Hommage 2016: Leonard Cohens författarskap

av | Dec 18, 2016 | Hommage 2016, ö, ö

Leonard Cohen var uppskattad för sina låtar såväl som för sina böcker. Popmanis Moa Marken tittar närmare på Cohens författarskap.

Ofta finns det något löjeväckande över musiker som skriver böcker. Trots att steget mellan lyrics och lyrik rent metriskt inte är särskilt långt, verkar det finnas något som tar emot. Om problemet ligger hos artisterna själva, eller hos publikens förmodade skomakare bliv vid din läst-attityd, låter jag förbli osagt. Faktum kvarstår att begåvade låtskrivare som Morrissey, Paul McCartney och Bob Dylan under sina karriärer har gjort sig skyldig till några unisont sågade böcker (Dylan har förstås befäst sin litterära status genom årets Nobelpris, men hans prosalyriska bok Tarantula anses fortfarande vara nästintill oläsbar).

Men det finns förstås undantag som bekräftar regeln. Ett tydligt sådant är den nyligen bortgångne Leonard Cohen. Med sina 14 studioalbum och ett tiotal böcker är han aktad som såväl musiker som författare. Kanske är det för att hans debut i tryck skedde långt innan den i vinyl. Kanske är det för att hans dikter – liksom hans sångtexter – har ett allvarligt, ibland erotiskt, ibland sakralt, ofta samtidigt, utan att för den sakens skull bli varken högtravande eller kladdigt. I Book of Mercy (1984) skriver Cohen: ”You who pour mercy into hell, sole authority in the highest and the lowest worlds, let your anger disperse the mist of this aimless place, where even my sins fall short of the mark.”

Samtidigt kunde Cohen skriva dikter som var åt det rakt motsatta hållet. Ironiska, osentimentala om kärlek och livet. Det var på något sätt två sidor av samma mynt hos i Leonard Cohens författarskap. 1975 skriver han:

”I wrote för love

Then I wrote for money

With someone like me

It’s the same thing”

(Ur Book of longing, utgiven 2006, illustrerad av Cohen själv).

Utöver poesi skrev Leonard Cohen två romaner. The Favourite Game publicerades 1963 och ses som ett stycke autofiktion. Tre år senare kom Beautiful Losers, om ett triangeldrama i en religiös 1600-taletsmiljö. Den tydliga sammanflätningen mellan sex och religion gjorde den mycket uppmärksammad. Hyllad och stundvis fördömd. I mottagandet fanns alltså det som Cohen själv gillade att skapa konst av – nämligen paradoxer och motsägelser, om än kanske bara yttre sådana.

Det tråkiga med Leonard Cohens nedskrivna verk är att hans kanske starkaste instrument – nämligen rösten – försvinner. Därför är det glädjande att ett antal av honom själv upplästa dikter går att hitta lite varstans på internet.

 

Författare:
Moa Marken, Skribent

Relaterade artiklar

Pin It on Pinterest

Share This