Klockan 10.30 den 12 februari 1947 presenterades en debutkollektion som skulle förändra synen på mode. Den då 42-åriga Chrstian Dior presenterade sin ”The new look” och det blev en internationell succé direkt.

15

Carmel Snow, då chefredaktör på Harper’s Bazaar bevittnade visningen. Efteråt ska hon att uttryckt orden ”It’s quite a revolution, dear Christian. Your dresses have such a new look”.

Och visst var det något av en revolution som bevittnades. Kollektionen bestod av unika silhuetter med volym, längd, markerad byst och smal midja. Dior ville få kvinnor att vända blad i historieböckerna. Nu skulle de få glömma bort andra världskrigets restriktioner, uniformer och ransoneringar och istället fokusera på konsten att förföra.

Att det var slut på ransonering märktes även på den mängd tyg som användes till plaggen. De sex mannekängerna visade upp totalt nittio kreationer, majoriteten tillverkade i siden eller satin, och vissa av plaggen sägs ha krävt upp till tjugo meter tyg.

Kollektionen blev mäkta populär, världen över. Christian Dior fick en hel del celebriteter på sin klientlista. Dessutom bidrog kollektionen till att Paris återtog tronen som världens modehuvudstad. Det mode som Dior visade upp den där onsdagsförmiddagen 1947 kom att prägla modet under större delen av 1950-talet och har inspirerat modeskapare världen över allt sedan dess.

Pin It on Pinterest

Share This