Jennie Abrahamson: ”Det finns så mycket myter kring vad artister ska tjäna pengar på”

av | Nov 5, 2018 | Framsida Startslider, Intervjuer

Jennie Abrahamson är ute på soloturné och tog sig ett snack med Popmani om hur hon anpassar sin musik för framträdanden, hennes perspektiv på musik i reklam och film, och om att en behöver det där coola gänget.

Jennie Abrahamson har turnerat flitigt genom åren. I lördags påbörjade hon en soloturné i Matteuskyrkan i Göteborg. Tankarna går till Susanne Sundførs oerhört effektfulla spelning i Annedalskyrkan under Way Out West tidigare i år. Jag frågar om hon tycker att det är någon speciell sorts miljö som hennes musik gör sig speciellt bra i.

– Jag har ingen favoritlokal, utan det beror lite grann på vad jag spelar i för format. Det kan ju vara ett jättefint rum med lite folk och då känns det tråkigt ändå.

Hon har framträtt i både stora och små format, någonting som hon menar krävs eftertanke för att det ska bli så bra som möjligt.

– Jag skriver min musik utifrån att den ska vara ”stor” och jag gillar att ha stora världar och spela med andra. Men det är en utmaning att skala ner. Det kan kännas begränsande men samtidigt otroligt befriande att inte behöva mer än ett instrument och en mikrofon för att göra en konsert.

Men för höstens turné har hon valt bort att endast resa runt med ett instrument, en mikrofon och låta rummens klang fylla resten. Istället är det mycket som ska med: tramporgel, trummaskin, synthar, samplerplattor, effektboxar och en samling kablar som inte går av för hackor.

– På den här turnén försöker jag verkligen inte göra låtarna som de är på skivan, även om jag ser till att arra in låtarnas alla komponenter.

Och mycket förberedande är det. För att få arrangemangen att fungera live säger hon att hon har fått öva mycket för att kunna växla mellan sång och de olika instrument hon spelar. Cell efter cell i Excel-dokument har fyllts med detaljer kring låtarna, allt från tonarter till vilka färger som ljustekniker ska använda på vilka låtar.

– Det är jätteviktigt för mig när jag själv går på konsert, att ljuset känns rätt, säger hon.

För några år sedan gjorde Jennie Abrahamson ett antal imponerande turnéer ihop med sin barndomsidol Peter Gabriel. Jag frågar henne om hon har några andra drömsamarbeten.

– Jag hade velat skriva musik till filmskapare som Noah Baumbach, Jane Campion eller Wes Anderson. Jag är jättesugen på att skriva instrumentalmusik. Det hade inte varit något Game of Thrones-score, utan ganska naken och vacker musik. Inledningsscenen till Jane Campions Top of the Lake är det vackraste jag sett på film någonsin. Hade man förlängt den scenen så att den var två timmar, det hade jag velat skriva till. Lite mörka och melankoliska teman.

”Jag är jättesugen på att skriva instrumentalmusik.”

Att jobba med musik för andra medier, så kallad synkronisering, är någonting som intresserar henne. Faktum är att hennes gamla triphopband Heeds samarbete med Ramlösa redan 1999 var en av de tidigaste svenska fallen av musik som licenserats för reklamfilm. 19 år senare, i början av 2018, tolkade Jennie Abrahamson Sound of Music-klassikern My Favorite Things för en ambitiös reklamfilm för Volvo Cars där musikallåtens ursprungliga budskap sattes i ett helt nytt sammanhang.

– Vi blev så otroligt kritiserade medialt för det med Heed, så vi hade nästan ingen trovärdighet alls för att vi sålde den här låten.

Sedan 1999 tycker hon dock att synen på användandet av musik i reklam har förändrats, både utifrån artisternas och fansens perspektiv.

– Jag tycker egentligen inte att konsten ska behöva mecenater. Nu är det ju i stort sett det artister lever på, att man får till samarbeten och får synas i såna sammanhang. Det säger ju någonting om svårigheterna att få ihop det idag. Men det har ju också helt omvärderats från när reklamen med Heed kom, som ju var en reklamhit. Den gav oss väldigt mycket, men den ställde också till det. Och idag känns det i princip helt okontroversiellt. Sen så skulle jag inte tacka ja till vilken reklam som helst, inte med min egen musik i alla fall.

Även om det känns okontroversiellt idag, tycker hon samtidigt att det från kritikers håll kan finnas en bristande förståelse för vad det innebär att leva på sin musik.

– Det är lite cyniskt av media att gå in och döma artister som på något sätt försöker kämpa för överlevnad. Det finns så mycket myter kring vad artister ska tjäna pengar på.

Efter att ha vuxit upp i Umeå flyttade Jennie Abrahamson till Stockholm. Där fann hon en musikbransch som var hårdare och mer affärsinriktad än hon var van vid.

– En sak som har varit väldigt viktig för mig är att håll i ditt gäng. Det är så lätt att man siktar på det där coola gänget där alla gör något coolt. Men man skapar inte det själv, man skapar det tillsammans med folk man hänger med. Är man ett gäng personer som håller på med olika kreativa saker så kan man lyfta och peppa varandra. Man skapar det coola. Börja där du är och med dem du är med. Du behöver inte flytta till storstan och göra allt själv.

Jennie Abrahamson föreläser också en del och ett råd hon brukar ge är att göra det du själv verkligen vill göra.

– Jag tror att det är många unga och duktiga som kör över sig själva. Det är så lätt att tänka ”såhär ska man göra” och att man kanske bara skriver på ett skivkontrakt för att man blir smickrad på något sätt. Det kanske inte alls rimmar med vad du egentligen vill göra. Så man ska alltid känna sig 100% förstådd, sedd och connectad med de man ska jobba med.

”Jag har lärt mig att värdesätta min frihet.”

När Jennie Abrahamson gjort musik under sitt eget namn har hon alltid släppt den på det egna skivbolaget How Sweet The Sound. Under den tid det tagit att släppa fem album har hennes artisteri enligt henne själv vuxit långsamt men stadigt. Hon menar att det att driva ett skivbolag och sköta all administration samtidigt som hon ska prodda musik och ha en större kreativ plan ibland kan gå ut över den kreativa sidan.

– Just nu propagerar jag inte för att göra allt själv, men samtidigt är jag ovillig att ge bort allting. Jag har lärt mig att värdesätta min frihet.

Under oktober, november och december 2018 är Jennie Abrahamson ute på turné runt om i Sverige i utvalda städer i Europa.

Författare:
Jonas Hallén, Skribent

Fotografi:
Beata Cervin

Pin It on Pinterest

Share This