Johanna Beckman: “Jag tror vi är inne på något som vi behöver mer av i framtiden”

av | Sep 13, 2017 | Intervjuer

Imorgon drar den innovativa festivalen Gather igång där möten människor emellan står i fokus. Vi har pratat med Johanna Beckman från Gather om alla stundande festligheter, festivalens vision och om att erbjuda något unikt i dagens festivalklimat.

Hur kommer det sig att ni startade Gather?
–  Gather startades utifrån att vi var ett gäng människor som såg att konferens och festivalklimatet är väldigt singeldisciplinärt. De omhandlar oftast en sak, antingen musikfestival, scenkonst, tech, medicin eller bara ekonomi. Vi tror inte att det är så framtiden kommer vara, vi ser att olika delar måste interagera med varandra för att vi ska skapa en spännande och bättre framtid, om vi ska ska kunna förändra.

Hur skulle du beskriva Gather för den som har bott under en sten det senaste halvåret?
–  Det är en innovationsfestival som står på tre ben:

  1. Konferens med spännande talare från hela världen som omhandlar 5 olika teman; Human vs Machine, Urban Development, Democracy, Economy och communication.
  2. Labs – Den del där förändring sker på plats. Människor från olika bakgrund, förutsättningar möts för att gemensamt lösa olika utmaningar ställda av olika organisationer, skolor, entreprenörer och innovatörer för att ta fram lösningar på dessa utmaningar, förverkliga idéer och skapa nya innovationer.
  3. Musikfestival där vi tar över olika spelställen/klubbar under Gathers tre kvällar. När konferensen och labsen jobbat klart flyttar vi alltså över till klubben. Tanken är att visa upp artister, DJs vi tror på för framtiden samt visa något av det som är unikt med klubbvärlden, både i Sverige och utomlands. På torsdagen är vi på Kägelbanan där Amanda Bergman, Naomi Pilgrim, Busu från Europagang samt Mitú från Colombia spelar. Dessutom presenterar Vice filmen: The Third Industry Revolution.

– På fredagen gör vi en elva timmars fest på Trädgården med över 30 artister, danscrews och DJs på sex dansgolv, med bland annat Honey Dijon från Chicago, Ryska Vlada och Fatima AlQadiri. På lördagen tar vi över Nobelberget, även där med en elva timmars fest på tre olika golv. En dagsgrej på gården där Superpitcher från Tyska Kompakt, Genius of Time och ishi vu från Göteborg samt Maya Lourencos Livealias Parallax Deep. Vi flyttar sen in där Red Bull Sound Select tar över ett rum kurerat av Babak Azarmi från Trans 94 som bjuder på en helkväll i den framåtblickande urbana kulturens tecken, spelar gör bland annat Londonartisterna Stefflon Don och Lady Leshurr. I det tredje rummet kommer Omar Souleyman från Syrien, tyska visuella scenografibyrån Pfadferenderi gör en AW show och svenska Ulf Eriksson och Sebastian Mulleart (Minilogue) teamar upp med visuella konstnären Martin Onassis för en technokavalkad utan like.

Vi tror att idéer behöver blötas och gå igenom olika personers hjärnor för att bli så bra som möjligt”

Att Gather har flera ben att stå på, i form av musik, konferens och innovation känns både lite unikt för dagens festivalklimat men är även som något en kan se att allt fler festivaler strävar efter. Hur kommer det sig att ni har valt att ha det upplägg ni har?
–  Jag tror vi är inne på något som vi behöver mer av i framtiden då världen inte är linjär, olika världsåskådningar, innovationer behöver möta olika kulturella uttryck för att samskapa en bättre värld. Det är så vi önskar se på vår framtid.

Det känns som att ni har en fin ambition som genomstrålar hela Gather där ni låter mötena individer emellan stå i centrum för festivalen, exempelvis tar sig detta i uttryck av de olika plattformar ni har skapat som uppmanar till möten men även i form av rabatterade biljetter för studenter, start ups och frilansare. Hur kom ni fram till detta och vad hoppas du att festivalens olika möten ska leda till?
–  Ja grundtanken är att folk från olika delar av samhället ska mötas och hitta sätt att inspireras och samskapa gemensamt. Vi tror att idéer behöver blötas och gå igenom olika personers hjärnor för att bli så bra som möjligt. Att åsikter och perspektiv inte är statiska utan att vi alltid kan förändras av att lära oss något nytt eller få någon annans synvinkel. Hade vi haft ekonomin och stödet utifrån att göra det här gratis för alla hade vi gjort det. Men det har vi inte,  därför har vi valt en modell där det kostar lite olika för människor med olika ekonomiska möjligheter. Vi håller dessutom ett lågt pris på  alla musikkvällar.

Hur har ni tänkt när ni bokat årets artister och föreläsare? Har det funnits någon genomgående röd tråd eller tanke i bokningarna?
–  I musik och kulturprogrammet  har vi utgått från de klubbar och venues vi jobbar med och sätta diverst program som möjligt utifrån de olika scenerna. Vi har velat ta fram det som är unikt med olika kulturuttryck och subkulturer. När det gäller talarna har vi velat skapa en mångfald, både när det gäller ämnen, perspektiv och talarnas bakgrund. Vi har satt ihop talarna i grupper om tre kring ett visst ämne och har sett till att åtminstone en av dem har ett mer ifrågasättande/problematiserande perspektiv för dynamik och vidgade vyer. Ämnena tangerar alla åtminstone ett av de fem huvudområden vi fokuserar på: demokrati, ekonomi, stadsplanering, människa/maskin, design/kommunikation.

Vilka är dina personliga favoriter bland programpunkterna?
Paulina (som bokat talarna):   Jag är kär i mixen av talare. Men om jag ska nämna några; Lucy McRae, Salome Asega och Dr Kate Stone som alla ifrågasätter normer och status quo på spännande sätt. Bland musik och klubbakterna så är både Honey Dijon, Vlada och Bella Boo några av de mest spännande DJ:s vi har just nu. Jag ser extra mycket fram emot Omar Souleyman och Stefflon Dons konserter också.

Hur ser planerna ut för Gather framöver?
–  Vi tar ett steg i taget. Vi ser vad som kommer ut av det här året, som på något sätt får vara prototypen som vi lär oss ifrån och sen ser hur vi kan ta vidare.

Författare:
Amanda Båmstedt, skribent

Pin It on Pinterest

Share This