Gather 2018 – Ett centrum för ständiga tankeställare

av | Sep 17, 2018 | Artiklar, Framsida Startslider, Krönikor

Gather imponerar med sitt andra år av det ambitiöst nytänkande festivalkoncept där lika mycket plats lämnas åt teknik och samhällsdiskussioner, konst och musik samt kombinationer av de allihop.

Ibland är det svårt att sätta fingret på vad Gather Festival faktiskt är. I mötet mellan teknik, musik, mode och demokrati samsas biologiforskare och programmerare med musikbranschfolk och modekonnässörer. Ett interdisciplinärt tänk verkar genomsyra i stort sett varenda bokning, om det så handlar om workshops om kolonisering av mars, föreläsningar om teknikens påverkan på demokratin eller morgonmeditation under fullfjädrad lasershow. Såklart erbjuds också en hälsosam dos musikupplevelser som kulminerar i hiphopklubb på lördagens Closing Party.

Det är mycket som krockar. I hopp om att kunna sålla bland aktiviteterna skrollar jag genom programmet på hemsidan. Såhär i efterhand inser jag hur det är väl värt att planera eftersom det känns som att nya inslag startar hela tiden och är utspridda på det till en början svårnavigerade området.

Fokuset på att lära känna nya personer för att samlas och utbyta idéer, är även integrerat i Gathers app. I appen kan en se andra användare som finns i närheten och med ett knapptryck kan en söka kontakt för nya samtal. Tämligen bra system för oss blyga svenskar som ofta behöver en knuff i form av småspännande nya tekniska lösningar eller aktiviteter som kan fösa oss samman. Ja, alltså jag kunde ju inte använda den eftersom den konstigt nog inte fanns för Android, men jag ser ju hur folk runt omkring mig använder den. Helt klart ett intressant grepp i linje med konferensens syfte.

Ett något förvånande inslag som inte direkt hör till standardinslagen på en festival är bastun som ligger i skogen bortom Nobelberget. Det är ett uppskattat inslag med högt tryck på anmälningarna. Tyvärr krockar det med en workshop, eller lab som Gather kallar det. Workshopen i fråga anordnas av Musikförläggarna, de svenska musikförlagens branschorganisation, och syftar till att diskutera lösningar kring upphovsrätt och skälig ersättning för användandet av musik. Tyvärr hinner det inte bli riktigt lika mycket innovationssnack som hade önskats utan mycket tid läggs istället på att reda ut den rättighetsdjungel som dagens musikbransch bygger på. Trots detta förs till slut bra samtal kring musikens värde och var i ledet mellan musikskapare och lyssnare det värdet skapas. Även blockchainteknik och till vilken grad den har genuin potential att bidra till rättvisare ersättningsmodeller för upphovspersoner tas upp.

Det förtrollande framträdandet av Paulina Wallenbergs Grebnellaw gestaltar med sin nyskapande kombination av dans, musik och mode Gathers interdisciplinära essens. Dock hade jag gärna sett en mer effektfull placering, då de nu blivit lite otympligt placerade i det ljusa glashuset som med sina sittplatser och lilla scen passar bättre för det efterföljande panelsamtalet än dansare iförda heltäckande röda kostymer med insydda badringar.

Framtidssnacket fortsätter under panelsamtalet Computational Creativity, där diskussioner kring rollen artificiell intelligens har i framtidens, och dagens, musikbransch. En av de som gör det här tydligast är Ankit Desai som med sitt skivbolag sna:fu använder sig av AI i syfte att hitta artister med potential att slå igenom. Behovet av ett maktskifte tas också upp. Den makt som musikbranschens A&R-män har, som med sin scouting och artistutveckling fungerar som gatekeepers, behöver förändras till en värld där musikskaparna själva kan nå sina lyssnare mer direkt och smidigt tas också upp. Såklart tas även EU:s aktuella artikel 13 som röstades igenom i veckan upp. Det konstateras att ansvaret för att inte bryta mot upphovsrättslagar i och med detta direktiv flyttas mycket från användarna av stora plattformar som YouTube, Facebook och Twitch till plattformarna själva.

Programmets kändishöjdpunkt är givetvis Christopher Wiley, visselblåsaren som avslöjade de dataintrång som företaget Cambridge Analytica gjorde med hjälp av Facebook. Han är moderiktigt klädd och charmar med sin humor samtidigt som han uttrycker oro för Sverige som särskilt utsatt mål för organisationer och stater som vill splittra och skada demokratin. Wiley avslutar med en uppmaning om att fråga oss om vi som människor skapar en digital infrastruktur och ett internet som faktiskt är i mänsklighetens eget intresse.

På Nobelbergets utomhusområde skapar finska Maajos med sin underbart jordnära och funkig housekonsert i livesättning en avslappnad men driven stämning. De byts senare ut mot mer härlig house med Beniwasta, Bella Boo och Gathers egna Johanna Beckman bakom skivspelarna. Under lördagens Closing Party får vi dansa till rökiga och ljusintensiva shower med bland annat Parham, Iminella, Guleed och Ms Banks. Ljud och ljus är i perfekt symbios och speciellt Parham och Iminella lyckas avrunda festivalen med en storslaget energifylld stämning. Iminellas attitydrika och bastunga hiphop får hela lagret att gunga. Både bjuder på sömlösa set i högt tempo med välkoreograferad dans inför en entusiastisk publik.

Det samlade intrycket av årets upplaga av Gather är som en både snygg och smart konferens och festival som helt klart uppfyller sin undertitel som ”not you average conference”. Var Gather än håller hus nästa år kan jag inte göra annat än att längta efter nästa års möten, samarbeten och nya idéer.

Författare:
Jonas Hallén, Skribent

Fotografi:
Emil Daniel

Pin It on Pinterest

Share This