbar tills det att den sista spelningen var över.

– Allt var helt jävla underbart fram tills vi klev av scenen på sista spelningen i december förra året. Det här året har varit lite orent så att säga. Vi har lidit för vår konst.

Efter att ha delat med sig av singlarna Bäst i Sverige, DBSR och Livet är underbart släpper duon nu EP:n Dyrt & Heligt. En samling där de analoga instrumenten har fått stå i fokus, vilket under skapandeprocessen visade sig vara ett ytterst frigörande beslut.

– Beslutet att bara använda analoga grejer tog vi ganska omgående när vi gick in i studion igen i januari. Mjukvarusynthar är utmattande. Det finns för många alternativ och ljuden har namn som typ Lemon Church och Baltic Sun, det är helt omöjligt att veta hur ljuden låter på förhand och man måste lyssna igenom alla varenda gång. Det orkade inte vi. Därför kändes det frigörande att bara köra analogt. När ett ljud var inspelat så kunde vi inte ändra så mycket på det.

Trots inriktningen på det analoga hade Junior Brielle aldrig något specifikt sound i åtanke när de påbörjade arbetet med EP:n. Dock så fanns det en tydlig strävan om att låtarna skulle låta bra live.

– Vi började med Bäst i Sverige och Livet är underbart för att vi tänkte att som skulle vara rätt feta att spela live. Sedan klädde vi de andra låtarna i samma skrud..ish. Det har varit kul att spela elgitarr igen, den är med på nästan alla låtar. Det blir nog mer av den varan i framtiden.

”Livespelandet är vår belöning.”

Dyrt & Heligt känns som nerkok av livet självt med texter som upplevs som små utdrag från kvällar man minns, och det viktigaste när det gäller just textarbetet är enligt Junior Brielle inte att berättelsen följer en viss mall. Utan snarare att känslorna förmedlas på rätt sätt.

– Vi har aldrig varit bra på att göra tydliga berättelser med en start och ett slut, men kanske helt okej på att hitta fraser och meningar som vistas i samma värld, som tillsammans utgör en annan typ av historia. En del nonsens blir det kanske ibland, men det är okej. Det allra viktigaste är väl känslan som förmedlas, det är väl det som är musik, för oss i alla fall. Ett fel många gör är att de lägger alldeles för mycket vikt i att texten ska beskriva exakt hur dem känner, helt utan originella metaforer eller ord som passar melodin. Då blir resultatet ofta en politisk högstadieuppsats eller en helt okej dikt, men det blir väldigt sällan en grym låt.

På EP:n återfinns även ett helt instrumentalt spår under titeln Super Speed Sound Akalla. En låt som trots den uteblivna lyriken är en av samlingens bästa spår och jag undrar vad bröderna hade för tankar kring den låten.

– Bra fråga. Det är en instrumental låt som får i alla fall mig att vilja plundra hela Birger Jarlsgatan.

Att Junior Brielle är ett band som man bör uppleva på scen har varit till allmän kännedom redan från start och det är något som verkligen uppskattas bandet själva och deras publik.

– Livespelandet är vår belöning på något vis. Man sitter i ett år och försöker hitta rätt och ord rätt melodier, vilket stundtals är lätt, men oftast orsakar mycket lidande och självhat. Den dryga timmen vi har på scenen är egentligen det enda som är hundra procent roligt i det vi håller på med. Eller roligt, det är större än så. Det är anledningen till varför vi håller på. Med det sagt så känns det inte alls tråkigt att släppa en EP som vi inte kommer att kunna turnera med. Bara aningen mindre kul. Vad fan ska vi annars göra? Energidrycksreklam?

På EP:ns sista spår Follow har det engelska språket få ta mer plats än vad det tidigare fått göra i brödernas musik. Men det är ett tvetydigt svar som jag får när jag frågar om det är något som vi kommer att få höra mer av i framtiden.

– Hmm, kanske. Man gör alltid allt för låten, så kräver den det, så får den det.

 

Författare:
Elin Strömberg, Skribent & Chefredaktör

Fotografi:
August Sandström

Pin It on Pinterest

Share This