Hot Chip: ”De hjälpte oss att komma närmare livesoundet”

av | jun 24, 2019 | Artiklar, Framsida Startslider, Intervjuer

Det är kanske inte många som minns när debutalbumet Coming on Strong släpptes för sådär 15 år sedan. Däremot har låtar som Over and Over och Ready for the Floor placerat Hot Chip högt upp hos dansanta indievänner med en försmak för det elektroniska. Nu släpps den sjunde fullängdaren A Bath Full of Ecstasy och vi fick en kort pratstund med Owen Clarke i bandet, som även designar omslagen.

Fyra år har gått sedan vi sist hörde något från den engelska popgruppen. Frontfigurerna Alexis Taylor och Joe Goddard har under tiden pysslat om sina soloprojekt och Owen Clarke har själv fokuserat på det andra stora projektet han är delaktig i.

– Jag har lagt en hel del tid på att arbeta med LCD Soundsystem sen vi sist gjorde något med Hot Chip. De andra har spelat skivor på lite ställen och jobbat med sina egna projekt.

Namnet på skivan A Bath Full of Ecstasy kommer från ett av spåren på skivan och det finns egentligen ingen djupare story bakom namnvalet. Owen har varit med och designat flera av Hot Chips skivomslag, och det vi nu ser är inget undantag.

– Vi ville ha någonting som kändes nytt och fräscht. Så vi samarbetade med Jeremy Deller och Fraser Muggeridge Studio som jag gjorde omslaget tillsammans med. Vi arbetade med mycket färger och experimenterade oss fram till något som liknande känslan i albumnamnet. Det var inte så märkvärdigt egentligen.

Det är inte bara med albumomslaget som Hot Chip har startat nya samarbeten. Albumet spelades in på flera ställen i London och Paris med bland annat Rodaidh McDonald (The xx, Adele) och Philippe Zdar (Phoenix, Franz Ferdinand).

– Det var intressant att arbeta på det sättet. Vi har några skrivsessioner med Rodaidh innan vi gick in i studion med Philippe.

”Vi försöker alltid plocka bort allt
onödigt och göra det enklare.”

Joe Goddard från Hot Chip har tidigare sagt att bandet strävar efter samma sound på album som de har på scenen. Slipa ner och kapa så mycket onödigt i ljudbilden som möjligt. Owen håller med men tror inte att det är en helt medveten tanke alltid.

– Jag tror inte att vi tänkte göra så från början. Rodaidh och Philippe hjälpte definitivt oss denna gång att komma närmare livesoundet. Men som Joe sa försöker vi alltid plocka bort allt onödigt och göra det enklare. Det är fortfarande ett studioalbum vi har gjort den här gången också.

Tidigare album från Hot Chip har varit mer hemmabyggen än produktioner av stora producenter och låtskrivare. Både Joe Goddard och Alexis Taylor har arbetat fram den text, musik och sound som vi idag identifierar med Hot Chip. Owen tycker inte att de har påverkats av att de nu samarbetat med låtskrivare och producenter. Snarare har de fått nya arbetssätt och perspektiv.

– Rodaidh är väldigt vetenskaplig i hans analys av musiken. Han tittar på längden av verser och refränger, i vilken ordning låtdelarna ligger och vad som händer på vissa givna ställen. Det är saker vi själva inte brukar göra när vi skriver. Vi har jammat i studion förut när vi spelat in, men med Philippe var det hårt arbete samtidigt som vi fick slappna av och ha roligt. Han försökte alltid påminna oss om varför vi arbetar med musik och hur kul det faktiskt är.

– Philippe är en väldigt duktig producent som vi verkligen kunde lita på under inspelningen. Han anpassar sig till vilket sound han än spelar in och får det verkligen att lysa. Allt han arbetat med låter inte på samma sätt, utan han tillför bara sin typiska magi till soundet.

”Skandinavien är alltid en fantastisk
del av världen att besöka. ”

Den 14 december i år kommer Hot Chip till Vasateatern för att framföra A Bath Full of Ecstasy. Tidigare har bandet nästan enbart spelat på festivaler i Sverige och publiken kan se fram emot en mer intim spelning än någonsin. Dock är det inte konserterna som dyker upp i Owens minne när vi pratar om Sverige.

– Vi hade det jättekul sist vi var i Stockholm. Skandinavien är alltid en fantastisk del av världen att besöka. Men det var faktiskt en rätt konstig grej som hände efter det. Jag blev inbjuden till en Eurovisionfest i den svenska ambassadörens residens i London. Ingen annan i bandet blev inbjuden dit. Det var strax innan förra årets Eurovision, jag gick dit själv och fick sitta bredvid en av killarna i Genesis. Några svenska jag inte kände igen höll tal och berättade om Eurovision. Om någon i Sverige vet varför jag och ingen annan i bandet blev inbjuden skulle jag hemskt gärna vilja veta det!

Kort innan intervjun publicerades avled Philippe Zdar. Owen Clarke har inte haft möjlighet att kommentera dödsfallet, och därför omnämns det inte i texten.

 

Författare:
Erik Magnusson, Skribent

Fotograf:
Ronald Dick

Pin It on Pinterest

Share This