Slow Fashion, hållbarhet och global solidaritet. Det är vad smyckesdesignern Johanna Nilsson drivs av. År 2009 startade hon sitt märke JohannaN med syfte att förena estetik med frågor som berör och därmed öppna upp för samtal. För Popmani berättar Johanna Nilsson om drivkrafter, att påverka och att göra skillnad.
Foto:  Elin Berge

Foto: Elin Berge

Hur tänker du när du tar fram och skapar nya smycken?
Jag utgår mycket från nuet, det vill säga vad är jag peppad på i just denna stund, är det ett samarbete med andra och/eller något jag vill diskutera? För mig är smyckena egentligen bara ett medel att få prata det jag verkligen drivs av, Slow Fashion, hållbarhet och global solidaritet.
Du har sagt att du i och med dina smycken vill påverka, utbilda och förändra. På vilket sätt då?
Genom att på olika sätt lyfta de frågor jag själv tycker är intressanta och viktiga, sedan om det är feminism, rasism eller hållbarhet spelar inte så stor roll. Jag tror på att använda det utrymme och den makt som en faktiskt har maximalt, det vill säga att ta alla chanser att prata om det som verkligen spelar roll. Bara att berätta om hantverket bakom smyckena är en sak som många är ovana med. Alla smycken är handsågade eller handgjutna i Bangkok av grymt skickliga yrkespersoner som jag har jobbat nära i över sju år med. Och att dessutom, som jag, vända och vrida på alla möjliga aspekter inom hållbart mode är nog något rätt nytt. Jag vill nämligen inte bara prata om det som jag gör bra, utan också om alla de problem och utmaningar som jag stöter på. För det är fasen komplext och svårt att göra rätt, och det måste vi snacka om! Som konsument är en inte så van vid att också höra det som är dåligt, eftersom det knappast ger så bra reklam, så bara det i sig är ju ett sätt att utbilda.
Vad skulle du säga är dina drivkrafter?
Min ilska. Jag har alltid varit den där ungen som skrikit ”Det är fan inte rättvist!”. Och visst, jag fattar såhär vid 29-årsålder att världen absolut inte är rättvis. Men just därför har vi alla en skyldighet att ändra på det. Och just det är vad som driver mig. Att jag med mitt liv här i Sverige är så oerhört privilegierad globalt sett, gör att ju att jag faktiskt måste göra det jag kan.
Exempel ur kollektionen This is Home som Johanna Nilsson tagit fram tillsammans med Adam Tensta.

Exempel ur kollektionen This is Home som Johanna Nilsson tagit fram tillsammans med Adam Tensta.

Du har tagit fram en kollektion för FATTA-kampanjen och din kollektion tillsammans med Adam Tensta, This is Home, ifrågasätter svenskhet och är en manifestation mot de högerextrema vindarna som blåser. Hur kommer det sig att du har den här viljan av att vilja påverka med det du gör och inte bara skapar vackra ting?
Just för att det är så jädra tråkigt att bara göra fina saker utan att säga något. Däremot tror jag stenhårt på kombinationen. Att förena estetik med frågor som faktiskt berör öppnar upp för samtal och ändrade tankesätt. Det är mäktigt. Jag tror att alla de som bär smycken från FATTA eller This is Home först och främst gör det för att de gillar designen, men att värdet blir större för att det också kommunicerar något.Ditt märke har flera ambassadörer, bland andra Adam Tensta, Annika Norlin och Laleh. Hur väljer du vilka som blir ambassadörer?
Alla mina ambassadörer är personer med stark integritet och som också effektivt använder sitt utrymme till att prata viktigheter, och att då samarbeta med just dem känns väldigt självklart. Och jag hoppas och tror att just den tanken är ömsesidig. Jag och Adam skulle ju exempelvis aldrig ha gjort en kollektion tillsammans om vi inte också hade samma värderingar.

Med ambassadörerna och genom olika projekt känns det som att du faktiskt lyckas nå ut med ett budskap, vad tänker du om det?
Åh vad fint sagt, jag hoppas ju det! Men sedan är det ju inte säkert att det verkligen blir så. Men ja, rent ärligt  jobbar jag ju stenhårt med att få JohannaN att växa just för att det skapar större utrymme och fler som lyssnar på det jag vill säga. Och det i sig är så vansinnigt mäktigt. Att vi är så många som peppar på samma sak – och tillsammans kan vi det att hända så mycket bra saker.

Halsbanden BLAD, KUGG och HORN.

Halsbanden BLAD, KUGG och HORN.

Du arbetar med Slow Fashion och håller också föreläsningar i ämnet, vad betyder det begreppet för dig?
Slow Fashion är ett begrepp och ett tankesätt som sammanfattar allt det vi tror och arbetar efter. Slow Fashion är när kvalitet går före kvantitet, när vi prioriterar färre och finare plagg och när hållbar produktion och minimal negativ miljöpåverkan är viktigt. Slow Fashion handlar inte om att sluta handla och konsumera eller om att välja bort vackra saker mot något tråkigare. Slow Fashion handlar istället om reflektion och prioritering. Det är en inställning till mode där eftertanke och medvetenhet står i fokus. Det handlar helt enkelt om mode när det är som bäst.

Hur arbetar ni med Slow Fashion i er egen produktion?
Vi tror på långsiktighet och transparens. JohannaN är en del av modevärlden och smyckena ska alltid kännas intressanta och trendiga, men vissa saker gör vi annorlunda. Exempelvis byter vi inte ut hela kollektioner eller följer modesäsongernas rytm, utan gör det i vår egen takt med släpp av max en eller två kollektioner per år, och alla äldre smycken finns alltid kvar. Vi rear inte heller till lägre priser, eftersom jag tror på sakers konstanta värde.
– Vi har ett års garanti på alla smycken, om något skulle gå sönder lagar vi det utan kostnad. Allt för att smycken ska kunna bäras över lång tid. Dessutom är alla smycken unisex och bärs av män och kvinnor i alla åldrar och stilar. För det är ju faktiskt du själv, och ingen annan, som kan avgöra vad just du ska bära. Så att hylla den personliga stilen känns självklart.
Det ska också sägas att det finns så många olika sätt att arbeta med just hållbarhet, och jag försöker ta ett helhetsgrepp, det finns så många saker som påverkar. Transparens i allt: produktion, kommunikation och så vidare är en självklarhet. Det är också därför jag bloggar mycket om just dessa saker, om både det vi gör bra och det som är rejäla utmaningar. Sedan tror jag mycket på att jobba med kvalitet och att förlänga livslängden, därför finns också möjligheten att hyra våra smycken samt att lämna in gamla smycken till vår second hand så att de kan hitta till en ny ägare.
Du är också initiativtagare till Slow Fashion-uppropet, berätta om det!
Det är en hemsida, en infografik och en film som tillsammans bildar ett upprop. Allt hittas på slowfashionuppropet.se och där kan en signa upp sig som ett löfte till sig själv att konsumera mode mer medvetet. Vi alla måste ta större ansvar för vår egen konsumtion och Slow Fashion-uppropet förklarar konkret vad problemen med modeindustrin är samt ger tips på hur just du kan göra skillnad. För jag tror verkligen på inspiration istället för dåligt samvete, och att alla små steg räknas! Och det är Slow Fashion-uppropets syfte.
Örhängena HORN, ringen HORN och örhängena BJÖRK.

Örhängena HORN, ringen HORN och örhängena BJÖRK.

Pin It on Pinterest

Share This