Julia Holter: “Jag tar det väldigt seriöst”

av | Okt 31, 2018 | Framsida Startslider, Intervjuer

Kritikerrosade Julia Holter har hunnit släppa fem album varav det senaste, Aviary, släpptes för bara några dagar sedan. Via en skakig telefonlinje till Los Angeles pratade vi om allt från dålig poesi, scenskräck till konceptet bakom albumet.

Ditt album Aviary släpptes nyss. Hur känns det?
Jag är väldigt glad över att det har släppts. Det är en väldigt konstig känsla att någonting som du har gjort ska komma ut. Men det är väldigt roligt att folk ska få höra det. Det ska bli kul att spela låtarna live också, vi har redan gjort det en del men man vet aldrig vad folk kommer att tycka och tänka. Jag hoppas att någon kommer kunna ta låtarna till sig.

Så du har redan uppträtt med några?
Ja, jag har gjort några spelningar där jag har blandat upp spelningen med gamla och nya låtar. Publiken var väldigt fina då, de såg ut som att de gillade vad de hörde så det kändes bra.  

Hade du ett förbestämt tema innan du började med denna skivan?
Nej, det kom till mig under processen. Jag ville inte ha ett koncept att arbeta efter förutom att följa ljuden som jag skapade och se var de ledde mig. Det var svårt för mig att hitta ett koncept, det kändes som att jag ville skapa något som kändes genuint och något som jag själv vill höra. Det kändes som att ljuden och energi kom naturligt när vi testade oss fram.

”Men på den här skivan ville jag vara sann mot mig själv.”

Var du nervös inför att gå in i denna process?
Nej, det var jag nog inte. Jag hade ändå en liten tanke om hur jag ville att det skulle låta ljudmässigt. Jag arbetar väldigt mycket med ljudbilden och den kommer alltid före texten. På den här skivan ville jag verkligen arbeta på det sättet. På förra skivan försökte jag att fokusera mer på texterna men jag tyckte att det var väldigt svårt. Men på den här skivan ville jag vara sann mot mig själv och leka med texterna mer fritt och fokusera på att hitta en ljudbild. För mig var det inte läskigt. Det var roligt att vara ledd av ljuden, jag hade en väldigt specifik bild av hur jag ville att det skulle låta.

Du fick väldigt fina recensioner på ditt förra album, var det något som du hade i åtanke när du började på denna skivan?
Jag har alltid känt att det är väldigt viktigt att inte ta till sig av recensioner som kommer, jag tror att det är väldigt viktigt för ensom artist. Men jag tror att det är bra att ta till sig av konstruktiv kritik. Jag tycker att musikjournalistik är väsentlig men jag tror också att det bra att en som musiker inte läser recensioner.

Musiker bör hålla sig till det som de känner att de är bekväma i och inte lyssna på när andra säger att de ska byta riktning. Människor är väldigt bekymrade kring vad andra tycker om till exempel längden på en låt, och det är väldigt viktigt att inte bry sig i vad andra tycker. Jag tror att det påverkar ens musik på ett negativt sätt.

”Jag är fortfarande överraskad över att jag gör detta.”

Har du alltid haft den inställningen till musikbranschen?
– För det första så trodde jag aldrig att jag skulle kunna tjäna pengar på att vara en artist. Inte för att jag tjänar så jättemycket, men jag trodde aldrig att jag skulle kunna försörja mig själv på detta. Jag trodde att jag kanske skulle bli en musiklärare, vilket jag kanske blir en dag men det är ingenting som jag behöver just nu. Jag är fortfarande överraskad över att jag gör detta. Jag funderar varje dag på varför jag får turnera och typ göra intervjuer som den här. Jag är så glad över denna möjlighet, men jag har nog alltid haft inställningen om att jag inte kan göra något för någon annans skull. Det är klart att jag vill att folk ska lyssna på mig.

Har musik alltid varit ditt sätt att uttrycka dig på?
Det har alltid varit musik vilket är konstigt. Jag har provat på andra saker, saker som jag kanske inte har varit så bra på. När jag var tonåring till exempel och kände att min musik inte tog den riktning som jag ville testade jag att skriva poesi. Jag tyckte verkligen inte att det var bra poesi men det var en bra övning. Jag fick mycket ut av det och det var mycket inspirerande.

Jag försökte också mig på poesi när jag var tonåring men det blev verkligen inte bra.
Jag tror att det är svårt att få till bra poesi när man är i tonåren. Det känns som att det kan bli riktigt mörkt. Jag tror att du kanske borde testa det idag, du kanske skulle bli riktigt bra! Du kanske skulle kunna skriva poesi av den här intervjun?

Ja, det kanske jag borde! På tal om inspirerande! När jag kikade igenom de spelningar som ligger uppe fick jag en känsla av att du älskar att spela live, stämmer det?
– Ja, det stämmer väldigt bra! Tack för att du frågar. Jag försöker att inte planera mina framträdanden så mycket. Jag har gästspelat på en hel del konserter under tio års tid och även gjort solokonserter i nästan fem år. Då övade jag i två veckor för att få till allt perfekt. Att spela live är väldigt viktigt för mig och jag tar det väldigt seriöst. Det är otroligt svårt att få en bra kontakt med publiken och jag är en väldigt privat person vilket gör att det blir väldigt svårt för mig. Så länge jag har druckit ett glas vin så går det bra, men att ställa sig på scen framför en publik är en väldigt konstig upplevelse.

Brukar du försöka tänka innan på vad du vill prata om?
– Jag brukar verkligen inte planera utan försöker att låta det komma naturligt. För mig går det inte att tänka på situationer för då hade jag stressat för mycket över det.

Hur ser det ut framöver?
Jag börjar turnera i slutet av november och förhoppningsvis blir det ett år av turnerande. Just nu kommer jag att turnera i USA och Europa. Jag vill verkligen komma till Sverige, min mamma kommer från Sverige. Jag gjorde nyligen en spelning på GAS Festival i Göteborg men jag vill väldigt gärna komma dit igen!

 

Författare:
Emma Isberg, Skribent & Redaktör

Fotografi:
Dicky Baht

Pin It on Pinterest

Share This