HOLY: ”Vi lever i en tid där fiktion och verklighet börjar smälta samman”

av | mar 5, 2020 | Artiklar, Framsida Startslider, Intervjuer

Det finns en strävan efter pånyttfödelse som verkar fungera som ett livsnödvändigt näringsämne för Hannes Ferm och hans musik. I fredags släppte han sitt tredje album Ryder och på det nya materialet bjuds lyssnaren in till en välskräddad och antropocentrisk värld tonsatt av ett mer poppigare sound än det vi har möts av tidigare.

Det har gått två år sedan Hannes Ferm släppte sitt senaste album All These Worlds Are Yours och nu är han aktuell med sin tredje fullängdare Ryder. Ett album som han själv är stolt över och ser fram emot att få framföra live.

– Jag försöker att aldrig ha så stora förväntningar på en skiva, men jag är stolt över den, och väldigt peppad på att få ut den och göra den live framöver.

Ryder är ett album där Hannes ännu en gång har gått i motsatt riktning från tidigare processer och just detta beteende kring skapandet känns väldigt karaktäristisk för HOLY. Men vad är det egentligen som driver denna strävan efter pånyttfödelse?

– Det är egentligen inte ett medvetet val, utan snarare en effekt av att vara rastlös och nördig. Pånyttfödelse är egentligen den enda metoden jag har för att ta mig framåt.

Tror du att kreativiteten skulle bli lidande om du stannade kvar för länge på en redan upptäckt och trygg plats?

– Ja det hade verkligen inte funkat, får panik vid tanken av det, haha.

Nytt för det här albumet är samarbetspartnern Jacob Haage som tidigare har arbetat med El Perro Del Mar på albumet Kokoro och enligt Hannes själv har Haage haft en betydande roll för skivan både produktionsmässigt och för låtskrivandet.

– Resultatet av samarbetet var framförallt att produktion och låtskrivandet väldigt mycket smälte samman. Det känns som vi väldigt tidigt i processen etablerade ett klimat som var väldigt fritt och öppet samtidigt som vi båda var klara med en sorts referensram att arbeta efter vilket innebar att skivan växte fram på ett väldigt organiskt sätt.

Att det finns en samverkan mellan det analoga och det digitala är något som utmärker Ryder som album och detta märks inte minst bland de digitala beståndsdelarna har fått ta allt mer större plats i själva yttrandet.

– Den synergin har väl alltid funnits där någonstans men med den här skivan så kom den digitala komponenten upp till ytan lite mer och blivit en del av själva uttrycket. I och med den här skivan så har jag insett vad den delen faktiskt möjliggör, så det är absolut mer relevant för mig just nu.

Albumet har beskrivits som ett popalbum om livet i den antropocentriska eran och människans påverkan på världen. Ett tema som bottnar i att gränserna mellan fiktion och verklighet har börjat att suddas ut alltmer.

– Det har handlat väldigt mycket om att använda samtida idéer och händelser som material att bygga fiktion kring. Vi lever också i en tid där fiktion och verklighet mycket börjar smälta samman. Jag kan liksom kolla på nyheterna och börja tänka på Nausicaä of the Valley of the Wind från 1984, en anime satt i en post-apokalyptisk framtid där naturen slår tillbaka mot mänskligheten.

Som lyssnare av Ryder får man ett intryck av att var sak har sin plats under skivans gång. Den totala bilden är omsorgsfullt planerad och kan även ses som ett bevis på Hannes angelägenhet för den totala musikupplevelsen.

– Just det helhetstänket är väl någonstans ett ideal jag eftersträvar då de skivor jag gillar mest är just så. Hounds of love av Kate Bush är ett bra exempel. Världsbyggandet är väldigt viktigt för mig.

Författare:
Elin Strömberg, Skribent & Chefredaktör

Fotografi:
Press

Pin It on Pinterest

Share This