Freja The Dragon: ”Produktionerna blev mer sparsmakade”

av | maj 10, 2020 | Artiklar, Framsida Startslider, Intervjuer

Freja The Dragon är aktuell med sin debut-EP Long Gone Girl. Popmani har pratat med henne om tankarna bakom debuten, samarbetet med Björn Yttling och varför hennes låt plockades upp i en reklamfilm. 

Bakom artistnamnet Freja The Dragon står Freja Drakenberg som debuterade som artist under förra året. Nu är hon aktuell med sin första EP och känslan inför släppet beskriver hon som lite konstig.

– Jag har liksom varit redo mentalt för detta i över ett år då jag levt med de flesta låtarna ganska länge så jag har en väldigt konstigt känsla inför släppet. Jag är väldigt stolt över alla låtarna och känns fortfarande lite overkligt att jag har fått jobba med Björn Yttling som var ett stort sound-ideal under mina tonår. Så sammanfattningsvis känns det väldigt fint att EP:n äntligen kommer ut.

EP:n fick namnet Long Gone Girl och titeln beskriver Freja The Dragon som en känsla av nystart.

– Jag älskar nystarter och har alltid gjort det sedan jag var liten. För mig betyder nog titeln att jag lämnar en del av mitt liv bakom mig, relationer, break ups och mående för att gå vidare till något nytt.

Hon berättar att hon inte gick in i skapandet av EP:n med ett mål om att skapa en specifik känsla på låtarna. Samtidigt så fick låtarna en dos av melankoli.

– De flesta av låtarna är skrivna utifrån ett behov av något jag upplevt eller känt och speglar lite vart jag befunnit mig under den perioden.

Hon berättar att ljudbilden var något som de testade fram utan att egentligen veta vart den skulle landa. Samtidigt var målet att hitta några få element som de sedan kunde återanvända på olika sätt i alla låtar.

– Det fick ta sin lilla tid och jag tror att det som överraskade mig mest är att flera av produktionerna blev mer sparsmakade än vad jag hade trott. Vi har inspirerats mycket av ljudbilder från 60-och 70-talet som har en ganska rå känsla, försökt behålla det organiska soundet av ett band men ändå ha inslag av odefinierbara ljud som vi tycker låter coolt.

”Att låten fick användas i ett sammanhang som är kopplat till vad som händer i världen idag känns ännu finare.”

Arbetet bakom EP:n har inneburit ett nära samarbete med Björn Yttling från Peter Bjorn & John. Men Freja berättar att de även tog in samarbetspartners som Joakim Berg som de skrev titelspåret tillsammans med samt Jesse Shatkins som tidigare arbetat med Sia. Samarbetet med Yttling tog sin början för flera år sedan när hon var hans praktikant. Han blev senare en mentor och hon beskriver honom som en av de personer som hjälpte henne att komma in i musikbranschen.

– Jag fick följa med som multimusiker på turné med hans band Peter Bjorn & John under 2016 och jag fick lite försmak på att spela live. Jag hade egentligen inga planer på att släppa musik själv utöver att vara en del i ett band vilket jag har varit tidigare, men Björn föreslog att vi skulle testa att göra musik till mig och då kändes väldigt naturligt.

En av singlarna Give You All My Love har plockats upp och blivit en del av en amerikansk reklamfilm från en av USAs största vårdgivare som lyfter vårdpersonalens insatser under pandemin.

– Det kändes väldigt fint att just den låten plockades upp. Den är skriven till någon i min närhet och handlar om att oavsett vad den personen går igenom finns man alltid där och att man vet att personen känner detsamma. Att den fick användas i ett sammanhang som är kopplat till vad som händer i världen idag känns ännu finare.

Hon berättar att hon redan har skrivit flera låtar tillsammans med Björn Yttling och under året kommer de att färdigställa låtar som funkar eller skriva nytt material.

– Annars kommer jag fortsätta att skapa musik till andra samt till film, tv och reklam.

Fotografi:
Olivia Arte/Pressbild

Pin It on Pinterest

Share This