Glass Vaults: ”Musik och eufori går hand i hand”

av | Apr 26, 2017 | Framsida Startslider, Intervjuer

För det Nya Zeländska bandet Glass Vaults är ljudlandskapen det viktigaste och det märker en inte minst på bandets kommande album The New Happy som släpps den 12 maj. Vi har intervjuat bandet om deras förhoppningar att framkalla hjärnorgasm med sin musik och hur hemmiljön i Nya Zeeland har påverkat deras kreativitet. 

Ni har skapat ert kommande album i förhoppning om att framkalla ASMR som är en slags hjärnorgasm, hur kom ni på den idén?
– När vi började närma oss produktionen av det här albumet så började vi diskutera skapandet av att ha ett väldigt torrt ljud som bas. En bas där alla element har sig egen vikt och signatur i mixen. Det här var något väldigt annorlunda från våra tidigare releaser där vi använde oss av större reverb och de nya låtarna krävde en helt annan slags behandling än tidigare. Vi letade efter en personlig karaktär och en specieill intimitet. Speciellt när en lyssnar på musiken i hörlurar. Genom att förändra soundet på så sätt från sin grund kunde vi förstärka det och leka med den upplevda närheten till sång och slagverk.

Vad tror ni att er musik kommer ge för effekt på lyssnaren när ni framför den i liveformat?
– Det är verkligen en intressant utveckling av konceptet. Vi har länge funderar på att utföra en show på ett Silent Disco där alla i publiken har hörlurar på sig. Jag föreställer mig att vi kan framkalla ASMR med den nära intima sång som viskas i publikens öron. Det skulle vara roligt!

Har ni själva upplevt några euforiska tillfällen som ASMR när ni lyssnat på musik?
– Självklart, musik och eufori går hand i hand. Eurfori kan uppstå i musik i alla former. Vi har upplevt just typen ASMR inom musik när vi lyssnat på Author Russell’s album World of Echo, Nine Inch Nails album Fragile och musik från Low och Aphex Twin.

Som mästare på olika ljudlanskap kan en tänka sig att ni samlar på olika ljud. Hur går det till och hur tar ni fram Glass Vaults egna sound?
– Richard skriver marjoriteten av musiken för Glass Vaults, men jag närmaade mig skapandet som en producent eftersom jag har jobbat med Rowan och Richard sedan en lång tid tillbaka och då har vi tillförlit och kärlek till varandra. Jag berättade för Rowan hur jag ville att albumet skulle låta och de var snälla nog att låta mig driva igenom processen att skapa det här soundet. När vi repade berättade jag för Hikurangi som är trummis, hur jag ville ha trummorna platta och torra, även fast det är lite tråkigt och irriterande. Det fick inte vara några hi hats och jag ville ha slagverk överallt. Han var en super bra trummis och jag kände mig ganska elak när jag begränsade honom, men det var viktigt för det slutliga soundet.

Ni är från New Zealand, tror ni att miljön där har påverkat ert kreativa skapande på något sätt?
– Utan tvekan. Vi är väldigt känsliga för miljö och landskap, och landskapen i Nya zeland har definitivt inspirerat majoriteten av vår musik. Det finns ett större utrymme här och landskapen är robusta, men vackra.

Vad händer härnäst efter releasen?
– Vi har planerat för en turné i Nya Zealand och Australien för sommaren och förhoppningsvis tillkommer några stopp i Europa.

Författare:
Elin Strömberg, Skribent & Chefredaktör

Relaterade artiklar

Pin It on Pinterest

Share This